SOS Alarm igen..
Nu har det kommit upp till ytan återigen om SOS alarm som nekat att skicka en ambulans. Den här gången var den en kvinna på 22 år som ej fick sin ambulans. Trots hon bönade och bad i hela femton minuter i det sista samtalet, Hon hade ringt in ´flera gånger under kvällen för be om hjälp. Kvinnan hade andningsproblem och på SOS tycke dom att hon var så verbal att det inte behövdes. Denna unga kvinna dog under samma kväll.
Jag blir lika ledsen och förtvivlad då jag hör och läser dessa rubriker i pressen, Vad och varför händer det här om och om igen?…… Då det var Emil Linnell i januari som ej fick sin ambulans och efter flera samtal och vädjan om hjälp. Blev det ju stora skriverier om detta. läste mycket om detta fall och det var en Tv.e kanal som sände en inspelning av Emils ena samtal med SOS alarm. Det samtalet glömmer jag inte. Någonsinn! Vilken desperation det var i denna unga killes röst och den vädjan han hade. Oj vad det gjorde ont att lyssna. Kan man inte avgöra som utbildad och sitter på det stället man gör på SOS alarma ska man byta jobb snarast.
Vidare kan man läsa helt tvärt om ibland, uppe i Norrland var det en man som ringde SOS och fick ambulans, men då ambulansen var framme i stan så klev mannen result av och tacka för sig, och påbörjade sin shooping i tobakshandelns osv.. Det här skedde flera gånger. Ambulansen kom och mannen fick "skjuts"till stan. Okey han blev åtald för det här, men kan man inte heller avgöra en del på plats. Det kom ju i alla fall en ambulans till mannen,
Men varför händer det om och om igen? Kan vi känna oss trygga om vi behöver vända oss till SOS alarm eller är det med en viss tvekan?
Det skrivs en lång och bra artikeln på Aftonbaldet, vilket jag tyckte var mycket intressant att läsa. Kika gärna in på länken och läs den.
Mvh medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det är så ledsamt när man läser det så det är nästan svårt att läsa färdigt.
Vi hade en tråd om detta när den unge killen Emil dog men det är väl värt att prata om igen.
Så här får det inte gå till. De som svarar på larmsamtalen måste ju vara utbildade och dessutom ha en viss känsla för människor. En sådan personal måste "handplockas" tycker jag.
Sedan måste man ju skicka en ambulans vid tveksamma fall. Det enda som kan ske då är ju att ambulansen får åka hem igen. Hur svårt kan det vara?
Sedan ska det givetvis finnas tillräckligt med ambulanser och utbildad personal. Det ska inte behöva vara någon väntetid på ambulans. Då kan man ju lika gärna lägga ner verksamheten och anlita taxibolag.
/Maria
När jag var hos husläkaren då jag fick blindtarmsinflammation så skulle hon skicka mig till akuten på Sahlgrenska (10-minuters bilresa knappt).
Hon frågade om jag hade någon som kunde köra mig för det skulle gå snabbare än med ambulans och då är vi ändå mitt i Göteborg.
Hon berättade att veckan innan hade hon en patient som fått en stroke och behövde till akuten snabbt men det var så lång väntetid så de fick ringa efter hennes man.
Då är det ändå en läkare som ringer efter ambulansen.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Fruktansvärt. En läkare ringen och ingen kommer…
Jag känner så mycket för föräldrarna till de två unga som jag nämner i mitt inläg ovan. Att dom ringer SOS måste ju dock ändå var att de kännt att det är "panik" och hjälp från SOS behövs. Annars skulle dom nog med all säkerhet ringa till sina anhöriga.
Jag har sagt till min son som bor ganska nära att blir du sjuk så ringer du till oss
Min bror fick en stroke i mars och då ringde min svägerska och sa att han stod med sin bil på andra sidan Älvsborgsbron (där vi bor) och hade ringt henne och kunde knappt tala.
Vi satte oss i bilen och var där på 5 minuter och sedan snabbt till Sahlgrenska. Inom 3 timmar var han på avdelning, röntgad och klar. Vågade inte chansa på att ringa ambulans.
