Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2957 ggr
[Thiah]
0

Nerv i kläm...

Har sedan lördagen haft en nerv i kläm vid ländrygg/höftben. Har ett ärr där efter en skoliosoperation(det är därifrån man tar benbitar) och det är ungefär där som det känns som en nerv i kläm.

Har svårt att böja upp benen/böja mig ner. Detta förvärras av att jag är stelopererad och måste böja den delen om jag alls ska kunna böja på ryggen. Jag kan gå och ligga och sitta i de flesta normala ställningar. Det blev sämre igår, söndag, men idag känns det som första dagen igen.

Nu är frågan, hjälper det att gå till läkaren eller är det bara att vänta ut det? Är hemma från jobbet idag och får vara hemma i lugn och ro 2 dagar till så jag kanske borde vänta så länge?

Farwuq
0

Jag skulle nog gått till doktorn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
0

Jag skulle nog också sökt vård.

Du är ju i en liten speciell situation eftersom du är stelopererad och har skolios så man kan ju inte jämföra med en "normal" människa som får ryggont.

Du har väl förhoppningsvis någon läkare som är bekant med dina problem.

/Maria

[Thiah]
0

Tyvärr har jag ju inte det här där jag bor. Dom har typ noll koll och ibland talar dom varken svenska eller engelska. Men jag får ringa dit imorgon, har en jättetrevlig husläkare som jag kanske får tid till.

Maria
0

Hoppas du får en tid till den "trevlige läkaren"Flört

/Maria

[Thiah]
0

Vi ska se och hoppas dom kan göra något åt det. Glad

Liz85
0

#3, det är av den anledningen, den språkliga, som jag såg till att göra efterforskningar på vårdcentraler i närheten och jämföra de vid senaste flytten. Här bor nämligen mestadels syrianer och jag vägrar gå till ett ställe där man måste ha tolk för att de ska förstå en. I det fallet skulle jag bli allergisk på kuppen. Flört

I övrigt kan utlänningar vara väldigt trevliga och vänskapliga.

[Thiah]
0

Jag bor ju  i finland så jag får ta seden dit jag kommer. Dock brukar de flesta antingen försöka på svenska eller sen vara översnälla på engelska. Om dom inte kan svenska förstås. Fick en tid idag till en svenskspråkig läkare som jag tror jag träffat innan.

Farwuq
0

Jag trodde att de flesta - i Finland - som har studerat på akademisk nivå kunde svenska.

Obestämd

[Thiah]
0

mm men det stämmer inte. Möter väldigt många inom myndigheter och inom vården som knappt pratar varken svenska eller engelska. MEN jag möter även många som kämpar med båda språken trots att man är helfinsk och växt upp i en helfinsk miljö med allt vad det innebär och dom förtjänar en stor eloge.

Farwuq
0

En etnisk finne här på jobbet finner det nära otroligt att en läkare inte klarar svenska i Finland. Finns det ingen sköterska som kan tolka?