Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 18010 ggr
[hehlenaaa]
0

Återkommande tonsillit

Jag har ett stort problem!

Sedan 1,5 år tillbaka har jag haft väldigt stora problem med tonsillit(er?) på halsmandlarna, alltid den högra halsmandeln. Jag har sedan jag var väldigt liten (är 18 nu) haft tjorv med min hals med halsont fram och tillbaka, men någon operation av halsmandlarna har det aldrig varit tal om. Har alltid svullna och röda halsmandlar.

Det börjar alltid med att jag får ont i halsen och öronen, men aldrig outhärdligt ont och sedan får jag ett anfall av tonsillit. Nu har jag något annat i halsen, tror jag. Känns som att det är något knivskarpt/vasst sitter bakom halsmandeln, försökte känna efter men det känns inte som tonsillit, snarare som någon stor böld!

Vad ska jag göra?

Forgetful
0

När du säger tonsill, menar du de där vita som man kan få upp ibland från mandlarna? :O

//Forgetful

[hehlenaaa]
0

#1- Jo :(

Forgetful
0

Såna får jag med O.o fast inte så ofta och har inte ont ;O luktar skit gör dem >.<

//Forgetful

[Momiji]
0

Om du har sånna problem med halsmandlarna så kan det vara en idé att trycka på för att få operera bort dom. Dom gör ju som ingen nytta där dom sitter Glad

Forgetful
0

Jag ville med operera bort mina men va ingen idée för mig att tjata om det för jag har inget allvarligt :/

//Forgetful

[Momiji]
0

Okej, kommer ihåg att där i slutet av 90 och början av 00-talet opererade typ alla bort dom, fast dom inte hade några större problem med dom.

[hehlenaaa]
1

#3- jaaa, de luktar riktigt äckligt!! :(

#4- Jag har planerat att försöka iaf, ska boka läkartid snart ;)

[Momiji]
0

Okej, se till att inte ge dig bara. Håller tummarna Glad

Forgetful
0

Haha kom att tänka på en gång då jag fick upp tre stycken i vasken x) min lillebror hade bara hört talas som dem men aldrig sett :P så jag visade honom dem och mosade dem för rolighetens skull och så skulle han ju lukta naturligtvis och fy f*n XD det värsta jag varit med om! Mosa dem inte och lukta!!! det är extremt äckligt! xD

//Forgetful

mongu
0

Tonsill är det samma som halsmandel. Tonsillit är detsamma som halsfluss. Det vita eller gulvita man kan hosta upp eller peta bort är var som samlats i fickor på halsmandlarna.

Har du en känsla av att det sitter bakom halsmandeln så kan det kanske va början till en halsböld? Det kan uppstå ibland.

Halsmandlarna är ett skydd vid infektioner då det ingår i vårt immunförsvar.

Hur behandlas du? Får du antibiotika eller vad görs?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[hehlenaaa]
0

#10- Ja, de sitter djupt in bakom halsmandlarna. Jag har känt efter och det känns inte som vanligt, när jag har dessa gulvita äckelgrejer på halsmandlarna, utan det känns som små, små bölder där bakom :S

Jag har inte varit till läkaren, då detta inte varit något akut. Men kanske borde göra det :)

Forgetful
0

Men det kan jag med känna ibland xO jag kallar dem tonsilluliter istället för mandlar heter madlar för mig xD har fått bort någon för hand ibland men det ör jobbigt :/ men dessa vita kan man kolla upp varför dem bildas ;O läste det någongång men kommer bara ihåg en anledning och det är att många vita blodkroppar har dött men vet att det fanns mer anledningar :/

//Forgetful

mongu
0

# 11 TA kontakt med din VC. Det är som du säger inte akut så VC är rätt ställe att söka.

# 12 Det som lossnar är precis som du säger vita blodkroppar som dött, det är helt enkelt var som har bildats och du kan få upp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Forgetful
0

# 13 Men det är väl inte farligt eller? :O

//Forgetful

Frida
0

#11 Jag fick dras med kronisk tonsillit i över två år innan jag äntligen fick operera bort tonsillerna. Men det var enbart på grund av att läkare nummer X i ordningen tyckte att det började bli lite för många läkarbesök. Så gå till vårdcentralen varje gång, eftersom du är under 19 så borde det vara avgiftsfritt dessutom.

#14 Nej särskilt farligt är det inte, men inte vidare bekvämt heller. Här kan du läsa mer om tonsillit på Vårdguiden.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft