Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 10002 ggr
juhannaa
0

Röda pigmentfläckar...?

Jag har en liten fundering, varje gång min kropp blir väldigt varm, exempel efter dusch eller om jag ligger och solar en lång tid, eller om den helt enkelt blir varm av sig själv så får jag små konstiga röda/lila fläckar på benen, det ser jätteläskigt ut.

Som jag har sett så ser det ut som att hela benen blir typ lila-aktiga nästan, med dom här röda fläckarna på, fläckarna är alltid i olika storlekar och sitter alltid på olika ställen, men det är ALLTID på benen, samt fötterna blir lite konstiga också. Vad kan detta bero på? Det ser jätte ofräscht ut och jag skäms jättemycket över att ligga ute och sola, och jag vågar knappt bli varm längre..

Detta sitter alltså inne i huden så det är inga utslag eller nånting som kliar eller liknande, utan det är som att pigmenten i benen förändras och huden blir helt knäpp..
Sen kan det kännas ibland som att benen svullnar upp också, dom blir liksom tjocka och spända..

Sen har jag lite väl mycket "fett" på kroppen, eller jag väger ju som jag ska, men min kropp är inte i fast form om man säger så, och då när detta händer så syns det extremt mycket celluliter.. vad jag tror det är, och detta är inte heller så väldigt mysigt..

Vill verkligen ha hjälp med detta, så jag kan fixa det till sommaren Rynkar på näsan om det ens går..

Lill-Kisse
0

Du bör nog kontakta en hudläkare, som kan bedöma vilken hudtyp du har och hur den reagerar.

Vi har så olika förutsättningar att klara av sol och värme. Det kan skilja sig en hel del mellan olika kroppsdelar. Vissa kan få problem just på benen, så du är inte unik. Har du möjligen pressat dig för hårt i stark sol tidigare någon gång? Det kan ha skadat så att du blivit överkänslig för sol och värme. I så fall bör du skydda dig i fortsättningen.

[halli]
0

Jag är användaren "juhannaa", men jag tog bort den avmisstag, så jag använder mig av denna nu.

Men nej jag har inte pressat mig så särskilt mycket i solen, jag har alltid varit skygg mot sol och  värme och brukar nästan alltid hålla mig inne rätt mycket under sommrarna. Kan det kanske vara så att jag är ovan vid sol och värme?

Lill-Kisse
0

Då har du nog inte skadat dig med alltför intensiva pass i solen. Skönt att kunna stryka en sådan teori.

Min andra idé är att fläckarna kan bero på blodcirkulation eller hur nära huden man har vissa blodkärl. I de fallen är vi också ganska olika. Någon har sagt att blod söker nya vägar när det blir trångt, som t ex av hård träning.

Man kan också tänka sig att blod söker sig till ytan för att finna svalka när man blir varm. Det bör märkas. På mig märks det särskilt tydligt på händerna. Du skulle bara se de den blå ådring som väller fram! Tendensen är liknande på vader och fötter faktiskt, men jag tycker ju inte att det gör något - inte det minsta pinsamt alls faktiskt.

Maria
0

Många männsikor är väldigt värmekänsliga. Många människor rodnar lätt också.

Själv blir mina fötter både röda och svullna om sommaren när det är varmt eller vid andra tillfällen då fötterna blir varma.

Jag tror lill-kisse är inne på en bra teori med cirkulationen vilken fungerar lite olika hos oss alla.

Är du rökare så är det bra att sluta för det försämrar cirkulationen.

/Maria

[halli]
0

#3 Ja det kan vara det med blodcirkulationen, jag rör inte så speciellt mycket på mig eller har så värst bra kondition så det är ju inte helt omöjligt..

#4 Det kanske kan vara värmekänslig också, för jag vet att jag brukar rodna väldigt lätt, samt få småå värmeutslag runt om i pannan och på benen, jättesmå röda pluttar så det är kanske inte helt omöjligt

och jag är inte rökare, så det kan det inte vara