Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 4233 ggr
ettlitetalias
2011-07-15 10:42
0

Ketos-problem

Min pojkvän har alltid varit smal och kämpar dagligen med att inte tappa i vikt. Nu när har jobbar som murare så har han börjat tappa vikt däremot trots tre stadiga mål om dagen, mellanmål och proteinshakes (1400 kcal/shake!), och väger nu närmare 50kg till sina 178cm.

Till saken hör att han ibland luktar som aceton ur munnen, speciellt om han har jobbat hårt någon dag. Han blir även väldigt trött. Han hamnar helt enkelt i ketos, trots att han ätit! Någon som har någon ide om vad vi ska göra? Han är inte stor i maten, men försöker äta så mycket han förmår utan att få upp maten igen.

Han klagar även på magsmärtor och lös avföring, kan det vara något med tarmarna som gör att han inte tar upp näring som han ska? Har bokat tid hos doktorn, men inte fått tid förrens om 2,5 vecka. Känner att vi måste försöka lindra problemen nu dock innan han är så slut att han inte orkar jobba, eller tappar så mycket i vikt att det blir direkt farligt för honom.

Maria
2011-07-15 13:35
0

Det är bra att han har en tid hos doktorn för något fel är det ju.

Kan han inte köpa näringsdrycker så länge? Ringa sjukvårdsupplysningen är också bra. De är himla duktiga. De kan säkert ge bra råd om vad han ska äta och dricka eller om han rentav ska söka akut tidigare.

/Maria

[Tassy]
2011-07-15 15:19
0

dags att kolla upp glutenallergi kanske? Eller ämnesomsättningen.

Hur som haver, så dags att få honom till en läkare Glad

Halvdansken
2011-07-15 21:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att han är i ketos är inget att bekymra sig för i sig (om det nu är det), det är ju nåt som alla vi LCHFare kämpar för. De flesta är i ketos när man vaknar dessutom. Men jag tycker det är lite oroande att han tappar så mycket i vikt.

Gör en anti-Lchf? Massor med kolhydrater?

Jag tycker att det verkar vara nåt annat, bra om ni kollar magen, är han allergisk mot nåt? Gluten? Mjölk?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2011-07-16 09:41
0

Håller med om att det är bra att gå till doktorn. Att fortsätta gå ner i vikt tyder på att det är något som är galet. Glutenallergi, diabetes mm, finns olika saker det kan bero på. Jag tycker egentligen att han skulle försöka komma till en doktor tidigare.

[ErikSvensson]
2011-07-16 14:24
0

Är du verkligen säker på att shakesen har 1400 kcal i sig? Det är nästan halva dagsintaget för en 'vanligt' arbetande människa. Känns som han borde prata med någon kostkunnig och se över vad han äter, verkar vara på tok för lite för hans sysselsättning.

Karmatarerskanise
2011-07-16 14:55
0

#5 En kvinna bör ju ligga runt 2000, så det är över halva. Tycker också det låter väldigt högt.

Men jag håller med övriga, läkare!

ettlitetalias
2011-07-16 18:43
0

#5 Ja, de är speciella shakes för idrottsmän med enorma mängder kalorier i. Köpte dem speciellt för att han ska få i sig allt han behöver för att gå upp i vikt. Han tar oftast en om dagen, ibland två.

[ErikSvensson]
2011-07-16 19:26
0

Vilket märke? Låter fortfarande högt och inget jag hört talas om. Vanligtvis har en portion proteinpulver 150 kcal om man blandar det i vatten och gainer (för viktökning) har runt 300 kcal i vatten. Är det mycket fett också i pulvret?

ettlitetalias
2011-08-01 11:18
0

#8 Applied Nutrition - Critical mass. En "portion" är 920kcal, och han dricker 1 1/2 (1380kcal).

Nu har han varit hos doktorn iaf, som bara trodde att "det är sån han är" och berömde honom till och med för hans fysik! Tyckte att så borde fler människor se ut.. Men han tog några blodtester iaf som han får svar på på onsdag.

[ErikSvensson]
2011-08-01 11:52
0

Ok, ja det stämmer ju. Servingsizen är ju ändå 235 gram så det är inte så konstigt då. De flesta pulver brukar ju ha runt 350 kcal/100  så tar man så stora portioner så blir det ju det kaloriantalet. Skrattande