Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 19784 ggr
[Jhillhzan]
20

Andnöd / Hosta

Hej!

Jag ska försöka dra det kort :)

Det började för ca 4 veckor sen, med vanlig hosta. Jag trodde jag var på väg att bli förkyld och tänkte inte mer på det. Sen kom känslan av att ha feber, kände mig hängig och orkeslös (men var hyffsat pigg ändå), men tempen visade ingen feber. Efter någon vecka kunde jag vakna på natten (flera gånger) av att jag var tvungen att hosta. Då hostade jag slem, och när jag skulle ta in ny luft för att kunna hosta vidare så tog det stopp. Det var som att något hade stängt.

Jag gick till VC och dem skrev ut Mollipect. Andnöden fortsatte även på dagtid och det var då jag vart som mest orolig. Beslöt mig för att sluta röka och har varit rökfri sen dess. Åkte åter till VC och dem skrev ut Bricanyl och kortison. En natt vart det så hemskt att jag inte fick luft på nästintill 1 minut. Jag ringde VC på morgonen och åkte in. Dem tog EKG (som var normalt) och skickade remiss till akuten, så dit åkte vi för en vecka sen. Dem röntgade lungorna och tog blodprover. Blodvärdena var höga och röntgen visade ingenting.

Samma natt så vart det likadant, kunde inte andas på x antal sekunder, så sambon körde in mig till mamma. Och det kändes betydligt bättre. Sen dess har jag blivit lite bättre. Jag har inte fått samma typ av andnöd som innan men nu kommer det vid ansträngning, när jag är ute och går tex. Jag har ätit Kåvepenin för att få bort häng känslan så är så gott som frisk förutom att det känns som något är i halsen och att jag måste hosta när det blir torrt och då är det som att det slår lock i halsen.

Ska tillbaka till VC på måndag för att kolla blodvärdena och ta allergi tester. Jag chansar på att et är mögel i lägenheten där jag bor, och att det är det som utlöst det hela.

Finns det något jag kan göra när jag inte får luft, någon som varit med om samma sak och har några tips?
Självklart är det här inte speciellt roligt, och jag vill hitta en förklaring till det. Och tänkte skriva och se om någon haft likadant.. Kunna dela med sig lite, då jag är under utredning :)

Leffe
1

Prova att ha en golv- eller bordsfläkt igång vid sängen på natten. Det har hjälpt mig i min lungsjukdom - tycker jag i alla fall

[Tassy]
0

min första tanke var också mögel, det låter lite misstänkt. I synnerhet då du blev bättre av att komma ifrån lägenheten vad jag förstår?

[Jhillhzan]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fläkt? För att cirkulera luften, frisk luft?

Menar du så när sängen som möjligt? :)

[Jhillhzan]
0

#2 Yes, har känt mig betydligt bättre sen dess..
Och allergitester på måndag.

[Thiah]
0

Jag får andnöd av att det är fuktigt och varmt. För mig hjälper en fläkt och att vädra. Skrattande

chik
0

Förstår paniken. har själv andnöd men det kommer när jag har infektion i halsen-bronkiterna. Min tanke var lunginflammation. Men du röntgade lungorna o blodprovet visade inte på infektion???

Fläkt o ligg högt med överkroppen o försök o andas så mycket du kan genom näsan o ut genom munnen..

O lycka till…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Jhillhzan]
0

#5 Får du andnöd när det blir jätte varmt, solen är framme osv eller räcker det med mulet och kvavt?

#6 Nix, röntgen visade inget och blodprovet visade i gråzonen. (det glömde jag skriva) för distriktarn som hade skickat mig till akuten trodde på lungpropp. Och då sa läkaren att jag låg i gråzonen för blodvärdena var lite höga.
Nu på måndag ska jag kolla värdet igen.

Jag ligger högt ed överkroppen om nätterna och vistas inte i lägenheten för ens jag vet att jag skulle klara av ett eventuellt bakslag.Vilket jag är mega rädd för.

