Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 861 ggr
skotty
0

Vad är hälsa för dig?

Har en skoluppgift då jag ska fråga olika människor, i olika åldrar från olika kulturer vad begreppet hälsa betyder för dem. Hoppas ni är snälla och kan hjälpa mig med detta Skrattande

[TrevorS]
0

Trodde först att du menae hälsa som i att hur man hälsar på folk ute på stan.

Hälsa för mig är att man håller sig frisk, motionerar, håller sig ifrån mat som min kropp inte mår bra av och träna. Skrattande

skotty
0

#1 Haha, så jobbigt det kan bli när det finns två ord för två heelt olika saker, Skrattande

Tack för svaret!

Lill-Kisse
0

Hej skotty! Här har du noll koll på vår ålder, kön, kulturell bakgrund etc. Det bör nog vara meningen att du ska ställa frågan till olika individer i din omgivning där du samtidigt kan få en uppfattning om ålder, kön m m för att göra en gruppindelning av svaren.

[TrevorS]
0

Håller med Lill-Kisse. Vore bra med att ställa vissa frågor så det blir lättare att svara, vet ju inte vad du behöver för information.

skotty
0

Hehe, men säg bara var ni kommer ifrån, hur gamla ni är och om ni tillhör någon religion :P Glömde skriva det :P Och sen vad ni tänker på när ni hör ordet "hälsa", vad det är för er.. I vissa religioner är hälsa att äta gott, vara rund och en soffpotatis typ, sålänge man är frisk, medan i andra så tränar man och äter nyttigt osv :P Typ ^^

Karmatarerskanise
0

Jag är inte troende.

Hälsa är ju egentligen hur våra kroppar/vi mår.
Man kan ha bra hälsa eller dålig hälsa.

skotty
0

#6 Vad jag menade är att i vissa kulturer anser dom sig ha bra hälsa för att dom är friska, men dom äter skräp osv.. Medan andra anser att hälsa är att man tränar och äter nyttigt.

Karmatarerskanise
0

God hälsa för mig är välmående.

Lill-Kisse
0

Nog undrar man hur din lärare beskrivit uppgiften. Du har en specifik fråga att ställa. Sedan brukar man göra en lista över grupper man vill undersöka och ställa frågan till personer som passar dessa grupper. Vilka åldersgrupper vill du undersöka? Ska det vara barn, medelålders och pensionärer? Ska det vara arbetare och tjänstemän? Du behöver alltså först klargöra inför dig själv vad du vill. Vad menar du t ex med kultur? 

När du samlat in så många svar som behövs, ska du sammanställa svaren per grupp och jämföra, för att se om det finns några samband e dyl. Annars förstår jag inte varför man gör en undersökning av det här slaget.

På ett forum med anonyma människor blir uppgiften svår. Mitt förslag är att du gör en enkät och går runt och intervjuar folk.

Maria
0

Ett förslag är att ha med WHO:s definition av hälsa. Den säger mycket och visar på hur brett detta ämne är och väldigt svårt att svara på.

Luddig fråga från läraren tycker jag.

/Maria