skolios ?
jag har varit hos skolläkaren, mitt ena ben är kortare än det andra, är född så tror jag , sen så har jag skolios, fast inte alls mkt, men jag har det på nedredelen av svanskotan.
Skolläkaren sa att det va ofarligt?! men det syns jätte tydligt att min ryggrad är sne, alltså när jag står vanligt är det ett veck inåt på ena sidan av magen eller hur man ska säga (bilden till höger)
och det gör jätteont i ryggen nästan varje dag, kan inte gå eller springa mycket då jag får jätteont i ryggen flera timmar och benen. alltså jag har nästan ont i ryggen 24/7.
finns det övningar eller vad ska man göra för att fixa det?
jag vill inte vara "sne" ! :S :o

Berättade du för skolläkaren att du har ont i ryggen ständigt? Att du inte kan gå eller springa mycket?
Bilden du har är inte på din rygg eller hur?
Skolios kan man ha i olika grader och skolläkarna brukar va bra på att veta om det är allvarlig form eller inte.
Det finns många som har en liten grad av skolios men inte ens vet om det eller tänker på det.
Du kanske ska prata med läkaren igen och ta upp det du skrivit här samt be om hjälp hur du ska träna. Få tips på nån bra sjukgymnast, kanske om det är stor skillnad på dina ben att du behöver få nåt inlägg i dina skor.
Det finns mycket man kan göra för att hjälpa kroppen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#1 ja jag berättade det men hon sa bara att jag ska ta värktabletter eller att jag inte behöver oroa mig för att ajg har ont ?:S jättekonstigt..

Samtidigt så tror jag att du ska va trygg med det svaret. Hon har sagt att du har en liten förändring av din rygg.
Kan det va så att du spänner dig och blir extra uppmärksam på hur det känns?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#3 men alltså det står ju på internet att det blir värre ju mer man växer, och har också märkt att det blir mkt värre än innan, hade aldrig ont i ryggen för kanske 2 år sen, men nu har jag det dygnet runt.. :s

Vet inte hur gammal du är? Men du ska veta att allt man läser på internet inte är riktigt. Det finns så gott som alltid flera sidor av ett problem.
De allra flesta med skolios har lindriga former som inte ger några som helst problem.
Skolläkarna är duktiga på att sätta diagnos och brukar se när det är allvarligt. Sen brukar remiss skickas till ortoped i de fall läkarna är tveksamma. Röntgen har du gjort det?
Blir lite fundersam för du skriver i ditt första inlägg att det syns tydligt att din rygg är sned osv. sen hänvisar du till bilden du lagt in.
Men det är väl inte en bild på din rygg, eller hur?
Vad man kan göra när man som du har olika längd på sina ben är om det är stor skillnad få hjälp med antingen inlägg i skorna eller en förhöjd klack på skon.
Har du fått remiss till ortoped eller till röntgen av din rygg? Har du fått remiss till en ortopedteknisk verkstad för att få bedömning om ev. inlägg eller klackförhöjning av skorna?
Tror i alla fall inte att du ska va orolig utan försök att inte tänka på det hela tiden och framförallt läs inte allt som står på internet.
Ha en bra dag! Mongu.
#5 jag är 14 år.
nej jag har inte röntgat eller nåntting .
nej det är inte min rygg på bilden.. jag hade fått nån remiss till ortopeden men jag glömde bort tiden och sen så har det inte hänt något sen dess ?
skolläkaren sa att jag kunde använda inlägg i skorna så jag har det ibland, men jag är nästan bara hemma och då änvänder man ju inte skor så vad hjälper det?
när jag t.ex är på badhus, solar ute på sommaren eller har tighta tröjor så syns det vääldigt tydligt och det är PINSAMT.. :/

