Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 8818 ggr
brunette
0

kalorier?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fattar ingenting! Har googlat de genaste veckor bara för att se hur många kalorier i havregryns gröt det finns!? vissa dom säger att  det e 340 kalorier, 53, 130,103 FATTAR NOLL!

1 dl havre 2 och en halv vatten med kanel xD…

Maria
0

Här kommer en länk där det står att 1 dl havregryn (råa) innehåller 100 kalorier cirka.

Havregryn

På någon annan länk står det att cirka en dl havregryn innehåller 130 kalorier. Men 30 kalorier hit eller dit är inte så stor skillnad.

Däremot innehåller 100g havregryn 340 kalorier.

Det är skillnad på volymenheter och viktenheter.Glad

/Maria

brunette
0

hur mycket är 100 gram havregryn? xD

brunette
0

hur mycket är 100 gram havregryn? xD

Maria
0

Spelar det någon roll? FlörtDu mäter väl ändå upp det med ett decilitermått.

Om en deciliter innehåller cirka 100 kalorier så bör ju 100 gram vara cirka 3 1/2 dl havregryn eftersom det innehåller 340 kalorier.

/Maria

Mitralis
0

Sedan måste du ju tänka på vad du får för kalorierna också.
Kalorier som kommer från en grötfrukost är ju betydligt bättre än de som kommer från en godis eller chipspåse Glad

brunette
0

första gången jag inte åt cheesburger idag. FÖRSTA gången!

brunette
0

blö boring

brunette
0

#1 så det e 340 karorier där? mycket..

Mitralis
0

#8 Det är inte mycket för att vara mat.
Jag tycker att du ska äta ordentligt för att få i dej alla näringsämnen. Om du äter för lite så växer inte kroppen som den ska och du kan få näringsbrist. Om du får näringsbrist så kan du tappa hår och få alla möjliga bekymmer.
Det har ingen betydelse hur många kalorier du äter om du förbränner dom. För att ligga viktstabil ska du äta lika mycket som du gör av med. Det är väldigt individuellt beroende på hur mycket man rör på sig, ens ämnesomsättning etc. Tränar du mycket så ät mer.

brunette
0

#9 jag äter inte ris, kött, kyckling, fisk, ägg ,pasta elr choklad. bland annat asså..

Hur många karorier finns i

1. potatis?

2. korv

3. choklad

4. ris

5. nudlar

6. godis ( finns det ens där? -.-)

Mitralis
0

#40 Varför äter du inte det?
Det är väldigt mycket kalorier i godis och choklad.

brunette
0

#11 vegeterian. Äter inte godis för det finns för mycket socker, äter inte choklad för det är för kladdigt.

äter inte ris för det är typ tort elr jag venne

Mitralis
0

#12 Men om du inte äter det som står på listan i #10 så spelar det ju ingen roll hur många kalorier det är i det.

brunette
0

#13 för mig gör det

Mitralis
0

#14 Då får du Googlea som alla andra Glad

mongu
0

# 10 Men vad äter du egentligen som du får näring av? Du äter varken kött, fisk, kyckling eller ägg?

Äter du bönor, linser osv eller var får du näring ifrån?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

brunette
0

#15 för jobbigt..

#16 typ vatten, soppa grönsaker -.-

brunette
0

Min brosa tror att jag dör om 2 veckor men vi får se hur länge man kan leva på såna mat :P

mongu
0

Varför äter du inte ordentligt?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

brunette
0

#19 I don't wanna be fat you know?

mongu
0

# 20 Vad äter du för nåt som ger dig protein? Om du inte ger kroppen det den behöver så har din bror en stor poäng i det han sa till dig.

Man måste va bra påläst för att klara av att leva som vegetarian.

Sen är detta ett svenskt forum så du får gärna skriva svar på svenska, tack.

Ha en bra dag! Mongu.

brunette
0

#21 som jag skrev. grönsaker,vatten, frukt, soppa och skolans mat

mongu
0

Men du har inte skrivit nåt om du äter bönor och linser som är viktiga proteinkällor.

