Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 5759 ggr
[liljuhvit]
0

Allt och inget

Jag känner bara för att skriva av mig, för att kanske, förhoppningsvis få något klokt svar av någon som känner sig manad att svara.

Under dom senare åren i mitt liv (jag är 18) så har jag haft mycket ont i kroppen. Har tydligen någon "knäsjukdom" som ska gå bort med tiden. Iallafall, brosket i knäna är för mjuka, men ska gå till sig sen när jag blir äldre. Vissa perioder känner jag ingenting, men vissa kan jag inte ens gå. Vill nästan inte kliva ur sängen även fast jag då äter ipren regelbundet. Har mycket ont i leder, axlar och dylikt. Börjar nästan oroa mig för att jag har reumatism eller någonting. Jag är deprimerad och jag vet inte om smärtan och det har med varandra att göra. Jag är trött nästan jämt, tar mig knappt upp ur sängen på mornarna för att plugga då jag tycker att allt känns meningslöst. Jag tror även att jag börjar bli hypokondriker, för nu har jag fått för mig att jag kan ha diabetes. även fast jag inte gjort något test eller liknande så kanske jag borde göra det, för vad har jag att förlora på det? Jag äter förövrigt jättedåligt. Jag kan ta en chokladboll och äta som till frukost liksom. Så jag har verkligen stora problem. Jag VILL verkligen börja motionera, men inte ens det känner jag mig taggad till då det känns som om dagarna blir förstörd så fort jag vaknar. Jag har aldrig blött näsblod i hela mitt liv, men nu dom senaste två veckorna har det gjort det, men förstår inte varför. Jag har inte fått en smäll och det smakar inte järn eller blod i munnen.

Någon här som känner igen sig eller har något tips på hur jag kan göra för att ändra min vardag? Iallafall små steg till att börja med.

Maria
0

Det fösta är att du börja äta ordentligt. Kropp och psyke hänger verkligen tillsammans så en sund kropp så kanske du kan få bukt med dina besvär och även till viss del din smärta. Mycket hänger ihop.

Börja med små förändringar som t.ex en normal frukost istället för en chokladboll. Försök sedan att äta regelbundet under dagen och gärna hemmalagad mat med någon frukt eller liknande som mellanmål.

Att du så sakteliga börjar röra på dig. Du kan börja med korta promenader till exempel. Hitta någon kompis som vill gå med eller kanske rantav träna tillsammans med.

Sedan är det inte fel med ett besök på vårdcentralen för att utreda om du har några brister med tanke på dina dåliga matvanor.

/Maria

mongu
0

Gör små förändringar som sagt du kan inte ändra allt på en gång.

Det är inte konstigt att du inte orkar nåt om du inte äter ordentligt. Gå till VC och prata med dom och få hjälp.

Sen har du väl tillgång till skolsköterska, du kan börja där med om du vill.

Att du blöder näsblod tror jag beror på att du inte får i dig det du behöver. Du tömmer kroppen på vitaminer och andra ämnen som du behöver och då reagerar den. Så det är dags att du tar tag i dig själv nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lill-Kisse
0

Självklart att man blir ledsen och nedstämd av att ha ont jämt. Att gå och vänta på att något ska "växa till sig" känns så avlägset och är därför inte till stor tröst just nu.

Följ de smarta råden ovan att gå till vårdcentral och ta prover. Man blir tryggare av att få höra att mycket ligger inom normalkurvan och att endast något/några enstaka prov/-er är mindre bra. Då kanske det finns medicin att få, kostråd att följa e dyl för att bli bättre.

Eftersom du särskilt nämner problem med dina knän är tunga lyft o dyl ingenting för dig. Skaffa kondis och rörlighet i lederna genom att promenera regelbundet. Gå så pass långt och länge att du blir varm. Då flödar blod genom kroppen och syresätter dina onda leder. Det kan göra mycket gott.