Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 8326 ggr
[CinderRainfall]
2

Energidryck

Jag drack en burk monster energidryck alldeles nyss. Men istället för att bli pigg blev jag jättetrött och fick nästan lust att gå och lägga mig. :/  Varför blev det så tror ni??

[Thiah]
0

Det där händer mig ibland. Det är som om kroppen får en sockerchock o när det händer så blir man trött och vill bara sova.

chik
0

Det kan bero på att du är en av det få som det blir motsatta verkan på…

jag har det lika dant..samma med Hälsopiller som skall göra att man blir pigg.Rena sömnmedlet för mig..

Vi är ju så olika o reagerar olika..Så när man prövar något nytt så skall man vara uppmärksammad på om man tål det eller så att det blir som man tänker..

Lena som tycker till.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[CinderRainfall]
0

tack för svaren! Jag får vell hålla mig borta från energidrycker framöver :P

DesK
0

Det där förvånar inte mig särskilt mycket, eftersom de flesta så kallade energidrycker i princip bara är "sockervatten" + ett antal "underliga" tillsatser med lite koffein tillsatt. Koffein är förvisso uppiggande, men vi har väl alla hört talas om att det finns en hel del (äldre) människor som utan problem kan dricka kaffe strax innan de går och lägger sig och de sover gott ändå!

Personligen avråder jag från alla former av så kallade energidrycker. Försök istället hitta dina egna uppiggare, kaffe + ett äpple eller annan frukt eller någon vitaminrik nygjord dryck Glad

/Désirée

Fridaaaa
0

Jag blir inte heller pigg av energidricka, inte kaffe heller :)
Dock dricker jag bara vissa sorter av energidricka, dricker t.ex dem dyra som redbull och monster;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[CinderRainfall]
0

Jag dricker inte energidryck så ofta. Det finns säkert en massa konstigt i dom som inte är bra för kroppen. Då är det bättre som desK sa att äta frukt i stället.

DesK
0

#5 Priset på energidrycken garanterar på intet vis att de innehåller några vettiga och bra ingredienser. Energidrycker, oavsett pris, är ingenting annat än det jag skrev i #4.  Jag tycker att det är oförskämt av tillverkarna av dessa så kallade energidrycker att lura av folk pengar för sånt skräp! Ät råa grönsaker och frukt istället. Det är bättre för såväl din hälsa som din plånbok Glad

/Désirée

Maria
0

Jag har aldrig druckit någon energidryckOskyldig

/Maria

Fridaaaa
0

#7 Jag dricker det så sällan :) Och dem få jag dricker, kostar under 10 kr hehe :) Jag äter inte grönsaker ;) äter dock frukt :D

DesK
0

#8 Inte jag heller Oskyldig Men jag har läst på innehållsdeklarationerna, därav min kommentar ovan Glad #9 Förstår inte vad du menar, angående energidryckerna? Ät mer frukt då istället för att dricka skräp som energidrycker.

/Désirée

Fridaaaa
0

#10 Menade att jag dricker energidricka sällan. Mest för att det är gott:)

DesK
0

#11 Okej men vad har priset då för betydelse? Du skrev i #5 att du dricker de dyra som exempelvis redbull och monster. Det är betydligt bättre för hälsan att då istället välja goda outspädda juicer, utan tillsatser och blanda dessa med kolsyrat vatten. En sån där kolsyremaskin kanske är en bra investering, om du inte redan har en Glad

/Désirée

Karmatarerskanise
0

#4 Jag har aldrig blivit pigg av kaffe varken då(yngre) eller nu.

Energi drickor skulle jag aldrig få för mig att sricka, bara skräp ju :)

SÅ det var väl bra TS att det inte gjorde annat än att få dig trött så du håller dig borta från dom :)

Fridaaaa
0

#12 Blev ett fel där, ett ord saknas: inte haha :) ska stå att jag inte dricker dem dyra xD haha dricker typ bara mixedup, powerking fler dem få gånger jag dricker :D

Ja en sådan har jag!:)

DesK
0

#14 Aha, tänk vad ett litet ord kan ha för betydelse Glad NU fattar jag vad du menar i alla fall Skrattande

/Désirée

Fridaaaa
0

#15 Ja ett ord kan göra mycket haha

Bra att du förstår dåSkrattandeFlört

[Thiah]
0

Jag dricker dom då och då men då en viss sockerfri sort (som om det nu  skulle göra den bättre). Jag märker ofta en liten upppiggande effekt, precis samma som med kaffe. Skillnaden här är ju att energidrycken är kall Skrattande

[CinderRainfall]
0

för ett par år sedan när jag drack energidryck så blev jag jättehyper och fick typ hjärtklappning. så det har nog alldrig haft någon possitiv effect på mig :)

DesK
0

#18 Det var nog koffeinet och sockret som orsakade dina hjärtklappningar med mera.

/Désirée

[Mamuten]
0

När jag började med mina antideppmediciner förra året så blev jag sååå trött av dom att jag var tvungen att dricka energidricka för att ens hålla ögonen öppna. Annars dricker jag inte såna drickor.

DesK
0

#20 En sån situation är ett givet undantag från mina rekommendationer, då kan det vara befogat med energidrycker.

/Désirée

[Mamuten]
0

Skrattande

Tur att det var övergående och släppte sen.

Calmare
0

Annars är nog kranvatten den bästa drycken. Cool

[CinderRainfall]
0

#23 det måste jag nog hålla med om! x)

[Thiah]
0

#23 beror på hur kallt det blir. Kranvatten smakar olika på olika ställen. Pojkvännen har supergott jättekallt vatten i sin lägenhet och jag har halvkallt vatten som smakar ok men inte mera… Skrattande

Calmare
0

Antar att du har ett kylskåp, samt att du kan "slicea" ner citron, lime, päron, äpple……..  eller kanske gurka om du vill ändra smaken… Flört