Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bara inledningen i artikeln fick mig att verkligen vakna till "Bristande kunskap inom sjukvården är orsaken, enligt Socialstyrelsen"
Bra att det här kommer upp till ytan och att man reagerar. Snabbt!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har legat inne ett antal gånger de senaste åren för uttorkning. Då är jag ändå ganska medveten när det gäller mat, vätska osv. så jag har gjort vad jag kunnat själv.
En enda gång så har jag träffat en dietist och det var på onkologen i samband med strålbehandlingen.
Man ska ju inte behöva ha cancer för att man ska få någon att ifrågasätta om man får i sig tillräckligt med näring.
Maten och energin är väldigt viktig när man är sjuk. Kanske ännu viktigare då än när man är frisk
Nu är det länge sedan jag arbetade på "avdelning" men då hade vi dietister. Vi hade näringstillägg i mat och dryck och önskekost för de som hade svårt att få ner mat.
Kan tänka mig att man sparat in på liknande senare år.
Helt OT så är sjukhusmaten underbart god på Sahlgrenska i Göteborg
/Maria
Jo maten är ju ännu viktigare när man är sjuk, utan näring kan kroppen inte läka. Min avdelning har gått kurs om detta då många heller inte är sugna på mat när de är sjuka så man får hitta på alla möjliga knep för att få i dem näring.
Allt sparande är också en orsak, då maten ska kosta så lite som möjligt och dietisterna har man kanske bara 25% på sin avdelning.
#3 I förlängningen så blir det ju dyrare när man sparar så här felaktigt
/Maria

Det är ett tag sen jag jobbade nu men vi hade dietist kopplad till vår enhet. Njurmedicin, en lite speciell enhet då de personer med njursjukdomar har mycket att tänka på vad gäller kost och vätska.
En dialyspatient kan ha stränga vätskerestriktioner för att inte bli bli dödssjuk. De kan ju inte kissa ut överskottet av vätskan. Lite OT från ämnet blev det här.
Men jag tycker det är hemskt att så många är uttorkade fast jag är inte förvånad, tyvärr.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Men har vi inte vetat detta länge??
barn kan ju med vara undernärda fastän dom har fett på kroppen..
har så starkt för mig att detta var uppe för några årsedan.
Sen har vi ju de gamla…Fast bättre har det ju blivit med dessa näringsdrycker.
Sen så är väl vår mat inte som den var för länge sedan…Vet inte när det spårade ut…
Men i dag är det inte så mycket näring i frukt o grönsaker som det var förr.
För o få i sig c-vitaminer så räckte det med 1 st apelsin för många år sedan. o nu hörde jag att du får äta 10st o vem orkar det??
Någon som är mer insatt i matens näring???
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vad är definitionen av undernäring? Alltså vad krävs för att det ska bli just undernäring? Har ju självklart ett mer eller mindre bra hum om vad det innebär så, men har mindre koll på var gränser går för när det blir just undernäring.
För man kan ju äta fel utan att bli det.
Det finns ju ett rekommenderat dagligt intag av vitaminer och mineraler och vi behöver också proteiner, kolhydrater och fett.
När vi hamnar under denna dagliga gräns kan jag tänka mig att man efter ett tag blir undernärd.
Sjukhusmaten ska ju tillgodo se dessa behov och om du då av någon anledning är sjuk och inte klarar att äta eller kräks mycket så måse man ju reagera med att ge tillskott av olika slag.
Sedan blir man ju inte undernärd efter att ha ätit dåligt några dagar.
Det är ju en mer långsam process.
/Maria
Ah, okej. Det rekommenderade dagliga intaget har jag ingen koll på, äter det jag vill och tycker är gott. Att räkna kalorier och grejer har alltid legat i överkurs.
Fick papper hem för ett tag sen, inför att kolla bentäthet, med en jäkla massa frågor där man skulle fylla i allt från längd till om man har kronisk leversjukdom och gud vet vad. Där står just undernäring med på en rad.
Lite OT här men slog för övrigt upp en del saker på nätet för att över huvud taget fatta vad det stod överallt. Vilken Svensson vet till exempel vad "Osteogenesis imperfecta" är?
#9 Vad det en marknadsundersökning?
/Maria
Nej det var ett bifogat papper som följde med en kallelse. Har fått veta vad det innebär, besöket. Men trodde inte att jag skulle behöva svara på en massa frågor också inför det.
Ett läkare besök menar du?
/Maria
#12 typ ja. Inte sånt där ordinarie utan just bentäthetsmätning.
OK, då vill de säkert ha en översikt av ditt hälsotillstånd men jag kan hålla med om att "språket" borde vara så man förstår frågorna
(Såg nu att du hade skrivit att det var inför bentäthetsmätningen
)
/Maria