Barns hälsa
Jag har en 4-åring som dricker väldigt dåligt. Så dåligt att hon luktar aceton eller liknande från munnen. Jag själv är väldigt dålig på att komma ihåg att ge henne något att dricka.
Hur länge håller njurarna? Något man borde kolla upp? Jag är orolig att dom tagit stryk på något sätt.
Sen äter hon väldigt dåligt med. Hon är redan smal och har gått ner mellan 0,5-1,0 kg på några veckor. Just nu "tvingar" vi i henne mat och matar henne bara för att hon skall få i sig näring. Vi har köpt en liten burk med barnvitaminer till henne så på en månad skall vi försöka att få i henne mat och extra vitaminer. Det är tanken. Att hon får en kickstart.
Vad mer kan vi göra?

Jag tycker du ska prata med BVC om detta, för just acetonluktens skull. Ofta är det en lukt man kan känna från de som har diabetes och inte är i balans.
Samma att hon gått ner i vikt tycker jag också är orsak till att kolla.
Nu inte alls sagt att din dotter har det men kolla upp henne är mitt råd.
Hur mycket eller ofta kissar hon? Hur ser urinen ut?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nä hon kissar inte ofta eller dricker massor. Urinen är så där lagom mörk.

Tack. Har ringt till HC men jag fick inga direkta tips. Dom skulle ta ett halsprov men när vi kom dit så tog dom inget.
Det låter inte bra.
Jag skulle också ta tösen till BVC. Köp näringsdrycker så länge på Apoteket och fortsätt att ge henne att dricka och äta. Små portioner och ofta och likaså med drycken. Lite men ofta är det bästa.
/Maria

JO det tror jag med. Lite men ofta. Hon är väldigt snål med maten och kan ta en tugga och sen säga att hon inte vill ha mera. Vi måste "tvinga" och uppmuntra henne att äta mera.

Brukar inte prata om det med barnen. Jag äter när hon äter och jag äter ordentligt. Och hon bryr sig inte om sånt ändå. Hon har svårt att sitta still och måste vara uppe och röra på sig hela tiden. Ingen lugn stund förrän hon sover.

Det kan ju ligga diabetes bakom som redan nämnts med tanke på acetonlukten, men jag kan referera till min egen familj som har samma problem. Där är det tvärt om, när vi äter dåligt blir vi ju låga i sockret, vilket ger acetonlukt, och när vi dricker dåligt blir allting mer koncentrerat, vilket gör lukter mer framträdande. Så mer logiskt är att din tjej är låg i sockret.
Det kan finnas många orsaker till att hon inte vill äta, och det är viktigt att reda ut detta, om inte annat så för att eliminera matproblematik när hon blir äldre.
Har det hänt något på senaste som kan påverka? Jag svarade ofta med att tappa aptiten när saker gjorde mig upprörd.
Finns det något som är lättare för henne att äta?
Har ni fasta matrutiner?
Jo vi har någorlunda fasta rutiner. Hon har alltid varit dålig i maten men nu är det hopplöst dåligt. Självklart påverkar ju blodsockret så hon blir grinig och trött.

Det jag reagerar på är både lukten av aceton och viktnedgången. Dom två ihop är lite skrämmande för mig.
Men boka ett läkarbesök så det tas prover på din flicka.
Sen som du fått rådet att ge henne mat och dryck i små portioner och ofta. Försök få i henne vätska. Dels så behöver hennes kropp det för att inte bli uttorkad och sen måste njurarna ha nåt att arbeta med också.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ja det är precis min tanke att njurarna skall ta skada av för lite vätska. Det är jag mer orolig över än diabetes just nu.

Har du fått nån tid? Så länge din dotter kissar och det inte är alldeles mörkt så brukar inte njurarna va i fara.
Men ett litet barn blir snabbt uttorkat om det inte dricker ordentligt så ett besök hos läkaren är viktigt och det snarast.
Ha en bra dag! Mongu.
Nä jag har inte fått någon tid. Vi proppsar på att hon skall dricka emellanåt. Hon kissar ca 2 gånger per dag och det är LITe gulare än normalt men inte så mycket.
Jag skulle åkt akut. Små barn blir uttorkade snabbt.
/Maria
Oj så pass?

