Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2587 ggr
[WX5]
0

Mediciner

Ja diskutionen har ju varit uppe, det vet jag men ställer en fråga iaf.

Med mina förra mediciner mådde jag hyfsat bra men fick ökad hunger och åt massor och gick således upp massor i vikt. SLutade med dom i påskas och sen dess har det pendlat mellan nedstämd och deppighet. Nu sen 2,5 veckor sen har jag mått dåligt.

Äter nya mediciner men jag tycke rinte att dom hjälper och min psykiatriker är på semester för tillfället så det blir inga ändringar förrän hon kommer tillbaka. Pratade även med psykjouren (två gånger på två veckor) men ingen hjälp därifrån.

Vad tycker ni? Äta mediciner som man mår hyfsat bra över och bli tjock eller mediciner som gör att man tappar aptiten och mår sämre utav?

Maria
0

Jag tycker valet är ganska självklart.

Att man äter den medicin man mår bra av.

Själv  har jag ätit Kortison sedan januari och fått både svullen buk och "månansikte" men hade förmodligen haft en mer illa huvudvärk om jag inte ätit denna.

Du vet ju att du får ökad matlust och det kan man ju faktiskt göra något åt även om det är svårt.

Vill bara påminna om (igen) att din ena dotter är aktiv på iFokus så du kanske ska tänka på vad du skriver när det gäller att göra dig själv illa.

/Maria

[WX5]
0

Okej. Åndrade lite i texten och tog bort det. Tänkte att det var lite mera "oskyldigt" att skriva så. Skäms

Jo visst skulle jag välja de bra medicinerna men jag lider även av min övervikt. Har inte fått in det i huvudet att jag skall godkänna att jag är stor nu. Har alltid varit tunna och smal. Och det är ju inte så roligt att höra från barnen att man är stor och tjock. Säger åt dom att det inte är snällt att säga så. Det är inte bara till mig dom säger det utan till andra människor och sen skrattar dom.

Maria
0

Jovisst kan jag förstå att du lider av din övervikt men du får ta en funderare på vilket som är viktigast.

Övervikten går ju faktiskt att göra något åt även om det är oerhört svårt men mår man bättre psykiskt så är det kanske lättare.

Jag tror inte dina barn vill ha en smal olycklig mamma.

/Maria

[WX5]
0

Det är sant. Dom har ju inte sett en smal mamma heller så dom kanske inte skäms över mig eftersom dom är vana med mitt utseende.

Karmatarerskanise
0

Hellre övervikt och må bra, än må dåligt och vara smal.
För som bumble skriver så kommer du ju orka ta tag i vikten när du mår bra. Så länge man mår dåligt är det väldigt svårt att ändra sina vanor och ta tag i sitt liv.

[WX5]
0

Ja det är sant. Det har jag märkt också att det inte funkar att gå ner i vikt när man är deppad och har ångest. Jag är en sån som äter mera när jag är nere (fel saker i hopp om bättre mående) men det funkar inte heller i längden.

Karmatarerskanise
0

Precis. Sån är jag också.

[WX5]
0

Skönt att jag inte är ensam om detta.

Karmatarerskanise
0

Du är långt ifrån ensam. Tröstätning är väldigt vanligt.

mongu
0

Tycker inte valet är svårt, den medicin som jag mår bäst av även om det ger ökade hungerkänslor.

Det går att ta tag i vikten när man mår bättre psykiskt innan dess går det inte.

Man måste va i balans för att klara av att hålla vikten eller gå ner i vikt. Den tiden kommer så ändra inte själv på dina mediciner utan vänta tills du har haft kontakt med behandlande läkare.

Även läkare måste få va lite lediga ibland. Så lugn hon kommer tillbaka

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[WX5]
0

Jo visst får dom det. Flört Så därför väntar jag tills hon kommer tillbaka och hoppas hon läser mitt mejl på måndag morgon och kan ändra på det jag har.