Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 13649 ggr
MoaL
16

Elektriska stötar

Hej!
Jag vet inte exakt vilket forum som passar bäst att fråga detta på, men jag hoppas att någon av er har något slags svar. :)

Den senaste tiden har jag börjat få kraftiga stötar av nästan allt jag tar på - hunden, sambon, lysknappar, handtag, bord, stolar, kläder, och så vidare. Vissa stötar är till och med riktigt obehagliga, ibland känns det nästan som att ta i ett elstängsel.

Är det någon som vet vad dessa stötar kan bero på? Det händer flera gånger varje dag.

Tack på förhand. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Maria
0

Du låter precis som min man.Flört Han får också stötar nu hela tiden. Vad han än tar i verkar det som. Han påstår sig till och med ha sett en liten ljusbågeTungan ute

Kan det vara något med vårluften? Jag har ingen aning. Vår ena långhåriga katt kan kan knappt klappa utan att det gnistrar och både han och katten reagerar.

Vi får lura vidare på vad detta kan komma ifrån.

/Maria

MoaL
1

Haha, så jag är inte ensam. Tungan ute Vad skumt, jag har aldrig varit med om detta tidigare. Ja, jag har förstås fått stötar då och då, det får man ju, men nu får jag det nästan hela tiden! Hunden fick sig en kyss av de där stötarna häromdagen när jag skulle stryka honom över nosen med pekfingret. Hej och hå vad han hoppade till stackaren. Oskyldig

Mvh,
Moa

Ketang
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du plockat fram vår kläder? Vissa kläder kan ju göra så att man får stötar. Sen vet jag att vissa schampon gör så att man blir statisk.

MoaL
0

Nej, jag har inte gjort någonting som skiljer sig från tidigare, det är det som gör det så extra konstigt. Schampoo/balsam är också precis likadant. Glad

Mvh,
Moa

Karmatarerskanise
0

*räcker upp handen*

Bumble; jag har också sett en ljubåge :P
Det är riktigt jobbigt!

Maria
0

#5 HahaSkrattande Ska säga det till honom. Jag trodde han överdrevTungan ute

/Maria

Karmatarerskanise
0

Skrattande

StinaY
1

Detta är ofta ett litet problem jag har :) jag bara tänker att jag är sån- laddad! haha!

Medarbetare på träning.ifokus

Lill-Kisse
0

Nog bör det finnas en enkel förklaring på det där. 

Under vintern med torr luft kan man t ex få flygigt, sprakande hår och stötar. Kläder i syntetmaterial kan vara en annan orsak. Sedan är frågan vad man har på fötterna, på stolsitsen, i soffan eller på golvet. Nya tofflor? Ny filt? Ny matta? 

Vilka material man omger sig med har betydelse.

[Tassy]
0

som nämnt så har material, klädmaterial och väder betydelse. Har man en tendens att dra fötterna i golvet så här års så laddar man upp sig tämligen effektivt dessutom. Så lyft på fötterna, undvik syntetmaterial som t.ex. fleece etc så kanske det blir bättre. Flört

Geru
0

Statisk elektricitet är ofarlig för dig som människa, men elektronik, te.x. mobiler och datorer kan gå sönder helt av det, bara så alla vet:)

Annars beror det på vilka kläder du har på dig helt och hållet. Fleece och så brukar ge det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Asta]
1

Idag var jag på IKEA, jag fick sådana stötar från vagnen att det riktigt knastrade. Fick hålla i plastdetaljerna på vagnen för att överhuvudtaget kunna få med mig vagnen. Så inte är du ensam om elektriska stötar inte!

MoaL
0

Jag har inga fleecekläder på mig. Ingenting är annorlunda än vad jag redan har haft på mig eller använt i åratal. Typ. ^^ Det är bara på senaste tiden jag har upptäckt att jag börjar få märkligt många stötar.

Mvh,
Moa

Mitralis
0

Jag har också börjat få stötar av allt och häromdagen så small det rejält när jag kärleksfullt skulle lägga handen på karlns arm. Blev lite antiklimax där ett tagTungan ute

Maria
0

Min man har heller inte ändrat något vad det gäller kläder eller annat så det var därsför jag var lite inne på värdret och årstiden eller om det är något som ligger i luften.

Jätteknepigt i alla fall.

/Maria

[Asta]
0

Jag tycker också att det är värre nu. Våren har alltid torrare luft, kan kanske ha med det att göra.