Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 4613 ggr
ettlitetalias
2011-05-03 21:59
0

Somna?

Usch, har en sån där period när jag bara inte kan sova. Har ont i huvudet, hjärtat rusar i 180, humöret är åt fanders och jag grinar och skriker för allt. Måste få sova inatt!

Har tagit mig ett varmt bad, sovrummet är svalt och städat, allt är iordninglagt inför morgondagen, jag har motionerat både igår och idag, det är ganska tyst och lugnt i huset som omväxling. Och ändå så är det som om kroppen slår helt bakut när jag försöker lägga huvudet på kudden och blunda. Den skriker efter sömn, men jag är helt klarvaken (eller ja, enligt länken Bumbleboo la in ett par dagar sedan så sover delar av hjärnan, vilket nog stämmer med tanke på hur jag mår).

Så vad gör jag nu? Vilka sömnknep fungerar? Affären är stängd, så det blir inget av med att köpa piller osv.

Karmatarerskanise
2011-05-03 22:30
0

Har själv en sådan period nu, och jag har inga knep :( TAr gärna också emot tips. Inte ens piller hjälper.

ettlitetalias
2011-05-03 22:34
0

Usch, det är verkligen inte roligt! Funderar på om kroppen går på adrenalin, det känns så med tanke på hur hjärtat rusar. Så rent teoretiskt så borde ju något ångestdämpande hjälpa.. Kan allergitabletter fungera tro? De används ju som ångestdämpande..

Karmatarerskanise
2011-05-03 22:38
0

JA, kanske allergitabletter.

För som du säger så rusar adrenalinet så fort jag lägger mig och försöker slappna av. Riktigt obehagligt.

Vi får trösta varandra med att vi inte är ensamma när vi ligger där i sängenTungan ute

ettlitetalias
2011-05-03 22:44
0

Ja vi får väl göra det Tungan ute

Har tagit två allergitabletter nu iaf (vanliga receptfria), så hoppas på att de hjälper! Om inte annars så tänker jag nog prova med en flaska vin imorrn. Den kanske kan vagga mig till sömns..

Maria
2011-05-03 22:48
0

#4 Även om man somnar gott av alkohol så blir nattsömnen ändå inte riktigt naturlig och risken för ångest på småtimmarna eller morgonen aningen störreFlört

/Maria

[Asta]
2011-05-03 22:48
0

Jag har också sådana perioder och det finns ju inte några universalmetoder. Något som fungerar för mig är att lyssnapå ljudböcker i ett par hörlurar. Att lyssna på en bok kräver full koncentration. Det gäller att bestämma sig för att man ska lyssna. Till en början får man hålla på att spola tillbaka eftersom man hela tiden tappar tråden, men till sist brukar man lugna ner sig och då brukar i alla fall jag ha hamnat i ett sådant läge att jag kan sova. Och kan jag inte sova så har jag ju iallafall fall en bok att lyssna på.

ettlitetalias
2011-05-04 10:17
0

Tjihoo! Fick några timmars sömn trots allt!

Vet inte om det var för att jag tagit allergitabletterna eller för att jag la mig i extrarummet, men adrenalinpåslaget försvann efter någon timmes läsning, och sen sov jag fram till 3 då jag vaknade av en mardröm istället. Lyckades slumra till och från mellan 5 och 6 innan det blev för ljust och hett med morgonsolen :)

Sömnstörd
2011-05-05 19:58
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gissar på att det som verkligen skulle behövas är att du lär dig att slappna av. Jag vet att det är lättare sagt än gjort men…
Köp avslappningsCD på apoteket och börja i en bra period så att den är förankrad när du kommer in i en sämre.

Sen är det ju det gamla vanliga som gäller mörkt(skaffa ögonmask), svalt, varm mjölk. En annan sak som kan underlätta är att undvika TV och dator på kvällen. De sänder ut blåaktigt ljus som är samma som morgonljuset.

Lill-Kisse
2011-05-05 22:32
0

En gång för mycket länge sedan råkade jag läsa en artikel av en läkare, som skrev att kroppen tar ut sin rätt. Man ska inte bli orolig för att man har svårt att sova ibland. Till slut blir kroppen så trött att man faktiskt sover. Det handlar om att inse det, blunda och koppla av medan man ligger i sängen. Det är i alla fall en vila, som man mår bra av. Dessutom lär det kunna konstateras att man faktiskt faller i sömn då och då under natten, fast man inte uppfattar eller minns det själv om man oroar sig.

Den sakliga beskrivningen av denne läkare gjorde nytta för mig. Jag lägger mig, blundar och kopplar av. Så småningom sover jag minsann, kanske inte så mycket som jag själv skulle önska, men tillräckligt. En annan natt sover jag mera. Då blir det nog tillräckligt mycket sömn totalt sett. Det känns skönt att veta.

Maria
2011-05-05 22:40
0

#9 Jag tror att du har en viktig poäng där (och även läkaren) att man lätt fokuserar på hur lite man sover och hur trött man ska bli.

Har man ett mer avslappnat sätt att se på sin sömn som att "kroppen tar ut sin rätt" så kommer man nog en bra bit på vägen.

De nätter man upplever att man knappt sovit någonting så har man oftast sovit mer än vad man tror, om än oroligt och att man vaknat ofta.

Även om man inte sover så vilar kroppen.

/Maria

Karmatarerskanise
2011-05-05 22:51
0

Jag hgar kommit förbi det här med ångest över hur lite sömna jag får. Min kropp reagerar såhär trots att jag vet att jag överlever lite sömn,