Men vad tror du skulle hända när du inte gick på besöket hos ortopeden? Inte ringer dom efter dig det är din sak som patient att hålla ordning på vilken tid du har och vilken dag.
Det är ofta långa väntetider och uteblir patienterna så går ju en tid förlorat.
Så om du verkligen vill att det ska hända nåt så får du ta och beställa en tid eller be nån av dina föräldrar om hjälp. Nån ska väl ändå med på besöket då du inte är så gammal.
När läkaren skickade en remiss till ortopeden så gjorde hon ju det för att du skulle bli undersökt. Så se till att boka en ny tid.
Inlägg hjälper om du använder det den tid du har skor på dig. Så använd det inte bara ibland utan ta det som en vana.
Sen tror jag att du tänker aningen för mycket på detta för om det syntes väldigt mycket så skulle inte läkaren ha sagt att det var lite.
Det är många saker som kan va pinsamma men man får försöka att klara av det ändå.
Första steget nu är att du ser till att få en ny tid till ortopeden och att du verkligen går dit. Ingen kan hjälpa dig om du inte själv deltar.
Ha en bra dag! Mongu.
Hej,
läste ditt inlägg och vill ge några kommentarer. Det är bra att du verka vela tag i din snedda rygg, även om du inte haft ont så är det mer än bara en utseendes fråga.
Mellan varje ryggkota framträder ett par spinalnerver som på många vis försörjer dina olika kroppsdelar med nervimpulser m m. En snedd rygg gör att avståndet på 'insidan' av din ryggkurva blir mindre och nerver kommer i klämm, muskler förkortas etc. Detta leder inte bara till smärtor utan till problem av organ, leder, vävnad etc som inte får rätt nervimpulser, blodtillförsel etc. Man kan jobba bort mindre skolioser helt och förbättra värre fall avsevärd med speciella, väldigt enkla övningar. Tar inte mer än ca 2-3 minuter om dagen.
Angående din benlängdsskillnad är det inte mer än en ca 5-10% chans att den är medfödd, resten av alla benlängdsskillnader är s k funktionella benlängdsskillnader och kan, igen, med en enkel behandling jämnas ut. Skillnaden beror på (om inget komplicerat benbrott har hänt) en summering av funktionella glapp i fotled, knäled och höftled. Lägger man ihop glappen eller ett större glapp i någon av leden kan det utgöra en skillnad på flera centimeter! Behandlingen tår sällan mer än en kvart och dyra inläggssulor är onödiga.Det låter väldigt enkelt och tror det eller ej, det är det.
Tyvärr är denna fina behandlingsmetod inte speciellt välkänd i Sverige än, men googla Dornterapi eller Dorn Method så kommer du hitta terapeuter som kan hjälpa dig vidare. Själv jobbar jag med det i Malmö. Lycka till.
Du kanske borde be om en ny tid till ortopeden?
Skoliosen brukar bli lite värre när man går igenom puberteten så det är kanske därför du nu har börjat få ont. Vart i ryggen har du ont?
Skolsköterskor brukar vara väldigt snabba på att säga till om dom har en elev med skolios. Jag blev skickad med remiss som 9-10åring till ortopeden av skolsköterskan. Oftast gör dom ingenting om din skolios är under ett visst antal grader. Min syster har 23grader och hon får ingen behandling.
Jag fick i ett tidigt skede sjukgymnastik för att träna upp ryggen och på så sätt räta upp skoliosen.
Det där med höften är nått som många av oss skoliospatienter bara får lära oss att leva med. Oftast tycker vi själva att det är värre än vad det egentligen är.
Jag får extra ont i ryggen när jag byter skor eller när jag bär på något tungt, en längre tid. Men jag får även ont i ryggen när jag suttit, stått eller legat längre tider.
Vissa har ont utav skolios och vissa har inte. Jag började med att gå till skolsköterskan för att jag hade ont i ryggen, och efter 3 år kom dom på att jag hade skolios, efter många besök hos massa olika doktorer. Är idag opererad för skolios, och inte ett dugg bättre i ryggen, men dock rakare.
Som #9 får jag oftast ont när jag gör saker en längre stund.
värken kan du motverka med sjukgymnastik, men på mig hjälpte det inte nämnvärt trotts år av sjukgymnastik.