Bröstförminskning
Tänkte bara kolla om det är någon här som gjort en bröstförminskning?
Jag har eventuellt planer på att göra en men hade gärna velat veta lite mer om det från någon som faktiskt har upplevt det hela.
Åh jag skulle också vilja göra det men jag kommer nog aldrig ha råd med detta.
Hmm.. i Sverige betalar landstinget det, i alla fall för mig.
Kan det ha att göra med att du gått ner i vikt så att brösten blivit för stora och skapar problem?
Nej, jag var hos en läkare angående detta för flera år sedan. Då hade jag drygt 10 kilos övervikt och behövde gå ner detta innan jag skulle få en op, något jag aldrig lyckades med. Nu har jag samma övervikt så funderar på det igen..
Att jag får den gratis har att göra med något "test" dom gör. De mäter och väger brösten och tyngden av dem har påverkat mig negativt genom ont i ryggen, problem vid skolidrotten etc. De går efter någon slags poängskala om jag inte minns fel!
Aha okej. Då hänger jag med.
Men det var då förvisso, är inte säker på hur det är nu, men borde fortfarande vara så att landstinget står för kostnaden.
Hoppas på det.

# 6 Är inte alls säker på att landstingen bekostar detta om det inte är väldigt tydligt att brösten ger så stora besvär att andra sjukdomar uppstår.
Personligen tror jag att det är samma som för de som vill göra bröstförstoring, alltså att flertalet betalar själva.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#8 Hm, ja så kan det såklart vara men jag vet i alla fall att landstinget hade bekostat min op..

Du får kolla upp det igen. En del landsting är hårdare nu pga ekonomi och besparingar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Min mamma och en kompis har gjort det. En privat och en offentligt. Jag stod själv på en lista, och fick ett erbjudande men tackade nej. Dels har jag inte så jättestora problem, dels avskräckte de andras operationer mig lite.
Min mamma fick problem med infektioner i såren, det geggade och rann. Min kompis fick inte ordning på bröstvårtorna, de satt skevt. Och ärren blir ganska fula.
Det är en mycket mer komplicerad operation än en förstoring, så man ska vara helt säker på att man vill gå igenom det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Gjorde din mamma privat och kompisen offentligt?
Ja, jo.. skulle aldrig göra en op. överhuvudtaget om jag inte var 100% säker på att jag ville eller behövde göra det.

En privat och en offentligt.
Jo, men var nyfiken på vilken som var vilken?

Mamma offentligt och min kompis privat.
Ok ok, ja det kan ju ske komplikationer vid alla operationer, tyvärr.
Ja, det är sant att det är en större operation än många tror men har man problem så har man.
/Maria
Jag funderar till och från på detta, men vet inte om jag uppfyller kriterierna för att landstinget ska betala. Dels måste man ha svåra besvär, men brösten måste också uppfylla vissa mått om man inte har särskila skäl (gissar på skolios och liknande). Jag vill minnas att det fattas typ en centimeter för mig men jag har särskilda skäl då jag har en komplicerad sjukdom i botten som gör att jag lider svårt av mina bröst.
En släkting till mig förminskade sina för många år sedan, och vad jag har förstått så är hon mycket nöjd med sin operation. Men då är det ju en funktionell fråga, estetiken får man liksom lägga åt sidan. Jag skulle inte räkna med fint resultat, som nämns ovan blir det alltid ärr, och ibland kan det bli snett.

En kompis till mig fick sin operation genom landstinget da hon idrottar mycket, och brosten gav henne problem. Har inte sett arren eller sa, men hon ar valdigt nojd med resultatet :)
// Amanda
Jag skulle få en bröstförminskning genom landstinget, men tackade nej. Eftersom mina tidigare operationsärr på andra delar av kroppen inte ser så snygga ut, och då de inte kunde lova att ärren på tuttisarna skulle bli fina, så fick det vara.
Hellre besvär och "hängisar" än fula med ärr.. 
#8 För mig påverkas enbart värk i axlar/nacke, inte andra sjukdomar, men de skulle op ändå, efter mätning.