Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 4233 ggr
ettlitetalias
2011-07-15 10:42
0

Ketos-problem

Min pojkvän har alltid varit smal och kämpar dagligen med att inte tappa i vikt. Nu när har jobbar som murare så har han börjat tappa vikt däremot trots tre stadiga mål om dagen, mellanmål och proteinshakes (1400 kcal/shake!), och väger nu närmare 50kg till sina 178cm.

Till saken hör att han ibland luktar som aceton ur munnen, speciellt om han har jobbat hårt någon dag. Han blir även väldigt trött. Han hamnar helt enkelt i ketos, trots att han ätit! Någon som har någon ide om vad vi ska göra? Han är inte stor i maten, men försöker äta så mycket han förmår utan att få upp maten igen.

Han klagar även på magsmärtor och lös avföring, kan det vara något med tarmarna som gör att han inte tar upp näring som han ska? Har bokat tid hos doktorn, men inte fått tid förrens om 2,5 vecka. Känner att vi måste försöka lindra problemen nu dock innan han är så slut att han inte orkar jobba, eller tappar så mycket i vikt att det blir direkt farligt för honom.

Maria
2011-07-15 13:35
0

Det är bra att han har en tid hos doktorn för något fel är det ju.

Kan han inte köpa näringsdrycker så länge? Ringa sjukvårdsupplysningen är också bra. De är himla duktiga. De kan säkert ge bra råd om vad han ska äta och dricka eller om han rentav ska söka akut tidigare.

/Maria

[Tassy]
2011-07-15 15:19
0

dags att kolla upp glutenallergi kanske? Eller ämnesomsättningen.

Hur som haver, så dags att få honom till en läkare Glad

Halvdansken
2011-07-15 21:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att han är i ketos är inget att bekymra sig för i sig (om det nu är det), det är ju nåt som alla vi LCHFare kämpar för. De flesta är i ketos när man vaknar dessutom. Men jag tycker det är lite oroande att han tappar så mycket i vikt.

Gör en anti-Lchf? Massor med kolhydrater?