Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3049 ggr
[YlvaP]
0

Dumma förkylning

Jag brukar sällan vara sjuk. Nu har blivit sjuk två gånger inom loppet av en månad. Typ.

Nu har jag halsont och hosta. Det river och bränner i halsen/lungorna när jag hostar. Det är så jobbigt. Sen är det slemmigt så jag måste hosta så mycket för att det skall släppa. Tillfälligt iaf.

Det är tur att jag inte jobbar om dagarna så jag behöver inte oroa mig för att skaffa läkarintyg osv.

Maria
0

Det är många som drabbas av vårförkylningar denna tiden. Jobbigt värre.

/Maria

[YlvaP]
0

Ja det verkar vara något som går. Rynkar på näsan

[YlvaP]
0

Är det någon som har ett bra tips på något som lindrar halsen? Det gör allstå ont nästintill lugnorna mest men även uppe vid svalget.

Maria
0

Varmt te med honung är aldrig fel.Glad

Finns även smärtlindrande halstabletter på Apoteket.

/Maria

[YlvaP]
0

Konstigt nog tycker inte jag att halstabletter hjälper. Inget som lindrar iaf. Rynkar på näsan

Te med honung är gott men går det bra med mjölk i också? Har så svårt att dricka te utan mjölk. Annars skall man ju vara försiktig med mjölk om man har en slemmig hosta.

Maria
0

Du svarar dig självFlört Mjölk ska man vara försiktig med då det är slembildande.

Du får prova dig fram.

/Maria

[YlvaP]
0

Jo jag vet. Tungan ute

Det är bara så jobbigt med halsont och lungont. Hehe.

[Maine]
0

Bafucin och Strepsils kan lindra, det är små mängder penicillin i det har jag för mig. De gånger jag är förkyld (inte så ofta, tror att det beror på mina allergi/astmamediciner), så kör jag Alvedon och Bafucin, och massor av vatten.

Vill också ha mjölk i kaffe och te, det kan man ju bara inte vara utan, men inte till natten. Nåt som är bra om man är slemmig, det är Acetylcystein, men det är receptbelagt.

[YlvaP]
0

Acetylcystein får jag inte äta för det är nog besläktat med acetylsalisyra (ja vad det nu heter).

Alvedon (här Panadol) skulle jag ju kunna ta det har jag inte tänkt på. Strepsil har jag hemma så jag skulle kunna testa men som sagt så brukar jag inte känna någon förbättring av halstabletter.

[Maine]
0

#9 Nej, det är inte besläktat, jag får det för min astma, och jag får/kan inte äta Treo, Ipren mm. Acetylcysteinet gör att jag får bort det jag inte kan hosta/harkla upp (trevlig jag låter..), och det är guld värt! Man löser upp en tablett i ett halvt glas vatten.

Maria
0

Det finns något som heter Mucoangin här i Sverige på apoteket som verkligen bedövar. Jag har provat. Kändes som tungan domnade aningen.

Ingenting för mig men vi är ju alla olika.

/Maria

[Maine]
0

#11  Ja, de har jag också provat, de funkar, men smakar "apa". Flört

[YlvaP]
0

#11 Hmm måste kolla upp den.

#10 Aha vad bra. Skulle vara något för mig för det är riktigt segt att hosta loss slemmet.

[YlvaP]
0

Hmm. Jag har börjat få ledvärk, speciellt i fotlederna. Kroppen börjar sagt att gå in för en febervärk misstänker jag. Huvudet känns lite tungt. Men ännu så visar det ingen feber på termometern. Inget snor heller men det är bara skönt det för det är också så himla jobbigt.