Astma + kyla? tips
Hitta inte vilket forum jag kunde lägga denna fråga på så lägger den här :)
Jag har anstränings astma och den blir sämre när det blir kallt, jag kan tex inte cykla till stallet, finns det nåt jag kan göra emot astman så jag kan cykla till stallet trots att det är kallt i luften?
Jag minns att SvenA pratade om en värmeväxlare man kan ha i munnen när man tränar ute för att inte få i sig så mycket kall luft. Det borde väl vara något för dig.
/Maria
#1 det låter som något som är värt att prova :)
Gå till vårdcentralen och prata med dem. Du kanske behöver något förebyggande varje dag, som Pulmicort eller Symbicort. Pulmi fick min dotter som liten då hon hade ansträngningsastma på vintern.. sen när det blev varmare, så kunde man skippa den.
Men du kanske har medikamenter eftersom du har diagnostiserad astma förresten..
#3 diagnosen kommer från min skolläkare, vet ej om det räknas då? Fick iaf en bricanyl men min astma blev mer lätt retlig av den så slutade använda den.
Men kan gå ner och prata med dem någon dag :)
#4 Jag vet inte hur länge sedan det är du gick i skolan, men jag tycker att det är bra att kolla sig, om man har luftvägsbesvär och behöver luftrörsvidgande. Beställ en tid på vc, det är mitt råd! Eller boka en snabbtid via internet om du har möjlighet till det.
#5 haha blä, jag hatar läkare :P
Fick iaf diagnosen av min skolläkare för ca 5 år sen :)
Men vad är det jag ska kolla hos läkaren då?
#6 Du får testa utandningskapaciteten med och utan luftrörsvidgande.. lite jobbigt att blåsa, men ack så bra att kolla! Man kan bli väldigt förvånad över hur mycket bättre resultat det ev. blir efter en puff..
Ofta så skriver läkare ut mediciner efter vad du berättar, (och slipper ovanstående) och sedan får du en remiss till astmasköterska för ytterligare utredning. (som jag beskrivit ovan)
#7 för mig blev det så att innan bricanylen kunde jag springa ca 200-400 meter innan jag började få problem med astman, men när jag började använda den så kunde jag tillslut få jobbigt redan efter ca 100 meter bara. Så slutade använda den och slutade springa, efter ca 3 veckor kunde jag springa 200-400 meter igen innan jag började få problem :)
Men ska kolla om jag kan få komma in till läkaren och göra någon sån där koll :)
#8 Menar du att Bricanylen gjorde att du presterade sämre? Oj, och det som räknas som dopingpreparat tror jag. 