Leffe
0

#7 Lungpropp…. Det var en av diagnoserna jag fick innan de kom fram till PAH - en kronisk lungsjukdom. Se till så du får en riktig spirometriundersökning för att ta bort ev risk att det kan vara KOL

[Thiah]
0

#7 det räcker med kvavt. Har dåliga lungor efter min skolios. Jag har svårt att andas emellanåt och astmamedicin kan hjälpa men jag är dålig på att ta medicin. Har svår psoriasis så all annan medicin förutom den(psoriasis medicin alltså) försöker jag undvika

[Jhillhzan]
0

Hej igen allihopa!

Läkarna har inte haft någon vidare koll på det här. Läkaren säger bara att jag ska använda bricanylen när jag får andnöd. Men hur ska jag kunna andas in med den om jag inte ens får in vanlig luft? Det kunde hon inte svara på, utan proppsade ännu mer på det.

Nu har jag inte haft andnöd sen i lördags. Men hostat och det har växt fram en infektion/inflammation i halsen istället. Började i torsdags, så den väntar jag ut. För litar inte på läkarna längre, dem kommer inte hitta något och då skriver dem inte ut penecellin. Men men! Jag käkar Voltaren och alvedon så länge.

Imorse gick jag upp 5, halsen sved och det gjorde ont att andas. Lungorna kändes jätte små. Somnade till en stund mellan 7 och 9, vaknade och det känns betydligt bättre. Men jag ska väl inte ropa hej än :P

Dock undrar jag fortfarande om detta är en allergisk reaktion, då vi hittade mögel i källaren. Svart och grönt. Har ett möte med hyresvärden idag om en ny lägenhet och dubbelhyror etc. Tog blodprover för allergitest i torsdags, så väntar på svar :D

Leffe
0

Vad händer om du tar Bricanylen morgon och kväll även om du inte har andnöd. Så en extra dos vid andnöd

[Tassy]
0

Hmm, om det är något astmatiskt så ska piller med acitylsalicylsyra undvikas. Jag vet inte om det är det i voltaren, men nämner det utifall om att.

[Jhillhzan]
0

#11 Jag tar oftast bricanylen morgon, middag, kväll. Och det har väl inte blivit någn förändring. Tycker jag inte :/

#12 Vad jag läste så finns det ingen sån :/

Nu har jag tröttnat på den här förbannade halsen!
Jag säljer den på blocket eller tradera snart..
Det har gjort ont, som när man blir förkyld ni vet, sen i torsdags. Allt lugnt. Sen jag skrev inlägget har hela dagen varit underbar. Om det varit för att jag knappt varit inomhus (i mögel lägenheten) eller inte, det vet jag inte.
Men nu ikväll när sambon åkt till jobbet och jag varit i lägenheten i en timme så fick jag min första andnöd sen i lördags. Min första tanke var "nee, inte nu igen". så jag ringde upp sjukvårdrådgivningen och hon tyckte att jag skulle kontakta vc imorrn.
Så jag får väl snällt ringa och boka teletid och prata med dem - igen!
Och hålla alla tummar att jag inte får fler andnöder, för jag vill känna mig levande!

mongu
0

Använd inte Voltaren

• om du är allergisk (överkänslig) mot diklofenak eller mot något av övriga innehållsämnen i Voltaren

• om du tidigare har fått allergiska reaktioner såsom astma, snuva eller hudutslag när du tagit smärtstillande medel innehållande acetylsalicylsyra eller andra läkemedel mot smärta/inflammation inom gruppen NSAID

Det här har jag kopierat från FASS som du ser så är inte Voltaren så bra för dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Jhillhzan]
0

#14 Jag kan inte se någon anledning? Är jag allergisk eller har jag astma? Eller vad menar du? O.o

Jag har tagit voltaren nu och det har inte gjort ont i halsen öht, men tar jag den inte på några timmar så gör det genast ont :/

mongu
0

Men om du har besvär som liknar astma så är det inte bra att ta såna läkemedel.

Det finns andra läkemedel som är bättre att ta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Jhillhzan]
0

Jag har inte fått någon diagnos på att det är just astma. Och mina symptom tyder på många olika saker så det är svårt att veta vad man ska tro.. :/