Gammal!!!!
På nyheterna i dag. om den gamla damen som dog…
Obduktionen visade att det var svält…
Hur skall man tänka?
Min första tanke var!!!För J…t..Men sen så kan det ju vara att damen lurades -Eller hur jag skall formulera mig…
ja!!Tycker vi något om detta??
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är ju kluven till detta, som du vet.
Tidningarna har en förmåga att skriva väldigt vinklat.
Sedan är det ju fruktansvärt att någon ska behöva svälta ihjäl
Det här med att vårda dementa är inte lätt alla gånger. En som kniper ihop munnen och varken vill äta eller dricka, som drar ur droppet hela tiden och tvångsmatning är inte tillåtet.
Sondmat är en variant men då inte via näsan eftersom slangen oftast dras ut, utan via magsäcken direkt.
Fler personal anställda och mycket mer tid är en variant. Kanske man behöver dutta i näring väldigt ofta i mycket små portioner men det hinner man oftast inte med och kanske inte ens det är tillräckligt
/Maria
Ja..Det är ju det..har man ju inte fått information om.Utan bara att damen har svultit ihjäl. O det låter ju inte bra i Radion..

Vad vet man som amatör om kroppens förmåga att ta upp näringämnen när alla möjliga organ har slutat fungera riktigt?
Vad vet vi om gamla människors lust att äta och dricka när lukt och smak upphört helt och hållet?
Vad vet vi om en gammal människas önskan att över huvud taget leva vidare? Det finns de som bara önskar få ett slut.
Det är nog inte helt ovanligt att gamla dör av svält, vätskebrist e dyl utan att något fel har begåtts egentligen, tror jag.
lill-Klas..vist är det så…
Men jag måste erkänna att jag flög i taket när jag hörde det på radion..
Det har ju varit lite mycket om gamla..O man har hört de anhöriga som har berättat vad deras gamla varit med om…
O då har jag tänkt""" hade jag haft min gamla anhörig o jag misstänkte att det inte stod rätt till, så hade jag nog tagit hem h-n till mig. Eller sett till att jag var o hälsade på o var behjälplig varje dag…
Så tror jag att jag hade gjort..Inte sett på misären""
Det är med all säkerhet så att man borde se över åldringsvården rejält men samtidigt inte skrämma upp folk så för det finns mängder av fantastiska äldreboenden.
De sista 10 åren har jag bl.a gjort "hembesök" på mängder av boenden i och utanför Göteborg och sett en hel del både bra och mindre bra.
Att vårda dementa är inte lätt.
Låser man avdelningen så blir det rubriker i tidningarna att de är inlåsta. Har man öppet så blir det rubriker om någon rymmer.
Har någon bälte på sig i rullstolen utan ordination så blir det rubriker om fastlåsning men ramlar någon och skadar sig så så blir det också fel.
Min gamle demente, blinde farfar (96 år) "la av" en dag. Han ville inte öppna munnen. Tog varken emot mat eller dryck och vi anhöriga avböjde faktiskt dropp. Kände att han inte ville vara med mer.
Efter 6 dgar var han död. Jag undrar vad det hade stått i obduktionsrapporten om han hade obducerats?
/Maria
Vet ju att det är så som du skriver bumbleboo. o vet att det finns så bra åldringsvård. Min Dotter jobbar på ett.
Men vist tänker man till.När radion trumpetar ut…
Men sen så är det ju som så, att det är dom som har klagomål som man hör..
Det låter bra att din dotter jobbar på ett boende som fungerar bra
/Maria

Har också varit med om ett antal gånger att gamla och sjuka helt enkelt inte vill va med längre och slutar att äta och dricka.
Svårt att tvinga nån till det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Det är så att när kroppen blir gammal och alla organ, så gör den sig redo för av avsluta livet.Bl.a genom att inte inta någon näring.
Det är en naturlig process som även finns bland djuren.Vi förbereder oss för döden helt enkelt.Men vad gör då vi………..jo vi petar i näringsdrycker,eller sondmatar, de anhöriga går i taket för de ser "sina" gamla tyna bort allt mer o mer.
Istället för att hålla någon vid liv för allt smör i småland…….så låt varje gamling dö en fridfull död.Som kroppen har bestämt och ställt in sig på för att det är dax.Näringsdrycker i alla ära…..men för vem.Vi som blir kvar så vi kan ha ett bättre samvete eller……….???
Det klart det låter hemskt när man läser eller hör att någon har svältit i hjäl..men jag tror att våra kropp vill ha det så och det är nog bara att rätta sig efter vad den vill och säger
Jag sa det förut att vården är hemsk! de låter gamla vara utan mat och rena blöjor etc i timmar. De får aldrig komma ut t ex…Jag har bara min egen mor som exempel! Otroligt!
Inte alla gamla vill dö!! Min morfar åt mycket in i det sista! Han var 95 år. Inget fel alls på honom. Bara dålig hörsel. Han ville inte dö. Han var inte beredd att avsluta sitt liv Inte heller morfars syskon som alla blev över 100 år. Men vården är bra på en del ställen det kan den visst vara! Hurra för dem! Har själv jobbat på äldreboenden men tyckte inte att de fick så mycket att göra det var jobbigt att se dem sitta bara. Så jag sjöng för dem. Det gick verkligen hem!
#11 Det är klart att inte alla gamla vill dö. Det är ingen som skrivit.
Det är också helt klart att det finns boenden som fungerar dåligt men det skrivs bara i media om dessa och det vinklas en hel del också.
Det finns mängder med boenden som fungerar bra.
Numera finns det en uppsjö av blöjor och en del kan man ha ganska länge. De har ett torrt ytskikt.
Att byta blöja på en gammal människa är många gånger en smärtsam procedur så det kan vara bra att prova sig fram med olika blöjor.
Många dementa mår faktiskt bra av att inte komma ut hur illa det än låter. Det kanske räcker med balkongen i vissa fall. Jag vet vissa dementa som fullkomligt "snurrar till det" ännu mer om de får komma ut. En utflykt som ofta ger alldeles för många intryck och kan rentav vara skrämmande.
Många dementa har också fel på sinna sinnesintryck och kan uppleva vatten (när man duschar) som smärta.
Det varierar givetvis från person till person och vilken form av demens man har.
Sedan ska man heller inte glömma att det är långtifrån alla gamla som blir dementa. Dessa ska givetvis få komma ut, få äta god mat och ha det allmänt bra.
/Maria

Jag tycker det är fruktansvärt om det är så att damen i fråga inte fått den vård hon har rätt till/behövt. MEN många gamla klarar inte av att äta och "går in i dimman" när det är dags och då tycker inte jag att det är moraliskt rätt att sätta dropp "slanga" i dom näring osv bara för att dra ut på deras lidande ett par månader extra. Men gränsen där imellan är hårfin. Däremot kan jag tycka att vissa vårdföretag har taskig attityd mot sina patienter och det gör mig vansinnig!