Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 4890 ggr
LinneaJohaanson
2011-02-23 01:37
0

Nyttiga grejer?

Håller på att börja äta nyttigt och leva nyttigt. 
Har sedan 3 månader tillbaka brytit mitt otroligt starka socker beroende genom att inte ätit godis alls.
Läsken är däremot svårare.
Vad kan jag dricka som "släcker törsten" och får bort sockersuget? Nyttigt men samtidigt gott. Kom med tips.
Sen äter jag inte chips för jag tycker inte att det är gott.
Men finns det något slags snacks man kan göra? Morot och gurka stavar vet jag men mer?

Sen maten, nyttig och god mat tips gärna tack!
Vi äter väldigt bra mat hemma, aldrig färdigmater eller snabbmater. Alltid så bra mat som möjligt.
Men man får aldrig nog på nyttigheter. Jag och min mamma söker alltså lite enkla maträtter som inte tar för lång tid att göra men samtidigt är nyttiga!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Kaffemugg
2011-02-23 02:00
0

Nyttigt är ett jäkligt krångligt ord, då det kan betyda olika saker för olika personer. Med nyttigt, menar du mat som ger mycket näring som vitaminer och mineraler, mycket kalorier så du orkar med en aktiv vardag, eller mat med lite kalorier så att man går ner i vikt?

Det mesta är nyttigt eller onyttigt beroende på vad som behövs för tillfället - för mycket vitaminer är farligt t ex - men det finns ju mat som aldrig är direkt bra för kroppen. Läsk och pommes/chips är väl typ det sämsta som finns att stoppa i sig, så det är jättebra att du lagt av med detGlad.

För att göra det lätt att komma med tips på mat - vad tycker du om att ätajust nu, och vad vill du uppnå med kosten?

LinneaJohaanson
2011-02-23 02:28
0

Alltså det är mest att jag vill orka med en vardag utan att gå hungrig och vara pigg och glad. Jag väger normal vikt idag men jag ser gärna att jag går ner något kilo! Men jag vill inte sätta mig på en tvärbantning!

Alltså jag tycker om mat om man säger så. Jag är inte den direkt som sitter och trycker i mig mat men jag tycker om man med mycket smaker och nya saker. Lite mer mat än snabbmaterna. Gillar kött och älskar potatis. Grönsaker tycker jag mycket om och även älskar fisk och skaldjur. Har lite svårt för pasta men älskar mackaroner. Ris går i men ingen höjdare men till rätt mat så.
Jag gillar "lite mer speciell mat" än bara ex mackaroner och köttbullar och det är väl det jag vill börja äta mer. Ny och lite spännande men samtidigt nyttig och lätt.

Så med kosten är väl att äta rätt mat för att kunna leva sunt men även tappat något kilo, inte mycket kilo alls utan något bara.
Jag är ute och går med hunden flera långpromenader om dagen och rider flera gånger i veckan. Sitter sällan still så är en väldigt aktiv person! Har kanin uppfödning så är ute hos kaninerna och sliter i timmar!

När jag går i skolan, går gymnasiet (är 18), så har vi ett hål på 3 timmar mellan två lektioner som ligger i olika skolor. Vi får ingen mat ersättning eller får bussbiljetter så vi kan åka hem och äta något. Då den lektionen vi alltid väntar på slutar sju och börjar fem vill man gärna ha något litet mellanmål som inte består av ett äpple. Vad kan man göra för spännande då? Lätt att ta med sig en dag i skolan vill säga!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se