Cykla
Ni vet ju om att min mellersta tjej är lite rundare än dom andra två tjejerna här hemma. (Vem kan ha undgått att missa det
)
Iaf så fick jag äntligen en ny cykel för några veckor sen och tanken var ju att vi skulle cykla till dagis för dottern (mellersta) har ju längtat efter det hela vintern. Men mina däck var ju platta som en pannkaka och tyvärr så hade vi inte rätt pump hemma så det dröjde 2 veckor innan vi fick rätt pump. I tisdags så hade vi vår första cykeltur till dagis. Det är en sträcka på ca 4,25 km ToR. För mig blir det ju den sträckan gånger två.
Nu har vi chansen att hon får använda sin kropp och röra på sig mera. Jag tror att med bättre mat och motion så kommer hon att bli lite smalare eller iaf växa i sig på längden.
Samtidigt får ju jag också motion.
Det kommer nog att gå bra. 
Vad mer kan jag göra för att få hennes hälsa bättre? Jag försöker att laga mat så mycket som möjligt från grunde, Absolut ingen micromat. Såna dära micropizza och burgare. Blä, inte ens jag äter dom.
Läsk/sockerfi läsk får dom inte så mycket utav utan det är mannen och jag som dricker när dom gått och lagt sig. Handlar utan dom så att dom inte tjatar till sig godis eller annat sött (jag ger efter så lätt). Vi fikar inte här hemma om inte vi har gäster och det är väldigt sällan som vi har några. Då räknar jag inte barnkompisar som gäster. Alltså nu lät det fel men ni kanske hajar vad jag menar? Eller?
Nu har vi fått henne att röra på sig mera. Skall tjata på mannen att köpa en studsmatta så kommer hon att röra på sig ännu mera.
Det låter jättebra alltihop tycker jag.
Studsmatta är säkerligen bra och roligt också. Att cykla är helt underbart för hela familjen så det stärker ju din egen hälsa ocskå
Grillad mat nu under sommaren kan också vara roligt och man behöver ju inte bara grilla onyttigt. Man kan grilla grönsaker, fisk, kyckling och massor med kul och barn brukar gilla att grilla och äta ute.
En god sallad till så att maten blir färgglad.
/Maria
Jo vi grillar maten, även på vinter fast i en elgrill men det är inte samma sak som en kolgrill.
Vi brukar grilla grönsaker på sommaren. Det är ju så gott.
Tänkte börja odla lite grönsaker i trädgården så det känns godare att äta sin "egna" tomater och sånt.
Odla själv är ju dessutom jätteroligt för barnen.
De kommer säkert att älska sina "egna tomater" till exempel.
Sockerärtor brukar barn gilla. De växer snabbt och blir stor skörd.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
YlvaP..kan verkligen se att Du älskar din dotter..Du skriver så bra!
Jag vet inte hur gammal din dotter är, jag har en som blir 22 år nu snart..Hon var ganska överviktig som liten och jag gjorde ungefär som du. Av det lärde hon sej själv vad hon skulle äta och inte äta..att hon skulle röra på sej, på ett för henne roligt sätt.
Hon är idag en slank och vacker tjej..och hon mår jättebra!
Så ha det så mysigt på era cykelturer i sommar!
Kram 

På de kort du lagt ut ser inte din dotter ut att va "så kraftig" tycker inte jag i alla fall.
Det låter bra det du gör men man kan fika hemma med en slät kopp kaffe eller te och barnen kan få en frukt eller en morot. Det blir bra att förlägga mellanmålet samtidigt.
För regelbundet ätande är bra.
Sen varför dricker ni vuxna läsk? Det här kan va en tankeställare för att ändra även sina egna vanor.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Allstå hon är inte "fet" utan inom gränserna så att säga med åt det tjockare hållet. Hon är bra mycket bredare än dom andra barnen och likaså dom andra på dagis. Hennes kurva var jämn fram tills den senaste för några veckor sen då den nästan steg spikrakt upp fast hon knappt vuxit på längden.
Jo vi äter hellre mellanmål än att ta fram fika med onyttiga bullar och kakor.
Vi vuxna dricker för vi är beroende av det.
Men som sagt så väntar vi tills dom lagt sig.

