brännskadad
Jag har 1-2 graders skador i magen, dem ser ut som hudbristningar men röda och ja, brännskador. Vad kan jag göra år dem? Förutom att gå till läkaren eller ta kortison? Finns det några mer "alternativa" behandlinngarr så att dem läker och det inte bildas ärr på min mage?
Du har med andra ord bränt dig eller? Är det djupt? Vattnar såren sig eller är de "bara" röda?
Är de ytliga sår kan du ta vit vaselin på kompresser (det finns färdiga sådana "feta" salvkompresser på Apoteket (just nu kommer jag inte ihåg namnet) Dessa är bra för då fastnar inte omslaget om det vattnar sig.
Aloeveragelé lär vara bra för brännskador också.
Var uppmärksam så du inte får någon infektion.
För små brännskador är kortison inte nödvändigt.
/Maria
om det inte är så stort område så tipsar jag om salt….
japp du läste rätt faktiskt
salt gör faktiskt att smärtan minskar och drar ut vätskan ifrån brännskadan
gör ett omslag genom att hälla lite salt i en skål och sen häll i pyttelite vatten rör runt så det blir som en gröt
lägg på brännskadan och täck med plåster eller kompress tejpa gärna oxå för annars är det lätt att det börjar rinna salt när det torkar
hittade detta tipset i en tidning det va en sjuksköterska som hade råkat hälla salt på en liten brännskada och hon upptäckte att smärtan minskade av det
har testat detta både på mig själv exmannen och min son och det funkar alla gånger
O.B.S detta rekommenderas enbart för mindre brännskador större sådana ska alltid bedömas av läkare
Nja, som sagt ser det ut som hudbristningar som är lite djupare, större, längre och röda som brännskada. från vetevärme, brände mig med den. jag tycker inte att det vattnar, men dem är lite bulliga, inte säker på att det finns vätska inuti, bara rädd för att få ärr på magen.