Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 3348 ggr
Cazzos
0

Hjälp..

Hej.

Jag har kämpat i flera år med att gå ner i vikt. Just nu så är jag 14 år, 168 cm lång och väger ungefär 80 kg.

Jag har varit överviktig i stort sett hela mitt liv och nu har jag märkt att det sliter på mina leder, min rygg och mina fötter. Jag börjar svettas (i mycket små mängder) så fort jag bara springer en liten bit och jag blir andfådd av att bara gå upp i trappan.

Men om jag koncentrerar mig när jag t.ex. går varannat trappsteg och fokuserar på andningen så blir det inte lika jobbigt.

Jag har gjort ganska mycket efter de perioder då jag bara fått nog. Jag har spytt upp maten och struntat i att äta.

Men när jag slutar att äta, så bubblar magen och den råmar som ett monster och det gör ont.

Min mamma har nyligen köpt ett gymkort till mig, jag har gått dit 3 gånger, gjort samma tråkiga sak varje gång, jag svettas som en idiot men ändå så känner jag inte ens lite träningsvärk.

Det var egentligen ganska onödigt att vi köpte det, för att nu så orkar jag seriöst inte gå dit mer, det är bara så himla frustrerande.

Jag tänker ta långpromenader istället. Kanske jogga. Hur långt, eller hur länge bör jag promenera? Hur ofta?

Karmatarerskanise
0

Prommenader är bra, gärna långa på 30-60 min. Ju längre ju bättre. Och så ska man se till att pulsen går upp lite.

Men på gymmet, finns där inga pass du kan gå på?

Maria
0

Har du ingen du kan gå med till gymmet? Oftast kanske det är roligare om man är två.

Sedan så är det som med allting annat att man inte ser resultat med en gång utan måste vara ihärdig.

Kan du inte få någon på gymmet som hjälper dig att få ett vettigt program?

Långpromenader är jättebra och när du gjort det ett tag kan du börja jogga kanske. Även där är det roligare att vara två.

Att sluta äta är ingen bra variant för att gå ner i vikt. Då ställer kroppen in sig på svält och sparar all energi så i längden lurar man sig själv. Har man otur så kan man utveckla både anorexi och/eller bulumi.

/Maria

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min mamma följer med varje gång jag ska dit till gymmet, ibland så tränar hon där med mig.

Jag har tröttnat på så kort tid för att jag tränade hos en sjukgymnast förut och då gjorde jag samma sak varje gång, och det var inte kul, så jag slutade gå dit. Och nu så gör jag typ bara 2 grejer på gymmet och det är inte roligt heller.

De har gruppträningar och sånt men jag vill inte träna i grupp.

ettlitetalias
0

Du kan ju alltid göra olika saker varje gång du går till gymmet? Jag är långt ifrån någon expert, men jag tränade på gym när jag var i din ålder och min pappa (PT) skrev ner ett träningsprogram åt mig som du kan få om du vill?

Jag skulle tro att du är ganska lik mig, jag har en rejäl "grundstyrka" och det krävs en hel del för att jag ska få träningsvärk. Men glöm inte bort, att även om du inte får träningsvärk så jobbar musklerna, vilket betyder att de förbränner energi! :)

Varför vill du inte träna i grupp? Jag kände mig lite obekväm första gångerna jag gick (var orolig för att folk skulle tycka att jag var tjock eller dålig och inte hade något där att göra), men det går över! När man kommer in i det så är det riktigt peppande att "tävla" med de andra, och faktiskt ganska trivsamt. Det fungerar även som en liten sporre. Om du går på gruppträning varje tisdag t.ex. så kommer du känna en liten press att fortsätta gå för folk kommer undra varför du inte är där om du missar en klass.

Cazzos
0

#4 Jo okej, jag kan kolla på träningsprogrammet som du pratar om.

Jag gillar inte att svettas bland folk, det är inget jag kommer att komma över på ett tag, det är därför jag inte gillar att träna i grupp. Jag har ju idrott i skolan och då så svettas jag, och varje gång jag börjar svettas så går jag till toaletten och sköljer av ansiktet med kallvatten och väntar tills jag inte är så röd i ansiktet längre och sen så går jag tillbaka till lektionen.