Håller med Bumbleboo sök nu och vänta inte. Det är att spela roulette med barnens liv.
Det är allvarliga symptom du beskriver så se till att hon får hjälp.
Att kissa två gånger per dag är inte mycket och är det gulare än normalt så är det också tecken på att det är mindre urin är normalt.
Hon dricker dåligt vilket gör att hon blir uttorkad. Kroppen behöver vätska och kan man inte få i sig det så blir det inget kvar att kissa ut.
Så sök nu!
Ha en bra dag! Mongu.
Jag instämmer med övriga. Jag hade normalfärgat urin och var akut uttorkad och fick dropp.
Tidigare har jag gått på färgen, men inte nu längre. 2 gånger om dagen är inte bra för en sån liten tjej. Stå på dig också, låt inte läkarna vifta bort det!
Nu är det min man som viftar bort alla besök. Han skall alltid klara allting själv först. 
Var uppmärksam på om hon blir ovanligt trött och/eller febrig.
Ja det skall vi göra.
Vi har ställt in mobilen på larm och då skall hon dricka ett litet glas vatten eller saft. Sen kommer vi att tvinga i henne ett glas till maten för där blir det oftast en eller två klunkar.
Sen kommer vi att få i henne mera mat och vitaminer och vi skulle ge det en vecka. Vi och vi, mannen vill det iaf.
Okej. Det är svårt att råta såhär över nätet, och då tar man gärna det säkra först. Kanske det inte är så akut.
Klagar hon själv över att hon mår dåligt?
Har hon tid att äta i lugn och ro?
Hon har inte tid att äta utan är alltid på språng så att säga. Dom andra barnen kacklar på så lugn blir det nog aldrig vid matbordet med tre barn.
Nä hon har inte klagat men man märker att hon inte riktigt orkar leka som dom andra men hon alltid varit så så det är väl inget nytt egentligen.
Men idag har hon varit pigg och lekt massor och vi har gett henne dricka lite nu och då. Hon dricker bäst mellan måltiderna. Om man jämför.
Då kanske det är ett moment att jobba med; att få henne att äta i lugn och ro. Det är mycket viktigt för en del barn.

# 23 Menar du att maken inte tycker att detta är nåt att söka vård för?
Jag fattar tyvärr inte nåt. Själv hade jag aldrig accepterat om min man sagt det när våra barn var små.
Det är allvarliga symptom du beskrivit så det är absolut nåt ni bör och ska söka för och det nu inte om en eller två veckor.
Er dotter har gått ner i vikt och dricker dåligt, kissar mindre än vad som är normalt, luktar aceton osv.
Ni måste söka för det.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag törs inte yttra mig så mycket eftersom jag inte är van vid barn alls, men jag skulle utan att tveka följa Mongus råd i detta fall.
Om inte annat så kan det vara bra att söka lite "för snabbt" om det nu är så, eftersom det kan bli rätt otrevliga följder om det vill sig illa. Jag själv är dålig på att dricka bland annat, och har haft njursmärtor av värre kaliber. Det är inget jag önskar min värsta fiende (om jag nu hade någon sådan).
Ja precis. Han anser att det är inget att söka vård för fast han kände lukten ur hennes mun. :(
Är din dotter svårväckt på morgonen? Segstartad?
Är hon smal till kroppsbyggnaden?

Det är ju så att som förälder har man ansvar för sina barn. Både mamma och pappa så jag förstår inte din mans åsikt i detta.
Skulle inte våga låta bli att söka för mitt barn om jag sett de här allvarliga symptomen du beskriver.
Förhoppningsvis är det inte nån fara men chansa inte. För det går inte att säga att det är helt ofarligt lika lite som det går att säga att det är farligt.
Just därför ska ni söka läkare nu så dottern blir undersökt.
Ha en bra dag! Mongu.
Hon är absolut inte svårväckt på morgonen. Hon är först uppe redan halv 8. Hon är smal i kroppsbyggnaden precis som sin största storasyster. Hon är lång också. 108-110 cm till 17 kg.
Väldigt envis som tusan.
Håller helt och håller med mongu.
Du får åka själv med dottern i så fall. Jag hade aldrig vågat chansa med att vänta när det gäller ett barn.
/Maria
#29 Jag tycker inter det spelar någon roll vad din man säger. Du är orolig och det verkar ju faktiskt vara något fel. Varför ska du då vänta?
Hon tar ju knappast skada av en undersökning. Däremot kan hon ta skada av att inte få den!
#34 Håller med!
Åk iväg med barnet, hellre än koll för mycket än för lite. Tänk om det visar sig vara något, och sen har han varit emot ett hälsobesök? Nej, när det gäller barn, så måste man ta det säkra före det osäkra.
Tycker jag med men säg det till min man.

# 36 Men snälla nån du kan väl inte bara skylla på din man att han inte vill? Du får väl ta eget ansvar och åka själv.
Det gäller din dotter så det är bara att göra.
Hälsan är nåt jag aldrig struntar i. Den är för viktig för det
Ha en bra dag! Mongu.

Ni måste förstå att jag inte vågar göra något som han inte vill. Jag har en egen inre press på mig att göra han "glad och nöjd" så jag inte vågar göra något själv. Han är den som styr upp i familjen. Men jag har tjatat lite på honom ikväll och jag kommer att ringa det första jag gör på morgonen till Hälsocentralen. Han tror att jag kommer att fråga om råd men jag kommer att boka en tid iaf. Han tycker att jag springer för ofta till läkaren för minsta lilla sak. Han tycker att man skall fixa sånt själv.
Sen verkar det inte så jätte akut. Utan jag tänker på lång sikt.

