Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 4004 ggr
[Medelone]
2011-07-11 21:03
0

Sömnproblem

Min mamma har problem med sömnen, inte att hon inte kan somna på nätterna, det är inga problem. Utan grejen är att hon istället vaknar på nätterna. Det finns ingen anledning till att hon vaknar, men självklart ibland av att andra är vakna och går omkring i huset, men det är ändå inget "normalt" att väckas så lätt. Hon säger att det inte är några drömmar som påverkar. Dessutom så kan hon vakna mitt på nätterna när det är mörkt och alla sover, helt knäpptyst alltså.

Vad kan detta bero på? Är hon bara en lättsovare, eller faller hon inte in i en tillräcklig djup sömn för att kunna "hålla ut" hela natten?

Emaljoh4
2011-07-11 21:06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så har jag också i perioder ,, vet dock inte vad det beror på tyvärr!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Karmatarerskanise
2011-07-11 21:21
0

Människan sover i "perioder" kan man säga. Tyvärr har vissa väldigt lätt för att vakna under de mindre djupa delarna.

HAr hon testat Valeriana eller liknande naturmedel?

[WX5]
2011-07-12 07:30
0

Så blev jag efter att jag fick barn. Blev en lättsovare för det är ju "vanligt" att mammorna är den som vaknar först när bebisen piper. Sån sitter väl i fast man inte har småbebisar och småbarn längre.

Halvdansken
2011-07-14 13:54
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal är hon?

Jag är 50 nu och vaknar också på nätterna, nästan säker på att det är övergångsåldern som spökar, man blir lite konstig i kroppen då.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Medelone]
2011-07-14 19:13
0

#4 Hon är 47, så det kan väl ha något med det och göra.

Karmatarerskanise
2011-07-14 19:17
0

Min mamma är också i övergånsåldern, och i perioder sover hon också riktigt dåligt och vaknar hela tiden.