Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5046 ggr
Maria
0

Husdjur

Jag vet inte om jag har frågat detta tidigare men det skulle vara roligt att veta om ni har husdjur?

I så fall vad för djur?

Djur betyder ju mycket för människors hälsa.

/Maria

flikkan77
0

Här har vi:

2 hundar: en 12-årig Saluki och en 12-veckors Labrador

4 katter: där alla är "stallkatter" så det är ingen ras på dem

7 ormar: 1 majsorm, 3 rosenboor och 2 womapython

3 kaniner: 1 lejonhuvad dvärgvädur och 2 dvärgvädurar

x st möss: Har 7 honor, 1 hanne och en massa rätt nyfödda ungar

"You just have to belive…"

Maria
0

#1 Åh, jag blir riktigt avundsjuk.

Jag har haft djur i hela livet nästan. Ett antal hamstrar, fiskar, vandrande pinnar, fåglar, hundar och katter.

Numera har jag två goa huskatter. Halva Norska Skogkatter. Fast det är bara den ena som är långhårig men stora är de båda två.

Jag skulle inte klara en tillvaro utan djur tror jag.

/Maria

flikkan77
0

#2 Mitt första egna djur var en vandrande pinne som jag döpte till Rosengren. Tror jag var 4-5 år då. Mamma var dock lite skeptisk och jag tror hon hade nått att göra med han mystiska försvinnande när han blivit stor.Förvånad

Fick en guldhamster sen och efter det har jag aldrig varit djurlös.Glad

Maria
0

Vi hade en vandrande pinne som hette SvenSkrattande Vad jag inte visste var att en ensam pinne kunde lägga ägg så en morgon var hela taket i köket täckt med små minipinnar. Säkert 200 stycken.

Djurvän som jag är så stod jag med pincett och plockade dessa i burkar som min man fick köra runt i hela stan till olika zooaffärer och dela ut.

/Maria

[Tassy]
0

Jag har 6 st gerbiler och 2 st jirdar. Är inneboende tillfälligt hos föräldrarna, där även katt finns i huset.

flikkan77
0

#5 Fick googla jirdar för det hade jag inte hört talas om innan. Supersöta ju!

[Tassy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en jird på min Avatar Glad

Det är persiska jirdar jag har.

flikkan77
0

#7 Kunde ju inte jag veta! Flört Funderade först om du stavat fel ellr nått. Tyckte det lät lite konstigt. Hade vi haft plats hade jag nästan kunnat tänka mig en jird faktiskt, de ser så otroligt söta ut.

Läste lite om dem på nätet när jag ändå googlat dem.

[Tassy]
0

#8 De ska vara minst två isåfall Skrattande jättelätta att sköta, som gerbiler fast större och lite annan mat typ. Det finns lite fakta om jirdar inne på gerbilsajten förresten Flört

[WeepingWillow]
0

3 st gosegrisar har jag :)

Morken
0

#4  Vad hemskt med en massa pinnar överallt! Jag vet inte varför, men det är ett djur jag aldrig kunnat med.. Samma sak med spindlar, det kanske är de långa benen? Brr.

#9  Halledudanemej vad söta!

För övrigt så gillar jag gerbiler. Det är mysiga små saker med pepparkornsögon!

rockygubben
0

Jag har två hundar,en schäfer och en Golden.

flikkan77
0

#10 Ja, jag hade nog skaffat två, de flesta djur vill ju ha någon att bo med. Måste läsa på mer om deras behov och sånt med. Ska gå in på Gerbilsajten och kolla.

Liz85
0

20 taggmöss bor här. :)

Maria
0

#15 Vad är taggmöss?

/Maria

[Tassy]
0

Om jag har fattat rätt är taggmöss ungefär som vanliga möss, fast något större, luktar mycket mindre och därför är poppis som foderdjur i reptilkretsar. Jag kan ha rört ihop det med natalpälsmöss eller nåt sånt.

Maria
0

#17 OK, tackGlad

/Maria

Liz85
0

Taggmöss går ibland under benämningen igelkottmöss i djuraffärskretsar. De är större än tammöss men mindre än hamstrar. På ryggen har de som liggande taggar. De har långa morrhår, vit mage och brun rygg/ansikte. kolla in min musblogg… http://musliv.webblogg.se

:)

Maria
0

#19 Vilka små sötingarGlad Vilka fina stora öron.

/Maria

Mitralis
0

Åh vilka gossiga husdjur ni harKyss

Vi har en katt som brukar ligga på våra bröst och snutta på sin tass och spinnaKyss Tyvärr så gör han sig inte så bra på bild för han är kolsvart och semilånghårig, eller vad det heter.

NaimaG
0

Jag har en hund, två katter och en kanin.
Bilden visar mina katter som sitter och tittar på vattnet som rinner ner i brunnen i duschen.

Maria
0

Åh vilka söta katter.Glad De sitter helt upptagna med att kolla vattnet ser jag.

Det som är roligt med katter är deras stora tålamod. De kan stirra hur länge som helst på något som är intressant.

/Maria

NaimaG
0

#23 Jo jag har införstått det för de sitter där varje gång man har duschat. Skrattande

Mitralis
0

#24 Så där gör våran ocksåSkrattande

Cowboy
0

Två hundar, två hästar och ett antal katter.

Bergspuman
0

Inga.

Zabbio
0

Två kisar (en underbar huskatt och en superkelig oriental)

och två hästar (världens bästa töltande  vbl travare och en tvåårig islandspojke :P)

Sen är väl Ceddie pappas hund numera när ag flyttat, men känns som min ändå :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

piri-piri
0

En liten Kinesisk naken hund.