Är ni sockerberoende? Det är en sak som ni borde ta tag i för snart så är era barn så stora att dom inte lägger sig så tidigt och då kan det falla allt.
Det kan också va så att din dotter just nu enbart ökat i vikt och rätt vad det är så kommer längden att öka kanske då utan viktuppgång.
Många gånger så växer barn olika det hänger inte med riktigt men det brukar jämna ut sig.
Äter ni vuxna samma som barnen?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Alltså barnen vill ju ha en massa socker när dom är sugna, Vill göra chokladsmet eller liknande vilket dom inte får. Handlar inte när dom är med för att dom inte skall tjata till sig godis och jag handlar inget till dom bara för att jag är i butiken. Det dom inte vet gör dom inget ont eller hur det nu heter.
Ja vi vuxna äter det barnen äter med vissa undantag. Tex så får dom korv när vi vuxna äter kött. Jag äter inte korv så värst mycket så jag hoppar oftast över middagen när barnen vill ha korv. Men i övriga fall så äter vi likadant.
Mannen och jag kan tex köpa ett kakpaket och gömma undan och när barnen sover så tar vi fram det. Så barnen får inte så mycket snask. Men det händer inte så ofta heller.
Den enda vi är dåliga på är grönsaker. Gurka, tomat, paprika och morot går bra men allt annat äter vi inte hemma. Min mamma var "snäll" och lät mig vara så jag slapp grönsakerna när jag var liten och likaså mannens mamma. Fick aldrig lära oss att äta grönt med andra ord och som vuxen har jag jättesvårt att lära mig att äta annat än dom jag nämnde. Har försökt men jag får bara kväljningar.
Så egentligen äter vi inte så mycket socker och onyttigt i familjen. När barnen får sitt lördagsgodis så är det inga stora mängder.
Kål i olika former brukar barn gilla. Man kan göra goda sallader med blomkål i och kokt broccoli är jättenyttigt.
Vitkål är också väldigt användbart och billigt. Man kan göra kåldolmar, kålpudding, riva i sallad med mycket mera.
Ofta gillar barn att vara med när man både handlar och lagar mat. De blir mer delaktiga och kanske äter bättre när de har varit med hela vägen.
Sedan kan det vara jättesvårt att göra mat när man själv inte gillar vissa saker
/Maria
Hmm det där har jag försökt. Barnen (inte alla på en gång då) brukar få vara med när dom har intresset men om någon säger att det är äckligt så äter ingen. Spelar ingen roll om den som var med och lagade maträtten.
Själv har jag tröttnat på alla dessa "barnmater" och vill hellre äta mera vuxet men det gillar inte barnen. Så när jag försöker mig på något, det kan vara något så enkelt som köttgryta så skall det protesteras högt och ljudligt. Det är inte direkt uppmuntrande att laga mat till barnen. Och jag blir sårad när jag stått och lagat mat och försöker att vara en duktig mamma för jag är inte bra i köket. När jag själv tycker att jag lyckats så kommer alla tre och gnäller att dom inte tycker om och att det är äckligt och sen slänger dom maten. Så jag har egentligen ingen lust att laga mat till dom. Dom får äta sina äckliga maträtter och bli feta för jag orkar inte med dom.
Du får inte ge upp
/Maria

Ge inte upp varken med att lära dig själv att äta grönsaker och att lära dina barn. Du gör dom en stor tjänst genom att va ihärdig och inte ge upp.
Man kan göra en jättegod sallad genom att strimla vitkål, riva morot, strimla purjolök och ättiksgurka. blanda detta och göra en dressing av lika delar olja, vitvinsvinäger och socker. Koka upp lagen och häll den varm över salladen.
Det bästa med denna sallad är att den står sig i kylen i en vecka. Kanongod att ha till all mat.
Sen kommer den färska vitkålen snart och den är så mjäll och fin i smaken.
Så fortsätt att va ihärdig. Trägen vinner heter det också.
Ha en bra dag! Mongu.
#13 Det låter jättegott. Det ska jag prova
/Maria

Ja den är jättegod. Fick receptet för några veckor sen och jag har redan gjort den flera gånger. Så den går hem hos alla här.
Ha en bra dag! Mongu.
#15 Nu har jag gjort din sallad.
Den var helt underbar
Enda skillnaden att jag tog saltgurka istället för ättiksgurka då jag gillar det bättre.
/Maria

Kål har jag inte testat. Kanske borde köpa hem en nästa gång. Men finns det såna nu?

Jag vet ingen unge som gillar/gillat kål.. 
Men däremot morots- och gurkstavar, det har gått bättre.

Jag vet många ungar som gillar kål av olika sorter. Det finns ju mycket att välja på.
Tror att det många gånger är en vanesak från det dom är små.
Ha en bra dag! Mongu.
Sen handlar det väl mest om att vi bestämmer vad barnen ska äta, och inte tvärt om.
När jag och min bror var små åt vi det vi fick. Och vi fick blandad kost.
Grönsaker man inte tyckte om eller annan mat man inte tyckte om åt man upp för att få sitt fredags godis :)
Verkar som många glömmer vem det är som är vuxen och som har ansvaret.
Sen behöver man inte servera saker som smakar extremt mycket, som tex rotselleri och blekselleri, för det är inget för barns smaklökar. Men det finns sååå mycket att välja mellan att man inte kan säga "det gillar inte mina barn".

# 22 Precis vi som föräldrar har stort ansvar i detta med barns ätande.
Sen kan man smyga in saker som inte är så poppis om det är så. Blanda grönsaker i maten osv.
Tror på att servera en så varierad kost som möjligt även till små barn. Många gånger så tycker barn om olika kryddor och det går bra så länge man är försiktig med salt. För saltet är farligast för de små.
Ha en bra dag! Mongu.
Trådens ämne är huruvida YlvaP ska cykla med sitt barn till dagis och vilka eventuella hälsovinster detta kan ge. Jag tror precis som YlvaP själv säger i #0 att det kan vara bra för dem. Så YlvaP kämpa på! 
Beträffande mat till små barn så är det inte bara salt som skall undvikas utan också socker och olika sötade produkter, exvis vanlig sötad svensk limpa. Andra tillsatser som bör undvikas är smakförstärkare, färgämnen, klumpförebyggande medel med mera
/Désirée

Självklart med socker men när jag nämnde att barn gillar kryddad mat så nämnde jag salt som farligt.
Sen finns det en massa annat också men det räknar jag inte till kryddor.
Ha en bra dag! Mongu.
#22 Jag har aldrig och kommer aldrig att tvinga någon att äta det de inte tycker om. Man ska inte behöva plågas.. vilket jag fick göra då jag var tvungen att smaka hit och dit. Men jag gör inte som så att om det är något jag inte gillar, så ska inte heller någon annan inte få det, man får bilda sig en egen uppfattning.
Nej, jag har lärt mig äta vissa saker som vuxen.
Att komma med kommentarer om att en del glömmer vem som är vuxen är bara tarvligt, man gör som man själv vill. Det är lätt att döma andra så här på forum.
Jag själv tycker att det är hemskt att tvinga ungar att äta upp sin mat, för att "man inte ska slänga maten".
I mitt hus så äter man det man orkar och vill, resten slänger man.
Inte heller skulle jag muta någon att äta nåt de får illamående eller kräkkänslor av. Vilket jag får av kåldolmar 

Man behöver inte tvinga men jag tycker alla ska smaka innan man säger att man inte äter det eller det.
Dessutom kan det ofta va bra att smaka efter ett tag igen för smaken ändras ju. Det jag inte gillade som barn kan jag ju gilla som vuxen och tvärtom.
Ha en bra dag! Mongu.
#27 Ja absolut, det är ju bara bra om man smakar!
Sådant uppmuntrar jag, men jag tvingar ingen, och jag mutar absolut inte med pengar eller dylikt, eller hotar med att lördagsgodiset uteblir.
Smaka tycker jag är ett rimligt "krav" både när det gäller vuxna och barn
Hur ska man annars kunna säga att man gillar eller inte gillar något?
/Maria
Maine; ja alla kan vi inte ha samma åsikter. 
Har tagit bort två kommentarer som inte har med tråden att göra tycker jag.
/Maria
#30 Nej jösses..
Men man behöver ju inte säga som så att en del glömmer att vara förälder, alla uppfostrar på sitt vis. Skulle aldrig säga så om någon som tvingar sitt barn att äta/smaka. Det är lite under bältet. Men nu släpper vi det.
#34 Behöver nej, men jag kände för att dela med mig av min åsikt helt enkelt.
Under bältet håller jag inte heller med om, så den kommentaren var onödig om något.
Faktum är att många föräldrar behöver hjälp, de har gett upp.
Det viktigaste för mig är att barnen får det bra. Inte om du tycker jag skriver fel eller inte.

#35 Det behöver ju inte vara så att föräldrar "har gett upp". Vi gör olika helt enkelt. Jag tycker att föräldrar är elaka som verkligen tvingar sina barn att äta det de inte tycker om, eller äta upp allt på tallriken när de är mätta.
Och under bältet, det var min åsikt som jag ville lyfta, inget som man behöver hålla med om. 
Att barnen mår bra, det är naturligtvis det viktigaste! Men det innebär enligt mig inte att tvingas äta det ena och det andra. 
Att tvingas äta hälsosamt tycker jag är A och O.
Du skriver att det inte behöver vara så, men DET JAG SKRIVER om handlar om det. Om föräldrar som inte orkar, som gett upp. Det handlar inte längre om att göra olika då man slutar bry sig om vad barnen äter, bara dom äter och är tysta. Det handlar inte om olika när man bara ger skräpmat.
Visst är det varje förälders eget val, men jag finner det upprörande att man bryr sig så lite. För du kan inte försöka intala mig att man gör det bästa för sina barn om man struntar i hälsosam mat.
Ansvar kallar jag det.

#39 Ja och dom är roliga också 

#38 Okej, du kallar det ansvar, jag kallar det elakt. Det är upprörande att tvinga en gråtande unge att äta, när denne kanske mår illa osv. Vilken tur att det finns såna A-föräldrar som kan kalla andra föräldrar för ansvarslösa. Nu sätter jag punkt för denna diskussion med dig, du försöker verkligen ge vissa föräldrar dåligt samvete. Men jag tar inte åt mig, utan tycker det ser rent löjligt ut. Punkt och slut! 
#39 Hopprep är väldigt krävande om man har ont i kroppen..
Knän tar stryk vid skuttande.
Däremot skulle jag vilja tipsa om gummiband, och andra band med handtag som man kan använda med en vanlig dörr.
En motionscykel är toppen, det går lätt att trampa när man tittar på sitt favoritprogram!

#42 Man kan ha ett "tvingande förhållningssätt" till mat hemma. Det vill säga att man har inget onyttigt hemma utan man äter det man får och vill man inte ha så får man hoppa över.
Jag har svårt för att se att någon menar att man ska tvinga i ett gråtande barn mat.
Jag tror ni missuppfattar varandra lite där
/Maria
#42 Och du bara hittar på saker som ingen skrivit.. Ja så kan man också göra ;)
Handlar inte om att ge dåligt samvete, och det tror jag faktiskt även du har förstått. Det handlar om att ge folk en tankeställare, få folk att tänka. Sluta vrid på det till något som det inte är.
Bra att du inte tar åt dig, det betyder förhoppningsvis att du ger en hälsosam kost. Men det som är löjligt är att du tycker att det är fel av mig att vilja att folk inte matar barnen med skräp. Ofattbart och ganska otroligt. Verkar mest som du ska skriva emot bara för att, för jag kan inte tro på att du tycker att det är ok om föräldrar matar barnen med korv med bröd, hamburgare och pizza vareviga dag, bara för att barnen tycker det är gott.
Men visst, punkt här då ;)