Skörda grönsaker
Nu har jag plockat in alla sockerärtor och förvällt. Även mängder med Mangold som jag älskar.
Persilja och dill har jag frusit in i massor och igår var det premiär på Bondbönorna.
En vecka till så är alla mogna och det blir en stor skörd på bara "två rader"
Vi har även tagit upp de första Mandelpotatisarna. Underbart goda. Som små karameller
Odlar ni någonting?
/Maria
Vi har inte särskilt stor odlingsplats som synes
/Maria

Nej vi odlar inte nåt. Jag skulle vilja då vi har plats men maken är totalt ointresserad och själv har jag inte orken att sköta om det.
Men jag har lite kryddväxter i krukor och tre st. busktomater som har massor med kart och det börjar bli en och annan tomat klar nu.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#2 Man får vara glad för det lilla
Kryddväxter och tomater är gott nog.
/Maria

Ja sen köper vi en Närekokasse varje vecka. Vad som är i är en överraskning. Men färska potatis, gul och röd lök, squash m.m. är inte fel.
Det brukar variera och man får med ett gott recept som passar veckans grönsaker.
Sen är det kanske bäst att vi inte odlar för maken känner inte skillnad på timjan och blommor.
Bad honom i helgen ta in lite timjan och förklarade att det är den krukan med minst blad på.
Att det sen råkade växa en blomma i samma kruka men med blad som såg ut som dill är en annan sak.
Maken kom in med en kvist timjan och halva blomman som jag låtit växa för att se vad det blev av den. Nu får jag inte se det
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hahaha
Din man får gå en trädgårdskurs.
En av våra grannar beställer också som du gör och jag är lite sugen på att prova faktiskt.
/Maria

Tror inte han är intresserad. Tilläggas kan att han morföräldrar var trädgårdsmästera
så han skyller alltid på att han fått va med och rensa för mycket när han var barn. Sen var han med och stod på torget när det var torghandel.
Dessutom bor vi på marken där hans morföräldrar odlade.
Ha en bra dag! Mongu.
Det har blivit för mycket för honom helt enkel
/Maria
Jag odlar lite grand, men i år är inte något bra trädgårsår för min del så det har inte tagits omhand så mycket.Sallad hade vi ett tag, sedan blev den förväxt och jag orkade inte odla ny. Spenat och mangold har vi, fast jag går mest och plockar efter hand. Spenaten har blivit lite hög, men de bladen är goda ändå. Några sockerärtor, men de börjar sjunga på sista versen. Plockas lite efter hand och ofta äts de i landet.
Sedan har jag alltid ganska mycket örter. Fransk dragon, citronmeliss (som jag funderar på att dra upp eftersom jag aldrig använder den), mynta, salvia, basilika, rosmarin, timjan, persilja, dill mm
Och så köpte jag en zucchiniplanta och tryckte ner i marken, men jag tror att den står för skuggigt för den första zucchinin ruttnade på plantan innan den blev klar.
Dessutom köpte jag färdiga broccoli och purjolöksplantor som jag egentligen bara kört ner i marken så får vi se om det blir något.
Ganska mycket egentligen, men de har inte tagits om hand om i år efter plantering. Utom lite vattning.
Ja - en tomatplanta har jag också på framsidan.
Har bara några tomatplantor på G. Dom står på köksbordet.
Tomater har vi också flera som börjar mogna nu. En underbart nästa blålila sort bl.a.
Örterna har jag varit slarvig med att ta hand om i år så de flesta har gått i blom nu.
Använder mest Oreganon, Dragonen och Rosmarin.
Har för första gången satt Grönkål och den är jättestor. Den ska ju inte skördas förrän frosten så den lär bli gigantisk.
/Maria
#10 - ska du göra långkål eller?
Ja, jag älskar långkål och så gillar jag grönkålssoppa.
Har även haft det tillsammans med rödkål i en "julsallad"
/Maria
Jag har faktiskt aldrig smakat långkål. Vi har alltid brunkål, som jag älskar. Gillar rödkål också. Grönkålssoppa är ju jättegott! Gillar nästan alla sorters kål så jag hade säkert gillat långkål också.
Jag gillar också kål i alla former från surkål till färsk
/Maria