Min mat idag 8/5

Frukost: Fruktsmoothie (kiwi, mango, persika, äpple, 2 tsk socker)

Lunch: Ris med stekta grönsaker (aubergine, morot, palsternacka) tillsammans med qourn och sötsur chilisås

Mellanmål: Liten skål med risgröt och sylt

Middag: - (vet inte)

Aktivitet: Åka in till stan och byta storlek på en tröja, sen innan middagen (5-7) så går jag ut på långpromenad i skogen

ettlitetalias
0

#5 Att svettas och bli röd är inte speciellt roligt nej.. Jag blir tokröd i ansiktet och det droppar från mig när jag kommer igång haha! Men i takt med att du får upp flåset så kommer du bli mindre röd och svettas mindre :) Kan du inte ha ett litet blött svettband på armen som du torkar dig med? När jag började träna kände jag mig så obekväm att jag inte ens klarade av att svettas när jag var ensam för jag skämdes inför migsjälv! Nu har jag accepterat att ser ut som en dränkt gris efter 10 minuter :P

Jag skickar ett PM med träningsprogrammet så fort jag hittat det, det är i någon av mina anteckningsböcker :)

Ang. din mat så reagerar jag på att det är mycket socker. Frukt innehåller massor av socker, som du sedan har mer socker på.. Sötsur sås och chillisås och andra liknande såser innehåller ofta mycket socker de med. Sylt är ju också mest socker.

Långpromenader är bra dock! Den här sidan är en jättebra hjälp tycker jag när det gäller att planera promenader och löprundor :)

Cazzos
0

Jag håller inte koll på socker i min mat, hehe Oskyldig

Men det ska jag försöka tänka på.

Jag borde inte skylla min övervikt på min mamma, men det tänker jag göra, för att när jag var liten så satte hon inte in mig på NÅGON aktivitet alls. Hon testade inte ens t.ex. gymnastik, fotboll, friidrott.

Ingenting. Och man är ju vanligtvis mellan 3-5 år när man går på nån aktivitet eller sport, trodde hon att jag skulle säga "Mamma, jag vill spela fotboll" eller "Mamma, jag vill gå på gymnastik".

Jag tycker att det är hennes fel, hon tror att jag bara kan gå till gymmet när jag är tonåring eller vuxen och äta bra sen abrakadabra så är jag smal och hälsosam.

Hon tänker inte på att det krävs motivation och stöd för att kunna gå på en aktivitet eller sport, vad som helst, för att man ska nå resultat.

Så min slutsats är att det är min mammas fel.

ettlitetalias
0

Det är aldrig rätt att skylla på någon annan, men ibland känns det bra att göra det ;)

Mina föräldrar var tvärt om istället.. Jag tjatade och tjatade om att få spela fotboll, gå på gymnastik, spela handboll och bandy, men fick aldrig för de trodde att jag skulle tröttna på en gång och att det därför inte ens var värt att försöka. När jag var 12 så tröttnade jag och frågade en äldre tjej som var gymnast om hon kunde lära mig, och spenderade varje lördag i hennes källare och gjorde gymnastik :)

Men vet du, det är aldrig för sent att ändra vanor! Hon har ju faktiskt rätt i att du kan bli hälsosam om du äter bra och går på gym nu.

Istället för att fokusera din energi på vad hon gjort för fel när du var liten, försök fokusera den energin på att bevisa för henne att kan inte hon göra saker och ting rätt så kan du minsann! Använd din ilska som motivation om hon inte kan ge den själv. Och varför inte dra med en kompis till gymmet och sporra varandra? Eller säga åt henne att vill hon att du ska gå på gym, så kan hon minsann lyfta på arslet och svettas lite hon också ;)

[WX5]
0

#7 Ja du kunde ha sagt till din mamma att du ville göra något. Fast kanske inte när du var 3-5 år men iaf vid 7 år. Så det är inte bara din mammas fel.