Däremot är vården ofta fantastisk när man väl är där. Så allting är inte negativt.
Men det här med SOSalarm måste man se över.
/Maria
Visst vården har varir toppen då det gäller min mammma, men det är på sjukhuset. Där har hon fått en toppen vård och mycket trevliga bra läkare. Men så har vi husläkarstationen….. Där vet jag inte vad som händer alls. Läkarna där kan jag berätta om flera olika konstiga saker som hänt då jag varit upp med min dotter.
Vår familj har ju sådan tur så vi har haft samma husläkare sedan första husläkarreformen kom på 80-talet (tror jag det var)
Mottagningen ligger i en gammal villa i Kungsladugård i Göteborg där två husläkare huserar. Väntrummet är i ett gammalt vardagsrum med vackra möbler. Där serveras kaffe, kakor och saft
På sommaren så kan man sitta i trädgården och vänta.
De har även världens goaste sköterska.
Akutmottagning varje morgon 9-10 och varje torsdag 16-18.
Telefontid 12-13 och då blir man uppring under eftermiddagen.
Kan inte vara bättre
/Maria
Det är så man verkligen önskar att ha det, men jag tror man blir lite "tossig" då man har en mamma som blivit äldre och en dotter som man älskar.. Då går man i taket ganska lätt om det inte klaffar hela vägen och man känner sig otrygg. För det är väl nyckeln till det hela Trygghet,,

Det är tragiskt detta som varit när personer som ringt inte fått ambulans och sen avlider dom.
Sen kan en del långa väntetider bero på att ambulansen är ute på andra uppdrag och inte på ambulansstationen.
Jag som bor i den norra länsdelen av Västragötalandsregionen vet att så är det här med för få antal ambulanser. Eller i alla fall inte på så många ställen som det har varit. Då blir det långa väntetider ibland.
En del fall klarar det medan det för en del sjukdomsfall är förödande.
Men det är sparkrav som gjort detta.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tyvärr så används ambulanserna mer och mer för att transportera bårpatienter som ska på olika undersökningar mellan olika sjukhus, mellan vårdcentraler och sjukhus och mellan vårdboende och sjukhus. Man använder ambulanser till sådant istället för att de står still och väntar på akutkörningar. Därför kan det ta lång tid att få en ambulans. De gör alltså körningar som färdtjänsten skulle kunna göra med liggtransport.
#9 Återigen handlar det om pengar, resurser och politik.
Man sparar på så konstiga sätt
/Maria

# 9 Så görs det inte här faktiskt för här finns särskilda sjuktransportbilar som ser ut som ambulans men endast kör dessa transporter mellan olika sjukhus osv.
De är inte utrustade på samma sätt som ambulanserna och jag tror inte det är sjuksköterskor med utan undersköterskor. Det står sjuktransport på dessa ambulansliknande bilar precis som det står ambulans på de andra.
Ambulanserna här står ändå inte stilla mycket då de har mycket körningar.
Sen så klart så transporteras patienter som ska till Sahlgrenska i ambulans men då är oftast deras tillstånd så dåligt att de inte klarar av andra transporter. Min man åkte t.o.m. en ambulans som var utrustad så den körde de extra dåliga patienterna och det var då IVA-sköterskor som var med.
Det är bara de riktigt dåliga patienterna som åker ambulans till Sahlgrenska härifrån andra har möjlighet att åka med en s.k. Rondonbuss. Det är buss som utgår från sjukhuset i Skövde och kör ner till Sahlgrenska, Mölndal osv.
Det finns rondenbussar från flera olika orter i Skaraborg så man kan åka till sjukhuset i Skövde. En mycket bra lösning tycker jag. Dessutom så är det ofta värdinnor med på bussarna som pratar med personerna som åker och på hemvägen serveras kaffe och kaka. Inte på vägen till sjukhuset för det är ju en del som måste fasta. Det är Röda Korset som har frivilliga som ställer upp som värdinnor.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#11 Jag har sett dessa bussar vid Sahlgrenska
/Maria