Sover mycket
Ja som rubriken säger så sover jag ganska mycket..
När jag KAN så sover jag gärna "middag".. :) Jag är 26 år och fullt frisk. Det spelar ingen roll om jag kliver upp 04 på morgonen som jag gör när jag jobbar, eller om jag sover till 08-09 så blir jag dödstrött (oftast) på em nån gång och vill bara gå och lägga mej och sova. Kan då sova 2-3 timmar och ändå vara trött vid 21 på kvällen…
Är detta normalt? Finns det någon annan här som sover middag som jag gör?
En fråga: När går du och lägger dig och somnar på kvällen?
21-22 oftast… somnar vid 22-23
Jag minns att jag var en "hejjare" på att sova när jag var ung. Då pratar vi tonåring. Du har ju hunnit bli lite äldre såg jag
Tror du det kan ha med att göra att du har oregelbunda arbetstider att göra? Du går upp 4 när du jobbar skriver du.
Många människor mår ju bäst av att ha samma dygnsrytm medan andra klarar oregelbundenhet alldeles utmärkt.
När jag jobbar så har jag alltid en "dip" vid 15 tiden (då jag skulle kunna lägga mig och sova).
Jag brukar ta kaffe med choklad i kaffeautomaten för att piggna till och efter en stund så är det borta.
Du behöver ju i alla fall dina 7-8 timmars sömn så jobbar du så kanske du behöver ta en slummer på eftermiddagen.
/Maria
Det kanske behövs något vitaminpreparat. Det kan vara något som saknas i kroppen. Kolla dina blodvärden och gör en undersökning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ok.. tack för svaren :)
Sover också mycket. 9-10 varje natt och nån timme eller så på dagen men ändå är jag inte utvilad. Kanske jag behöver lite vitamin jag med. Äter dåligt gör jag annars.
Jag var alltid trött förut och somnade alltid på rasterna på jobbet. Försov mig ofta på morgnarna. Efter undersökning så kom man fram till att jag snarkade mycket och fick många och långa andningsuppehåll. När jag vaknade så hade min kropp jobbat som en hel idrottsman. Därav tröttheten och det spelade ingen roll hur många timmar jag sov på natten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hypersomni???
fick själv en diagnos på det för 20 år sedan. Fungerade rätt så normalt som tonåring men efter 20 slog det om och jag var trött hela tiden. Gjorde ett sömntest i gbg och fick diagnos narkolepsi men en läkare ändra den några år senare då jag visste att jag mina symptom inte stämde in på det. Hon beordrade oxå min ordinarie läkare att medicinera mig vilket han vägrat. Jag hade då under flera år tagit hjälp av Coca cola vilket nu förstört bla. mina tänder. Jag blev naturligtvis beroende av socker under de åren och det är inte lätt att ta sig ur. läkare säger att hypersomni Inte är ärftligt men min mor har samma diagnos och vi misstänker att min mormor oxå hade det då hon var lika trött som vi.
Mellan 30-42 års ålder handlade mitt liv om att prioritera. Jag var i stort sett ensamst mamma till 4 killar. Levde särbo med 3 av killarnas pappa men huvudansvaret för barnen var mitt. Jag jobbade heltid och prioriterade det viktiga hemma som barnen, handla och tvätt mer orkade jag inte. Fadern skötte städet när han kom ut. Jag sov och barnen visst var jag fanns att hitta allt oftare… i sängen.
Hösten för 2 år sen tog jag svininfluensavaccinet.. jag vet inte men jag säger att mitt liv förändrades mycket 09….. Efter detta kunde jag iaf inte sova alls. Jag fick börja med sömntabletter för att somna,, sen sömntabletter för att förbli sovande.. därutöver tog jag mina vanliga mediciner för att hålla mig vaken dagtid med så mkt sömntabletter i kroppen. Tills jag kom till neurologen 4 månader senare. Sen slutade jag med alla tre. Jag är nu vaken på dagarna utan mediciner och sover på nätterna oftast ( inte pga värk). Om det hade med vaccinet att göra vet jag inte eller annat som hände 09… men tycker du ska kolla din trötthet med läkare. jag kunde stå och gäspa folk i ansiktet. somna så fort jag satte mig. klarade inte av monotona, sittande jobb, somnade medan jag läste saga och fortsatte prata..
läs om övertröttshetssjukdomar på nätet…… / kram
#0 Hur går det för dig?
/Maria

Känns bekant, har inte varit utvilad på jag vet inte hur många år.. kan spåra det tillbaka till åtminstone tretton års ålder, dvs halva mitt liv. Sover gärna middag om jag får chansen.
Har tagit prover på det mesta men är frisk som en nötkärna.