Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2774 ggr
[Sisa]
0

Djur är hälsa

Jag jobbar på ett äldreboende. Vi har där två katter och en pratande papegoja. Nu har vi utökat med får..två tackor och tre lamm, som ska gå utanför fönstren och beta i sommar.

Jag tycker det är härligt med djur omkring mej på jobbet..dessutom tror jag, att det gör våra gamlingar gladare.

Vad tror Du..betyder djuren mycket för vår hälsa ? Glad

[Asta]
0

Jag tror att djur är viktigt. Och så vitt jag förstått har man väl till och med konstaterat att blodtrycket går ner om man klappar på ett djur? Eller om det var något annat tryck?? Måste vara ett fint äldreboende om man till och med har mark utanför.

På mammas äldreboende hade de också en katt. Det var uppskattat. Det enda jag funderade på var att man tog dit den utan att alls kolla om någon var allergisk. Just katter är det ju inte ovanligt att man är allergisk mot. Funderade på det eftersom jag själv är allergisk och brukade nysa en del när jav var där. Annars tycker jag det är en vädligt trevlig idé.

I någon studie så konstaterades också att hundägare blev fortare friska från sjukdomar än andra. Förmodligen för de hade en så stark önskan eller vilja att kunna ta hand om sin hund? Eller kanske för att de byggt upp ett bra immunförsvar genom alla promenader?

Håller själva på att fundera på att skaffa oss en huns just nu. inbillar oss att det kan förgylla livet lite.

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 1  Jag tror som Du, Asta..att en hund kan verkligen konsten att förgylla livet! Kyss

Neiah
0

Jag tror att djur kan hjälpa en, när jag åker till stallet är genast humöret på top & min energi är tillbaka. Sedan våra hundar blir helt överlycklig så fort man går in genom dörren, det går inte att vara sur med djur runt omkring sej ^^

(fast ibland blir man lite irreterad på dom..)

Maria
0

Jag har varit på mängder med besök på äldreboenden genom åren och blir alltid lika glad när det är ett boende där det finns djur.

Ibland bor det t.ex en katt där eller fåglar i dagrummet.

Ibland är det någon av personalen som har med sig sin hund t.ex. det brukar alltid vara lika uppskattat.

Gamla människor är nästan aldrig allergiska utan det är i så fall personal och anhöriga.

Det finns mängder med studier som visar hur bra vi mår av att umgås med djur.

Speciellt gamla dementa kan bli väldigt lugna av djur. Vår generations gamla nu har många gånger vuxit upp på landet så de känner sig trygga med djur.

Det finns ett äldreboende mitt i Göteborg vid Sahlgrenska sjukhuset där de har hönor på gården. Sådana där "långhåriga" söta. De springer lösa och älskar när de gamla fikar vid borden för då blir det kaksmulorGlad

/Maria

[Asta]
0

#4 jag tycker ändå att man åtminstone ska kolla om någon är allergisk. Mamma blev i alla fall snuvig när katten sov i hennes säng så hon var noga med att köra bort den ur sängen. Jag ville inte säga något eftersom jag tyckte det var så trevligt.Men jag höll koll på mamma för att se att det inte blev värre. Hon hade nämligen problem med vissa allergier hela livet.

Maria
0

#5 Visst ska man kolla innan men det är oftast personalen som det är problem medFlört

/Maria

[Sisa]
0

Vi har inte märkt av någon allergi hos oss. Sen får man ju välja..vill man inte ha katten på rummet, tar vi ut den. Glad

[Asta]
0

#7 - fast är du dement är det inte alltid lätt att uttrycka.

Missförstå mig rätt. Jag tycker det är jättebra med djur på äldreboenden.  Verkligen!

Men när jag höll på med mamma och olika boenden och hantering av äldre mm så reagerade jag mycket på att det var som att när man flyttar in på ett äldreboende så bara förutsätts det en massa saker. Man får liksom inte längre vara sig själv utan man ska anpassas till ditten och datten. Man skulle ju tex inte ta in ett djur på en arbetsplats utan att kolla med alla anställda. Jag undrar också om man skulle ta in ett djur på en barnavdelning utan att kolla. Men när man blir gammal så har man på något sätt förlorat den rätten.

Ber lite om ursäkt om jag låter sur, men jag blev så fruktansvärt illa berörd av sjukvårdens och samhällets behandling av äldre när jag höll på med mamma förra året och i år. Det kändes som att när du är gammal är du inte mycket värd och är du gammal och dessutom dement är du inte värd ett dugg.

Men jag tycker fortfarande att det är superbra med djur på äldreboenden.

[Sisa]
0

# 7  Jag förstår hur Du tänker Asta, efter det du råkat ut för. Man ska ju naturligtvis inte ha djur på ett äldreboende, om man märker att gamla och dementa mår dåligt av det. Man får inte bara ta för givet, utan försöka att noggrant hålla koll. Man måste bry sej om! Kyss

[Asta]
0

#9 Exakt

[Asta]
0

Jag har förresten tingat en hundvalp nu. Såg du den i OT-tråden Sisa?

[Sisa]
0

#11 Har precis varit in och tittat på Lilla Gandalf..han är så söt! Kyss