Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 17520 ggr
Mainebusters
33

Ömmande stortåled

Nu när det är fint vårväder så vill jag ju kunna ta en promenad. Men då börjar min stortå att spöka igen. Den smärtar vid belastning (och nu även i vila) och är svullen.

Har röntgat för något år sedan då jag hade mindre problem med tån, men en skelettröntgen visade inget.

Detta har jag haft problem med i ett antal år, men det är just när jag går mycket som det återkommer.

Någon som har liknande problem och vet vad det kan vara?

Kaninisen
0

Förvånad Jag fick samma problem igår! Det är kvar nu, att det ömmar nedanför stårtån när man belastar den? Den är inte svullen dock.

Du har inte haft fel skor? Jag har t.ex. gått runt mycket i converse på sistone, kanske inte det bästa.

Maria
1

Jag har faktiskt haft ont i min högertå (leden i stortån) i många år som kommit och gått. Framför allt när jag gått mycket men det har bara varit vid belastning. Aldrig som du vid vila eller att den är svullen.

Någonting är ju på tok med din tå och att ha ont i fötterna är ganska handikappande. Har du provat något antiinflammatoriskt?

Annars bör du nog söka hjälp igen. Det svåra är ju att veta om det är okey att belasta eller inte. Man vill ju inte förvärra det hela.Obestämd

/Maria

Mainebusters
0

Kan inte använda antiinflammatoriskt.. har astma. Köpte mig nya walkingskor, och då blev det värre. Ska testa med en ergonomisk sula i skon. Nu ska jag ju till fhv på onsdag, så läkaren ska få kolla upp tån med.

Maria
0

#3 Vad synd.

Lägger in länken om att joggingskor kan skada knäna här.

Det kanske är samma sak med tårFlört

Tråkigt när man köper något nytt och så blir det inte bra. Tur att du ska till företagshälsovården så snart.

/Maria

Anders 50
0

Har samma i höger tå, och läkarna tror det är gikt. Ska ta mer prover.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#5 Gikt är ett sådant där ord som får en att känna sig som 100 årFlört

/Maria

Anders 50
0

#6 Känns det bättre med "Podager" eller "Portvinstå" ? Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#7 Nej, verkligen inteTungan ute

/Maria

Cawolina
0

Jag tror min mormor har samma problem för att hon är plattfot, hon behöver inlägg för att inte överbelasta…

Kaninisen
1

Jag har märkt att min tå "gnisslar" när jag böjer den, jätekonstigt! Kan det ha något att göra med att när jag står så trycks fötterna inåt pga. stor hålfot?

RuiXue
0

Min högra stortå knäpper ljudligt när jag gårFörvånad Går jag i tunna skor eller sandaler låter det så högt så att folk tittar undrande på migSkrattande Får lätt ont både vid stortårna och lilltårna om jag har fel skor på mig, ofta är det mina arbetskor som ligger bakom (stålhätta, dock inte för små!) så jag brukar fuska och använda vanliga skor oftast för komfortens skull. Skulle en truck köra över tårna på mig hjälper inga stålhätteskor i världen eftersom de klarar ett tryck på 500kg och truckarna på jobbet väger runt 2 tonFlört

Jennie

Larsjonasson
0

RuiXue: Jag antar att truckarna har fyra hjul? Två ton spritt på fyra hjul blir 500 kg. Detta förklarar varför dina arbetsskor inte är designade att tåla mer än så.