Beställ tid på din VC och be att dom dels tar prover på dig men också testar detta med astman.
Har man astma så är det viktigt att använda de mediciner som finns. Sen finns ju olika läkemedel, passar inte ett kanske det är bättre med nåt annat.
Alltid bäst att prata med sin läkare när man slutar med insatt medicin, i alla fall när det är tänkt att man ska ha den.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#9 jepp, ni har min dåliga nacke/axlar gjort att jag inte kan löpträna längre så ovanligt att jag får astma numera, dock märkte jag direkt när det blev kallt att jag inte kunde cykla längre, vart smäl tjock i halsen direkt :(
#10 jo, jag gick först med min astma till min läkare (visste inte att det var astma då) jag hade spelat fotboll och fick jätte ont i hjärtat och det bara pep i halsen och halsen var tjock, gick dock över om jag bara satt och vilade och drack lite vatten visste jag, men vi beställde iaf tid hos läkaren dan efter, gick till läkaren och dem gjorde EKG och sa att jag var frisk.
Sen återkom problemet dock mildare i form av tjock i halsen, under skoltid så gick till skolsyster och genom henne fick tid hos skolläkaren och då fick jag göra nåt blåstest och fick diagnosen ansträngnins astma. Men har inte brytt mig om att gå till läkaren igen då min förra läkare bara strunta i det. Kan prova med min nya läkare kanske…
#11 men då var det ju inte Bricanylens fel? ;)
Jag har astma, och det är viktigt att ta medicinerna varje dag i förebyggande syfte, även om man inte har besvär. Det är väldigt vanligt att folk slutar med puffarna föe att de känner dig bra. Astma är en kronisk lungsjukdom som bör behandlas.
Lite ot, men om man har astma, så har man i alla(?) landsting rätt till fri influensaspruta, och det är toppen!
#11 jo, den gjorde andningen sämre ;)
När jag började reagera på att jag hade problem med andningen kunde jag springa 200-400 meter innan jag började få problem och fick börja gå istället, när jag började använda Bricanylen kunde ajg springa ca 100 meter, sen fick jag börja gå.
Jag gjorde så att jag sprang tills jag började känna av halsen, sen gick jag tills det började bli bättre, då sprang jag lite till, sen gick jag, sprang, gick, sprang, gick, och höll på så hela rundan ;)
Dock gjorde axlarna att jag fick sluta springa helt…
Jag har dock inte riktig astma, bara ansträngnings astma :)
Det yttrar sig på samma sätt, men utlöses av olika orsaker.
#14 jo, dock trodde jag inte man behövde ta medicin dagligen för ansträngnings astma?
Du kanske behöver ha det under vintern? Nåja, du gör som du vill.. 
http://www.konditionstraning.se/anstrangningsastma/
Här kan du läsa lite..
#16 jo kanske det, ska nog försöka få en tid med läkaren iaf och se vad dem säger :)

Tack, bra info. Jag har åxå ansträngningsastma. Kan knappt anstränga mig alls på vintern. Däremot får jag hjärtklappning o darrningar av typ alla astmamediciner (utom pulmikort såklart) så jag ogillar att ta dem. Tar dem bara då jag blir förkyld, då kryper det snabbt ner i lungorna o jag får ofta lättare lunginflammationer. Blä.
De säger ju att man vänjer bort biverkningarna vid regelbunden användning, men nu undrar jag, hur lång regelbunden användning är det?
Bästa gratistipset mot köldaastma är att ha stor mjuk halsduk framför ansiktet o andas genom näsan i den. Ev att dricka lite då o då så man inte blir så slemmig. Tuggummi fuktar åxå lite tycker jag.
Jag bytte från Bricanyl till Ventoline Diskus pga darrningarna, likaså min dotter. Det fungerar mycket bättre!
Man får prova sig fram, man kanske behöver en svagare dos?
Mitt tips mot all sorts astma, är att kolla upp den! 

Har kört dem båda, darrar av båda. Nu kör jag symbicort. Är ev lite bättre.

Kanner man att bricanyl inte ar nagot vidare sa ar ju de forebyggande medicinerna iaf val varda att ta!
Jag kanner mig mycket battre efter bricanyl (trots darrningar och lite hjartklappning) och kan nu latt springa ett par kilometer utan att "do", motsvarande knappt nerfor gatan utan.
// Amanda

Musiken, vad menar du då för förebyggande mediciner? Menar du tex pulmicort? Bricanyl är väl något man tar förebyggande med?
Nej, Bricanyl använder man när man har fått besvär, svårt att andas, den vidgar luftrören. Pulmicort och Symbicort (bricanyl o pulmicort i samma) ärförebyggande som man tar varje dag även när man inte har känning av astman.
Det finns andra luftrörsvidgare än Bricanyl, tala med din läkare om den inte passar just dig.

#23, Ja precis pulmicort :) Bricanylen sa min lakare att jag skulle ta vid behov.
// Amanda

Musiken, precis vad min läkare sagt. Kanske borde vara duktigare på kontinuiteten nu i förkylningstider. Blir aldrig frisk o har redan klarat av årets första lunginflammation samt en 2 månaders djup förkylning. Hopplöst när man har dagisbarn som städigt smittas.