Liz85
0

Jag har aldrig gått och utövat någon sport som fritidsaktivitet. Mamma har inte tvingat på mig något att testa och jag har inte ens testat själv. Däremot sa jag åt henne vid 7 års ålder att jag ville börja i kören i kyrkan. Ingen fysisk aktivitet alls men vi hade väldigt kul. Glad Har inte haft problem med vikten trots det.

Något som kan vara till hjälp i att gå ned i vikt är också att vara mer rörlig till vardags. Att till exempel cykla framför att åka kommunala färdmedel och att gå biten hem från stan om det tar en stund innan bussen kommer. Kanske inte så kul när det är mitt i smällkalla vintern men nu när det börjar bli riktigt härligt ute är det säkert lättare att få den lusten och orken.

Cazzos
0

#8 Min mamma tränar ju också med mig ibland, annars följer hon bara med och håller mig sällskap.

#9 Jag förstår vad du menar men det finns dock ingen anledning för en 7 åring att gå runt och tänka på olika sporter eller aktiviteter, dessutom så visste jag knappt vad som fanns.

#10 Jo, jag vill mer än gärna cykla var jag än ska men vi har ingen cykel och jag är väldigt kräsen när det gäller cyklar, och de cyklar som passar mig är på tok för dyra. Jag ska ut mer ofta nu i sommar än vad jag gjorde förra sommaren.

By the way, jag äter inget mellanmål idag för att jag drack smoothien ganska sent och jag åt lunch alldeles nyss. Men jag ska ut, när jag smält maten lite.

[WX5]
0

#11 Åh jo. Sen jag var i den åldern tjatade jag på att få börja på en sport. Det tog mig 3 år visserligen innan jag fick börja men visst har man som en 7-åring vad det finns för sporter.

Att skylla på sin mamma är bara låg. Det har ju gått 7 år sedan du var 7 år så du har haft gott om tid att hitta en aktivitet.

[Asta]
0

Jag tycker det känns som att du faktiskt inte alls är intresserad av att gå ner i vikt eller få bättre kondition. Alla förslag du får här är dåliga eller tråkiga. Jag vet inte ens om du startat den här tråden på allvar.

Det du behöver göra är att du behöver bestämma dig för vad det är du egentligen vill göra. Om du verkligen börja träna så har det inte någon betydelse om det är tråkigt eller om cykeln är ful. Om du inte kan cykla för att du har en ful cykel så vill du egentligen inte alls göra det.

Och det är klart att det är lättare att skylla på din mamma än att göra något själv. Det låter dock nu som att hon stöttar dig och går med dig till gymmet. Uppskatta det och gå dit istället. Lägg energin på att göra något istället för att skylla på din mamma.

Gå till en dietist och få förslag på vad du ska äta. En dietist kan hjälpa dig att sätta upp ett matschema. Frågar du folk på nätet så kommer du att få olika förslag beroende på vad som fungerar eller gillas av andra människor.Det kommer förmodligen också att vara tråkigt, men som sagt, det gäller att bestämma sig och inte hänga upp sig på vad som är roligt eller inte.

Maria
0

Kan bara hålla med Atsa.

/Maria

nyborjare08
0

Att vara smal och hälsosam har bara delvis med motion att göra. Viktigare är vad du äter.

Jag tillhör de som blev mer eller mindre tvingade till extra gymnastik som barn. Senare ville jag själv spela fotboll och simma. Men inte hjälpte det mig. Jag blev ändå överviktig och är det fortfarande.

Om du är intresserad av kost och vill lära dig mer så kan du gå in på Kolhydrater i fokus och läsa. Speciellt den klistrade tråden "Vanliga frågor & svar" är intressant.

Cazzos
0

#15 Tack för tipset Skrattande

Idag så gick jag till gymmet och sprang på löpbandet i 30 minuter, samt en slags gå maskin i Speed 25-30 i 30 minuter.

Jag struntade i de andras blickar eller åsikter, jag lät svettet flöda och jag bara körde mitt race.

Det kändes sjukt bra efteråt.

ettlitetalias
0

#16 BRA JOBBAT! Fortsätt så Skrattande Snart kommer du längta till gymmet för du känner dig så bra efteråt Flört

Cazzos
0

#17 Tack. Glad

Jag testade lite av deras "muskelmaskiner" när jag var klar och skulle "torka" lite, innan jag gick hem.

