Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 9034 ggr
Maria
0

BMI, en fet bluff

Detta är ingen nyhet, långt ifrån men konstigt att det inte har skrivits mer om tidigare.Obestämd

Här kommer en länk om BMI och vad det faktiskt handlar om.

Länk

/Maria

[YlvaP]
0

Har inte trott att den mäter ens hälsa utan bara storleken på sin kropp. Men jag kan förstå att många tror så.

localoca
0

jag har inte läst artikeln, men jag går inte 100% efter bmi, utan jag har det som riktmärke typ

jag lider idag av fetma, men det kan man inte tro när man ser mej eftersom set sitter på höften och magen, men jag har smal midja.

genom att räkna ut mitt bmi kan jag få( och många nadra) upp ögonen om att man verkligen är överviktig.

men jag tar det med en nypa salt ändå :)  dock borde jag gå ner misnt 20 kg i år XD

Bergspuman
0

Jag är lätt överviktig, men jag tränar mycket, både styrketräning och konditionsträning och har gjort så sedan juni förra året. Har bra kondition och har utvecklat stor styrka.

Trots mina överflödskg kan jag ändå få på mig vissa kläder i stl 38/40, beroende på modell.

Jag är 170 cm lång så jag är ju ingen liten och nätt donna.

Det var faktiskt skönt att höra att jag inte behöver jaga ihjäl mig för dessa kilon. Däremot är jag fåfäng nog att till exempel vilja få på mig vissa plagg jag har i garderoben, men jag får se om det känns så himla viktigt.

För närvarande prioriterar jag träningen, det är A och O att den fungerar för jag tänker komma i toppform.

Lill-Kisse
0

Kan det vara typiskt för Aftonbladet att inte ha tagit reda på vad BMI mäter? Annars hade väl skribenten inte ställt så dum fråga. Enbart ordet "bluff" i sammanhanget visar på bristande kunskap.
Aftonbladet visar åter igen vilken olämplig källa den tidningen är för seriösa diskussioner.

Maria
0

#4 Men vad näter BMI egentligen? Det går ju inte ens att jämföra kroppsligt då vi alla är så olika uppbyggda och i olika åldrar och det här med vikten. Fett väger, muskler väger. Hur ska man jämföra?

Sedan håller jag fullkomligt med om att Aftonbldet inte är "något att hänga i granen" när det gäller journalistikGlad

/Maria

Karmatarerskanise
0

Nä, BMI stämmer inte. Har du mycket muskler så blir du överviktig.

Och som sagt, alla är vi olika.

localoca
0

det tänkte inte jag på, men man måste ju ha lite sunt förnuft med :)

världens starkaste man är ju inte överviktig, för han har muskler som väger upp ex, men en annan som väger lika mycket utan muskler kanske bode kolla sitt bmi

hänger ni med hur jag menar?

Maria
0

#7 Väger man lika mycket som världens starkaste man utan att ha muskler så tror jag man känner på sig att man är fetFlört Det syns om inte annat.

/Maria

localoca
0

8# ja, men det är ju det jag menar. man måste ha lite förnuft i kroppen för att kunna gå efter bmi

Maria
0

#9 Ja precisGlad Tyvärr hänger många upp sig på just detta mått.

/Maria

Kaffemugg
0

Haha, "BMI - en fet bluff" låter lika dumt som att säga "celsiusskalan - en kall bluff". BMI är ett mått på kroppens tyngd i förhållande till längden, en mer korrekt titel på aftonbladets artikel skulle vara (BMI - missförstått av många [inklusive aftonbladets rubriksättare]).

Maria
0

#11 Håller med.

På mitt jobb har vi ett antal Impedansvågar som mäter, vikt, kroppsmassa, vätska, fett, muskler osv. så man får ett sk. metaboliskt tillstånd mätt. Det känns lite mer korrekt. Hur det nu går tillObestämd

/Maria

Kaffemugg
0

Ja det låter som ett säkrare sätt att få koll på kroppsammansättningen.

mongu
0

# Impedansmätningar har jag gjort när jag jobbade. Vi använde det på njurmedicin för att se hur våra dialyspatienter låg till.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lill-Kisse
0

#11 Härlig kommentar Kaffemugg! Ungefär så tänker jag också.

BMI betyder Body Mass Index och handlar bara om att få ett mått på relationen mellan vikt och längd. Precis som med andra mått och riktmärken bör man inte jämföra värden hos t ex en medelsvensson med värden hos en kroppsbyggare eller elitgymnast. Däremot kan man ha lite nytta av att använda en sån här grov mätmetod för studier hos en grupp med likadana förutsättningar.

Elshira
0

BMI säger ju inte ett jota. Men folk som inte har en aning om att de fasktiskt är feta (ja de finns ju fasktiskt dom som väger gott och väl över hundra och aldrig har tänkt på det då alla andra i familjen t.ex är lika stora och ingen någonsin nämner eller ens känner till ordet "viktprobelm"). Tro mig, sådant folk finns!

Då kan det nog vara ett uppvaknande om man ser "Kraftigt överviktig" med ord från ett test, om de inte bara skiter i det givetvis…

Men till annat än det så är det förkastligt… Jag menar, vilken normal människa som helst (som inte har ett snedvridet ideal) kan ju se sig själv i spegeln och avgöra om man är sjukligt fet eller inte. Det säger ju betydligt mer än BMI.

Jag vet att flera skolsköterskor, ungdomsmottagningen med flera gick efter detta "stenhårt".

I grundskolan fullde de i BMI i en viktkurva varje gång man var och vaccinerade sig osv. Där hade de dock en som var lämplig efter åldern.

Men på ena gymnasieskolan samt ungdomsmottagningen så ansågs jag på gräns till underviktig, trots att jag gott och väl kan gå ner 5 kilo (i fett) utan att för den delen bli något att kalla pinnsmal (vägde så mkt förr ett tag sedan så vet). 5 kilo lättare så hade jag varit sådär lagom beatch snygg, men fortfarande ha både rumpa bröst och lår (och snygga former!).

men nejdå, jag anses underviktig trots att jag har en ganska så snygg "muffintop" om jag tar på mig mina gamla jeans (A)

Har dessutom en klasskompis på gymnasiet som var precis lagom! Hon var verkligen sådär pefekt snygg som man kan önsna sig. Men hon hade inte så mycket muskelmassa, men hod hade gott och väl underhudsfett och såg absolut inte "tanig ut". Men för hennes del höll dem på och ringde hem till föräldrarna som inte "matade henne ordentligt" och började babbla om att hon hade matproblem (typ anorexia). Hon åt lika mycket som alla andra, men lite nyttigare!

Nå nej jag har BARA dåliga erfarenheter av den SKITEN haha!

Hakuna matata!