Jo typ. Han vill försöka att klara det själv och om det inte går så är det dags att söka hjälp. Han är hopplös. Han själv går nästan aldrig till en läkare utan det är om någon tvingar honom.
Jag blir illa till mods när jag läser sånt här.. 
Kan inte förstå att man inte vill kolla upp barns hälsa direkt, om någon misstänker att något kan vara fel. Bara för att man inte går till läkare själv, så har man ett ansvar.
Hoppas du får en tid/bra rådgivning till tösen, och att allt är i sin ordning!
Tillägg:
Kopierat från Wikipedia:
Symptom och tecken [redigera]
Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:
- Törst
- Stora urinmängder
- Trötthet
- Viktminskning
- Acetonlukt i andedräkten
- Dimsyn (suddigt seende)
Diagnosen ställs genom att mäta blodsockernivån.
Men hon är inte törstig eller har stora urinmängder.
#44 Man behöver inte ha alla symptomen. Viktminskning och acetonlukten är alarmerande nog tycker jag.
Jo det är sant.
Har du pratat med sjukvården?
Ja men dom tyckte inte det lät så farligt. Och att det var bra att vi gjorde som vi gjorde med att ge mera att dricka och "tvinga" i henne mera mat.
Okej.

Konstigt berättade du om hennes viktnedgång? Och att hon luktade aceton?
Ha en bra dag! Mongu.
Ja.
Låter väldigt konstigt att VC inte kallade in henne. Men jag har märkt att det sitter många inkompetenta personer i receptionen på vårdcentraler. Har flera gånger fått förklara för dem vad det är jag lider av, och fått säga emot dem.
Jaja. Hoppas för er skull att det inte är allvarligt.
Hade det varit mitt barn hade jag ringt och beställt en tid. Inte frågat.
Mycket underligt att dom inte vill kolla ettt barn som luktar aceton och går ner i vikt.
Jag tycker också att det verkar väldigt underligt.
/Maria

Särskilt med viktnedgång på ett par veckor, det är snabbt och inte alls bra.
Vore jag som du skulle jag ringa igen och kräva att få henne undersökt alternativt ta henne till BVC och prata med dom där. Sen finns alltid jourcentraler med.
Skulle definitivt inte ha gett mig utan krävt undersökning.
Ha en bra dag! Mongu.
Att tvinga i någon mat låter hemskt.. är det inte bättre att ta reda på varför hon inte har aptit? Jag personligen hade åkt iväg på en snabbtid - vet inte om alla vårdcentraler har den möjligheten att boka en akuttid via nätet - och talat med läkare direkt.
"låter inte så farligt", det är en knepig kommentar. Hade de sagt att det är normalt, det vore en annan sak. Men det är ju ni som är föräldrar och har ansvaret, så vem är jag att ifrågasätta.. 

Nej men det jag undrar är att du YlvaP vill ha råd. Du får en massa råd av oss men du följer inte ett enda. Utan det är redan bestämt att detta "inte är nåt farligt" att "ni ska klara det på egen hand" och då genom att tvinga i dottern mat?
Vill du egentligen ha våra råd?
När man är förälder så har man ansvar helt riktigt men man får aldrig glömma bort att man har faktiskt vissa skyldigheter gentemot sina barn.
Bland dom skyldigheterna är att när de blir sjuka eller visar tecken på att nåt kan va fel (vilket din dotter visar tydliga tecken på nu) då har man skyldighet att söka vård och försöka få hjälp på bästa sätt.
Den hjälpen är via sjukvården, inte via ett forum på nätet. För vi tar till oss det du beskriver och efter det försöker vi ge dig råd.
En läkare ser och undersöker barnet, tar prover osv. då först får man hela bilden framför sig.
Så du får ursäkta men jag fattar inte varför du inte tar din lilla tjej med dig och beger dig till läkaren. Oavsett vad din man anser om det.
För han har också skyldighet att se till ert barns bästa. Inte till vad han tror eller tycker.
För trots allt är det bättre att söka en gång för mycket än en gång för lite.
Jag tycker också att den kommentaren du fått av VC att "det låter inte så farligt" är en mycket konstig kommentar av de som är i vården.
Undrar just hur det ser ut i journalen med en sån kommenter för all kontakt dokumenteras i synnerhet då de ju sagt att det inte låter så farligt och tyckt att ni ska fortsätta att "tvinga" i henne mat och ge henne mera att dricka.
Nånstans får faktiskt inte ihop det hela.
Jag skulle bli arg om nån svarat mig så.
Ha en bra dag! Mongu.
Låser tråden enligt trådskaparens önskan.
/Maria