Rubiinen
0

Jag har en hund, en femårig Flatcoated retriever sen tävlar o tränar jag en shetlandsponny valack (dock ej min egen).

[Sisa]
0

Har just nu inga husdjur…haft hundar tidigare, blir säkert två nya små hundvalpar till sommaren. Visst mår man mycket bättre, då man har husdjur…dessutom kan man ju inte få bättre vänner…och bra vänner betyder mycket för vår hälsa!   Glad

Bella-R
0

Världens underbaraste hund på 13 månader som är hela mitt liv!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Minetta
0

2 hästar, 3 kaniner, 2 katter & 2 hundar :)

Saga85
0

1 iller, 3 katter (inte mina, men bor i samma hus), 2 vattensköldpaddor samt ett kar med pansarmalar och räkor.

RuiXue
0

En katt som fortfarande bor hos mina föräldrar då jag inte får ha katt där jag bor nu. Här är en bild på min Nisse i alla fallSkrattande

Vi tror att pappan eventuellt är Norsk Skogkatt eller att det åtminstone finns i generna då Nisse är stor nog att få en vanlig huskatt att se ut som en kattunge, plus att han har lång päls överallt inklusive mellan tårna och på öronen Skrattande

Jennie

BMEXX
0

Jag har 5 möss och två hamstrar:)

// Pabblo

Maria
0

Fantastiskt fina djur ni har allesammansGlad

/Maria

[Sisa]
0

Tycker jag med…härliga djur…Glad

Liz85
0

Puttar upp denna tråd med att säga att jag just nu har 22 taggmöss, varav en är lite speciell. Hennes och syskonens mamma dog när de var fem dagar gamla så jag stoppade in en fostermor till de samt nappade upp de med Esbilac på sidan om.

Tyvärr klarade sig inte två av de men den tredje är nu två veckor och kutar/skuttar runt i buren, hur handtam som helst. Dessutom lika liten som hennes "låtsassyskon" födda så sent som 1 juni, så hon kommer kanske alltid vara liten för sin art, vem vet? Om nu inte dessa ungar är ovanligt stora istället.

Men funderar ibland på om det är mitt "fel" (pga okunnighet) att de andra dog, om de hade klarat sig bättre eller kanske till och med alla tre om jag låtit alla få lukt av hennes egna söner. Nu fick bara en unge det vid ihopsättningen och det skulle ju kunna vara denna överlevande lilla krabat. Inget man kan göra såhär i efterhand förstås mer än att lära sig av erfarenheten och se om det fungerar bättre om samma knipa händer någon mer gång.

[Theriss]
0

Jag har en hund som förgyller min vardag. Sedan är jag också medryttare på en himla trevlig häst. Denna häst har hjälpt mig mycket nu genom min depression genom att ta mig hemifrån och ut i naturen och så. Att få pyssla med djuren är avslappnande för mig.

[Asta]
0

Vi skulle så himla gärna vilja ha en hund. Tyvärr är det svårt att kombinera med våra arbeten. Men det hade varit så himla roligt.

Maria
0

Kul med denna gamla tråden.

Jag har haft två hundar men det är svårt som sagt när man arbetar. Katter är lättare på det viset.

/Maria

[Asta]
0

Jag gillar katter, men jag gillar att kunna göra saker tillsammans med djuren. Jag älskar tex att träna hundar

Maria
0

Det ska ju gå att träna katter men jag har aldrig lyckats och heller aldrig haft det tålamodetSkrattande

Min gamla katt kunde jag däremot rasta tillsammans med hunden.

Han gick med i koppel istan och när vi var på landet så gick de båda lösa när vi promenerade.

/Maria

[Asta]
0

När jag var liten hade vi också en katt som var nästan som en hund. Hon gick med på promenader och brukade gå med mig till kiosken för att hon skulle få godis. Älskade choklad gjorde hon också, stal till och med om det lämnades framme.

Sedan blev  hon helt annorlunda efter att hon fick ungar.

Maria
0

Det som är det härliga med djur är ju att de är små personligheter.

Mina katter är varandras motsatser helt och hållet.

/Maria

SaraC
0

Jag har just nu hunden Eros

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

Katten Lill-Gustav

SaraC
0

Och katten Gottfrid

Itchy
0

12 råttor & en kanin :)

You can't spell Bitchy without Itchy

DesK
0

Vi har en akitatik 11 år och en samojedhane 13 år Glad

/Désirée

Maria
0

#51 Vilka sötingarKyss Hur mår de i värmen nu?

/Maria

Liz85
0

#51 , superfina hundar.  Glad

Samojed hade en kompis när jag var yngre, gick i mellanstadiet typ. På den tiden när rullskridskor var vanligare än inlines. De är ganska starka också så jag vet inte vad som for i oss när vi fick för oss att vi kunde ta ut hennes fullvuxna hund på en promenad, medelst rullskridskor. Utan vuxen. Roligt hade vi i alla fall och lyckades väl avstyra minst en möjlig olycka. Skrattande

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har  en dvärgpudel tik stax över 1 år. Vi hade förut oxå en blandrastik men pga sjukdom fick vi avliva henne Gråter Så vi har nu bara en hund. Sen har dottern 2 hamstrar, dessa är jag med oxå förståss o gullar o hjälper till med (ser till att allt är bra med mat,hälsa,städning o kelar med dom)

Maria
0

#54 Vilken fin färg hon harGlad

/Maria

DesK
0

#52 Jodå de klarar värmen rätt bra, samojeden har gjort sig en grop i ett tätt buskage där ha brukar ligga när det är varmt och akitan är där jag är Glad

#53 Ha ha ja dra det kan nog de flesta samojeder, de används ju ofta som just draghundar Glad

#54 Å vilken vacker pudel och rolig kameravinkel Glad

/Désirée