Soppa vad för slags soppa? Äter du allt i skolan eller vad äter du de dagar det är kött, fisk eller kyckling?

Ha en bra dag! Mongu.

brunette
0

#23 för jag kanske inte äter bönor och linser?

jag äter vegetarisk mat i skolan. visste inte förut för frågade inte ens -.-

mongu
0

# 24 Var får du protein ifrån då?

Räknar du dig som vegetarian så du äter mjölk och äggprodukter eller räknar du dig som vegan och enbart äter vegetabiliska livsmedel?

Ha en bra dag! Mongu.

brunette
0

#25 jag venne.?

Karmatarerskanise
0

brunette; HÄR är en lista på hur mycket kalorier maten innehåller, är du verkligen intresserad så läser du i den.

Kanske är det dags att du läser lite om vår mat, och om vad kroppen behöver. För om du inte ens vet vad det är för mat du äter, ja då är det illa.

brunette
0

#27 jag är nt intresserad av det. But I don't wanna be fat -.-

Mitralis
0

#28 Ah, alltså hellre undernärd med hår som lossnar i tussar, genomskinlig hud och mörka ringar under ögonen. Lycka till med det.Skrattande

brunette
0

#29 wtf are u talking about?

Mitralis
0

#30 Om man äter näringsfattig mat och inte har någon koll på vad man stoppar i sig så är det just det som kommer att hända.

Karmatarerskanise
0

#28 Your loss.
Vill du inte bli fet är det ju ännu viktigare att veta vad du stoppar i dig, för felaktig kost kan få oss att gå upp i vikt. Äter man för lite, eller helt fel, så kan vi bli överviktiga.

Tycker det är konstigt att du ställer frågor om du ändå inte bryr dig! Känns ganska onödigt att ta upp andras tid på det viset. Vi försöker hjälpa dig då du frågar, men sen skiter du i vilket.

Var lite seriös.

brunette
0

#31 vad händer dah?

Mitralis
0

#33 Om vi säger så här. Du är ung och växer fortfarande.
Det kommer att hända en hel del med din kropp på bara några år.
Du behöver bra mat för att kroppen och hjärnan, hjärnan som inte är "klar" förrän man fyllt 21, ska kunna utvecklas på ett bra sätt.

När man är i din ålder så behöver man inte tänka så mycket på vilken mat man äter. Det man kan tänka på är att inte äta så mycket godis, snacks och dricka. Det är väldigt bra om man rör på sig för att bygga ett bra skelett. Mer behövs oftast inte för att det ska gå bra i din ålder.

Att räkna kalorier som ungdom är bortkastat eftersom de flesta undommarna ändå inte vet vilken nivå de ska ligga på, detta gäller förvisso även vuxna, men hur som helst. Om man inte vet hur många kalorier man gör av med så vet man ju inte hur många kalorier som man kan äta för att gå upp eller ner. Om du rör på dej mycket så bör du kompensera detta med att äta fler kalorier.

Det enklaste är att du struntar i kaloriräkningen eftersom den ändå inte kommer att ge dej något.

ooja
0

brukar stå på förpackningen!

Halvdansken
0

brunette, du är 14 år och kaxig. Om du skriver in på ett forum så kan du kanske uttycka dig ordentligt på svenska och inte svära (wtf).

Om du inte vill ta till dig råden, så varför skriver du? Du kan inte leva på vatten o luftbiff, läs, googla och ta reda på hur en 14-årig kropp fungerar. Du tappar valpfettet när du blir 17-18 år, som de flesta andra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

brunette
0

Redigerat av Sajtvärd.

Även om inte du bryr dig så gör jag det… och nu bröt du mot våra Skrivregler.

brunette
0

du behöver inte ändra vad jag skrev?

När du bryter mot skrivreglerna så ändrar jag givetvis.

Du har fått varning via PM så nu vet du vad som gäller.