Andats in tablett
Hoppas någon kan svara på denna lite underliga fråga i och med att min mamma bara skrattade när jag frågade henne.
Tar p-piller och igår när jag satt på bussen och diskret skulle ta tabletten la jag den i munnen medan jag öppnade vattenflaskan. Råkar få in vatten i munnen som jag andas in, vet inte om man skulle kunna kalla det kallsup på torra land, så vatten och tabletten svljs och jag hostar en massa. Idag pratade de om hlr på radion och sa att om man har en bit mat fast i halsen som någon blåser ner, hamnar den i lungan och blev lite orolig, har p-pillret hamnat i lungan nu?
Är otroligt nojjig när det gäller p-piller i och med att jag precis gått igenom missfall efter oönskad graviditet, värsta två veckorna i mitt liv.
Har väldigt svårt för att tänka mig att ditt piller åkt ner i lungan för som du skriver så sätter du i halsen så att vatten och tabletten sväljs och du hostar.
Det är ju så man ofta gör när man äter. Sätter i halsen och får en hostattack men det är extremt ovanligt att något åker ner i lungorna.
Det är ju heller ingen som har gjort HLR på dig eller blåst dig i halsen.
Så jag tror du kan vara helt lugn.
/Maria
Jo alltså svalde inte riktigt utan andades väl mer in det, blev bara så fundersam när de sa att matbiten åker in i lungan. Funderade på om det var samma med p-pillret då, att det inte spelade någon roll om jag andas in det eller om någon blåser in det. Kroppen är bra klurig så ibland undrar jag alltså! 
Jag har nästan andats in ett riskorn, det kom nog en bra bit ner i lungan, men jag tror du hade hostat ihjäl dig om den hamnat i lungan.
Främmande föremål i lungorna ger oftast en lunginflammation men här var det ju en tablett så rimligtvis borde den smälta även i lungan.
Men jag tror ändå att det är helt osannolikt att du skulle fått ner den i dina lungor.
/Maria
#3 Antar att du fick en rejäl hostattack då?
Ja jag antar att tabletten gled ner i magen, får ju hoppas så i alla fall! ;)