Min klasskompis var där och tränade tillsammans med en annan från en annan klass, men vi tre är kompisar så vi gick runt och testade olika muskelmaskiner Skrattande

Jag fick en blåsa på vänstra lilltån, jag ska kanske träna imorgon och vill inte att den spricker. Ska jag sätta bomull över tån tillsammans med lite kirurktejp?

[WX5]
0

Härligt. Tummen upp.

Cazzos
0

*kirurgtejp

mongu
0

Ta på compeed skavsårsplåster så skyddas huden bättre än av bomull med tejp över.

Sen får jag säga att inte kunna cykla för att cykeln är ful? Det är nog det mest dumma jag hört på länge. Är det viktigast att kunna cykla eller vad är viktigast? Ska du visa upp cykeln bara?

En 7-åring brukar veta vad det finns för aktiviteter för det pratas om detta i skolan och på fritids osv.

Så att skylla på din mamma är inte bra hon har säkert gjort så gott hon har kunnat. Nåt säger mig att du inte är intresserad av att göra olika saker. Att det är för jobbigt.

När du går till gymmet så kan du väl ta hjälp av en tränare för att få ett bra program som passar dig. Har du ett gymkort så brukar det oftast ingå. Dessutom så vill dom väl att du känner till maskinerna så du inte gör dig illa.

Duschar du efteråt på gymmet? Kanske finns det bastu där också så du kan koppla av en stund.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Cazzos
0

#21 Vänta lite, när har jag sagt att cykeln ska vara snygg?

Jag har bara skrivit att jag är kräsen när det gäller cyklar och det innebär inte att den ska vara snygg. Det är alltid fel höjd på cykeln och det slutar med skrapsår överallt, tro mig, jag har testat massor av mina kompisars cyklar och höjt och sänkt sadeln men det blir fel ändå.

Och när jag var 7 år så var det ingen i min närvaro som snackade om olika aktiviteter. Inte fotboll eller nånting.

Jag gick på simning när jag var yngre men dom kastade ut mig för att det blev fullt, eller nåt sånt. Jag slutade med det iallafall och det var inte frivilligt för att jag tyckte att det var roligt.

Så jag har nog misstagit mig när jag skrev att min mamma aldrig placerat mig på en aktivitet, ursäkta.

Veckan här framöver så ska jag och mina andra två kompisar som jag var på gymmet tidigare denna vecka, vi ska gå på gruppträning och testa Zumba.

De har deltagit i Zumbagruppträningar förr, jag är lite nervös men det ska nog gå bra, jag kan hålla mig längst bak. Glad

[Maine]
0

Har skumläst tråden lite.. TS är 14 år, och visst har föräldrarna stort ansvar i dennes hälsa. Många föräldrar tycker att barn kan motivera sig själva, men det är inte alltid så, det är väldigt individuellt. Man kan inte generalisera.

#21  Håller med dig vad gäller cyklar. Har själv problem att hitta en som passar, en cykel är inte bara en cykel som man kan trampa iväg på. Den måste passa en också.

Lycka till med Zumba, dansträning är enormt roligt och ger resultat, jag grämer mig att jag inte klarar sånt.

Cool

Cazzos
0

#23 Nu, äntligen någon som förstår lite av min situation.

Jag är fortfarande sjuk, vi tänkte träna Zumba idag men jag kan tyvärr inte. Men träna ska jag göra den här veckan iaf.

[Tassy]
0

Nu har jag inte läst alla svar, men a och o i viktnedgång och en sund livsstil är att äta ordentligt och avstå "skräp", sova ordentligt och motionera. Powerwalk är ett ypperligt alternativ om man inte gillar att gymma. På med en mp3 bara. Glad Simning är skönt om kroppen är tung också.

Cazzos
0

#25 Jo, jag älskar att simma.

Skulle göra det mycket oftare om jag inte skämdes så mycket i allmäna badhus. Har inte badat/simmat i ett badhus på nästan 3-4 år.

Utomhus är okej, om det är minimalt med folk.