Värk i ben
I ungefär 10 år nu har jag haft värk i mina ben. Ibland i armarna också. Har nog kommit fram till att utgånspunkten från det onda är vid knät och lite neråt och sen sprider det onda sig neråt. Värken är där, dag som natt, vinter som sommar. Är tonåring men har slutat växa för längesen så det är ingen växtvärk. Har vart hos läkare men de hade inte mycket att säga. Röntgade och när det såg bra ut så skickade de hem mig. Vad kan det vara? Får såna här värkar minst en gång om dagen alla dagar i veckan, har jag otur kan de hålla i sig i flera timmar varje gång.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Detta har ingeting att göra att göra med om jag motionerar eller ej.
Har du varit hos en sjukgymnast? Om inte, så tycker jag att du ska börja med ett besök där.

Vad gör du normalt om dagarna? Sitter du mycket eller går du mycket? Var? På vilket underlag? Vilka skor brukar du använda? Är du överviktig? Är du alldeles frisk i övrigt?
Har du haft värk såpass länge och det enda man gjort är att röntga så tycker jag att du ska söka igen.
Att man får göra en utförligare utredning. Precis som Lill-Kisse skriver så kan det ha med så mycket att göra. Det gäller bara att hitta vad.
/Maria
#3 Rör mig nog ganska normal mycket. Underlag är olika, men till skolan cyklas det mest, här hemma rör jag mig mest på trägolv, asfallt och gräs :P Brukar mest ha tygskor, converse och liknande. Ibland lite mer gympaliknande. Överviktig är jag nog inte då mitt bmi är 17. Är helt frisk, dock har jag lite allergi men det är nog inget som påverkar detta…
#4 Men vad mer kan man göra? De hade tagit ett blodprov också men även det såg bra ut så det släppte de också snabbt…
Sjukgymnasten undersöker ordentligt var man har ont, och kan ofta tala om vad "felet" är. Sen kan de ju ge träningsråd utefter det eller hänvisa till läkare. När jag har varit till läkare för värk på olika ställen, så hänvisar de alltid till sjukgymnasten, då de är bättre på sådant med muskler, nerver mm.

#5 Så varierat rörelsemönster och olika underlag verkar bra. Då kan man knappast skylla på bristande motion, fel skor e dyl.
Kan det vara något problem med blodcirkulationen eller nerver i kläm? Sånt ser man väl inte på röntgen? Tipset om att konsultera en sjukgymnast verkar klokt. De kan vara fantastiskt skickliga på att hitta orsaken till osynliga problem.
Nu blir man ännu mera orolig när första google sökträffen som kommer upp är cancer. Har inte nämnt det tidigare men jag får då och då har 1x1 cm stora blåmärken kommit på knäna, mest på kvällar man brukar försvinna nästa morgon. Flera i släkten både på långt och nära håll har haft och dött av flera olika cancer sorter. Nu är jag jätteorolig 
#9 Vad googlade du på då?
Är du så orolig så ska du absolut söka vård igen tycker jag för man mår inte bra av att oroa sig heller.
/Maria