Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4527 ggr
[SvenA]
0

2011-01-01

Från och med nu är det inte läkarna som avgör om du har en arbetsförmåga på grund av din sjukdom

Det är numera tjänstemänen på försäkringskassan som inte ens har en medicinskutbildning elle någomsin kommer attträfa dig som ska avgöra om du kan arbeta trots att du är sjuk och din läkare inte anser att du bör arbeta på grund av din sjukdom

Det måste nu bli ett slut på denna vansinesjakt på dom som är sjuka och faktum är att socialförsäkrings systemet går med överskott och alltid har gjort detta så påstår man från maktensboningar att man måste spara in på dom sjuka

Låt oss nu alla hjälpas åt att få stopppå denna hetsjakt på dom sjuka

Maria
0

Ja, det är ganska märkligt att dessa tjänstemän ska få ha så stor makt och att läkarens ord inte väger tyngre.

/Maria

[Maine]
0

Tycker att det har varit så hela tiden..

[SvenA]
0

Men nu är det beslutat att det så ska vara

[Maine]
0

Ok, då är det ju konstigt att det har fungerat så tidigare, utan regler, men, men.. man lär sig nåt nytt varje dag!

Fk:s förtroendeläkare gick emot mina sjukintyg, men handläggaren gick emot dem, så jag fick sjukpenning ändå. Det var handläggaren som hade sista ordet, det kanske är det som ändrats?

[SvenA]
0

Det låter bra at du har fått din sjukpenningg

Det som är nytt är att det är intyget från din egen behandlade läkares intyg som numera saknar betydelse

Så om du går till din läkare och denne anser att du måste vara sjkskriven på grund av din sjukdom så behöver försäkringskassan inte ta hänsyn till detta längre utan nu är det bara tjänstemänens ord som är avgörande

Läkarkåren tycker också att detta är helt fel

[Maine]
0

Läste lite på fk:s hemsida, det är några begrepp som ändras.. Ska läsa vidare sen när jag har tillgång till datorn..

För övrigt då står det att det ör den personliga handläggaren som bedömer om man ska få sjukpenning eller inte.

[Maine]
0

Länka gärna till de nya reglerna!

[SvenA]
0

Det är det som är det nya

[Tassy]
0

hu, jag ryser över blotta tanken på konsekvenserna detta kommer att få Rynkar på näsan

[Maine]
0

#8 Då är det inte nytt, för det har varit så hela förra året. Och jag skulle bli förvånad om någon har fått sjukpenning på något annat vis. Det är alltid fk och handläggaren som beslutar om man ska få sjukpenning allt efter arbetsförmåga, inte sjukdom.

[SvenA]
0

Nya sjukskrivningsregler hårt kritiserade

Efter nyår kommer 15.000 att förlora sjukpenningen. Då ska utförsäkrade personer föras in i ett nytt arbetsmarknadspolitiskt program på Arbetsförmedlningen. Flera remissinstanser tycker att reformen kommer för snabbt och många detaljer är oklara.

Läs hela artikeln här

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-sjukskrivningsregler-hart-kritiserade

[Maine]
0

Läste artikeln, bland annat stod det:

"Adriana Lender, pekar också på att regeringen vill införa nya begrepp om sjukdom. Kassan kommer att tvingas ta ställning till vad god hälsa är och vad svår eller allvarlig sjukdom innebär…."

Då har de inte gjort det redan ialla fall, och det är ju bra.

[Maine]
0

http://www.forsakringskassan.se/privatpers

om man går in på denna länk, sedan längst ned till höger under

rubriken 28 december, så finns det bra info.

Maria
0

#13 Det var en bra länk. TackGlad

/Maria