Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 5156 ggr
DesK
0

Hälsosam mat

Mjölksyrajäsning är den enda formen av konservering som faktiskt ökar råvarans näringsvärde. Inne på Vegan har Ians skrivit en artikel om surkål och jag har skrivit en artikel om mjölksyrajäning inne på Matlust. Välkomna med frågor och tankar kring detta på båda dessa sajter.

/Désirée

Maria
0

Spännande. Jag hade en arbetskamrat som alltid mjölksyrade sina grönsaker och jag har så många gånger tänkt att prova med det har aldrig blivit av.

Surkål är väldigt gott tycker jag och en glömd delikatess.Glad

/Maria

DesK
0

Jag kommer att lägga in lite recept också Glad Surkål är nog lite bortglömt och jag tror att det beror på att den surkål som finns på plåtburkar i vanliga butiker inte går att jämföra med den vacuumpackade eller lösviktsålda, vare sig näringsmässigt eller smakmässigt.

/Désirée

Bergspuman
0

Med risk för att låta negativ: Sist jag testade mjölksyrade grönsaker, var på Masesgårdens Hälsohem förra sommaren, jag tillbringade 1 vecka där. Jag har nog aldrig i mitt liv haft så mycket magproblem som efter de gånger jag åt av de mjölksyrade grönsakerna. Gaser, uppkördhet, illamående, knip, osv.

Det släppte först när jag lät bli dem.

Så jag tror inte att alla människor kan spjälka den sortens mat.

Annars gillar jag surkål, men vågar inte äta det längre, magen kommer att få tuppjuck.

Maria
0

#3 Något att bjuda ovänner på kanskeFlört

/Maria

Bergspuman
0

#4 Ha ha ha! Skrattande

DesK
0

Bergspuman samma sak råkar jag ut för med surkål på plåtburk, men om jag äter hemsyrad eller vacuumpackad så är det inga problem. Tillbehören man väljer kan också påverka en hel del. Gillar du surkål så försök alltså med bara lite och av hög kvalitet.

/Désirée

[Aquelegia]
0

omnomnom mjölksyra gjorde mamma förr åh gurkorna och surkålen det blir som ett begär kroppen bara skriker GE MIG! trots att jag bor i stan ska jag börja med detta för att få lite 2lantliv" tillbaka och nyttig mat i magen mums !

[YlvaP]
0

Vad är mjölksyrad?

Maria
0

#8 Det är en bra länk i inlägget Desk startatGlad

/Maria

[YlvaP]
0

Hehe. Jag är dålig på att gå in på länkar. Tungan ute