Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 10767 ggr
fia-mia
0

Ofta trött - näringsbrist?

Jag är ofta trött, även om jag sovit ordentligt. Främst är det på vardagarna, då sover jag 8-9 timmar, men ibland på helgerna. (då sover jag 19-14 timmar, tills jag vaknar) Ofta får jag lite sömndippar på eftermiddagen, som försvinner efter en frukt eller så. Att vila hjälper aldrig. Jag äter bra, så jag borde inte ha någon näringsbrist. Men det är enda anledningen jag kan komma på till att vara trött.

Matschemat brukar vara:

7.00 Te, frukt och en smörgås med någon grönsak, ibland skinka

11.00 Lunch i skolan, äter ordentligt

15.00 Frukt. smörgås, riktig mat om jag ska träna

(oftast blir jag trött här emellan)

19.00 Kvällsmat, äter ordentligt

Tror det kan bero på årstiden, är piggare på sommaren.

D-vitamin brist?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[ErikSvensson]
0

Järn eller D-vitamin var vad som slog mig först. Enklast vore det om du kunde göra blodprov för att se eventuella  brister, men det går även att självdosera med tillskott och se utifall att det hjälper.

Maria
0

Många är väldigt trötta denna årstiden och vi har haft en lång vinter.

Tänk på att vara ute i friska luften också varje dag. Det kan göra susen också.

/Maria

fia-mia
0

Tack!!!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

DesK
0

Eftersom detta är den mörkaste årstiden rekommenderar jag att du försöker vistas i så ljusa rum som möljligt eller ute i snön. + att du bör äta extra tillskott av d-vitamin. Kanske låter mina förslag som alltför enkla, men då ifrågasätter jag i sånna fall all ljusbehandling som förekommer landet runt.

/Désirée

Calmare
0

Fia-mia, vad är riktig mat enligt dig?

Bergspuman
0

Sedan undrar jag om du sover tillräckligt? Framgår inte hur gammal du är, men eftersom du säger "skolan", så antar jag att du går antingen i högstadiet eller gymnasiet? Och då är du tonåring och i den åldern behöver man minst 9 timmars sömn per dygn.

Du är tjej och möjligen kan du ha en släng av anemi / järnbrist. Särskilt om du tränar hårt och dessutom har rikliga blödningar. Bra om du kan utesluta det. Anemi (har själv haft det) ger stor trötthet som inte går att sova eller vila bort.

[Evangeline90]
0

Jag vet ej hur gammal man kan vara för att få sömnapné, men vet du om du snarkar på nätterna mycket???

Många som har sömnapné snarkar mycket under nätterna och slummrar nästan till under dagarna. Fast de kan oxå få även andra symtom som huvudvärk, irritation, koncentrationssvårigheter med mera.

fia-mia
0

#5 Riktig mat innehåller, något kött, grönsaker (minst två sorter) samt ris, pasta eller potatis. Ev. en smörgås.Undviker alltför mycket pasta och dylikt om jag inte ska träna ordentligt, vräker inte på med kolhydrater om jag "bara" ska ta en långpromenad. Äter ej halvfabrikat.

#6 Joo, kanske kan ha det. Tränar runt två gånger i veckan, ibland upp till fyra eller långa promenader. Försöker att inte sitta still jämt iaf. Tyckr det är svårt att få nio timmars sömn, nu är t.ex. klockan halv tio och jag ska upp igen halv sju. Lägger mig nog runt tio, ska jag ha nio timmars sömn borde jag däckat nu. Men jag ska verkligen första få bättre sömnrutiner, hoppas det hjälper lite. Funderar på att prova järntabletter och se om det hjälper…

#7 Jag har aldrig snarkat, däremot pratar jag en del i sömnen, vet ej om det kan hänga ihop…

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Hemulen
0

Låter som du trots allt kan ha sömnproblem. Lyssna på inslaget i länken nedan. Du kanske kan få lite svar där.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412