Min tumör
Här kommer lite uppdateringar om någon har intresse
På måndag blir det mätning av trycket i ögonbottnarna så det blir en ny erfarenhet.
Har för två veckor sedan besökt min nya neurolog då min gamle har slutat.
Det visar sig att jag har även nedsatt kraft i vänster ben och han undrade om jag haltade eller hade svårt med balansen och visst är jag vinglig men har varit det såpass länge att jag vant mig.
Kraften i vänster arm är försämrad och numera så är höger tumme bortdomnad.
Nästa sten är en magnetröntgen till i mars, april om jag inte blir mer försämrad.
Ganska skönt för då känns det inte som om det ändå är så akut. Jag får tid att smälta detta med operation.
/Maria
Tack för denna information och det låterhopfullt i alla fall
Beträffande mätning av ögontrycket så är det inget man känner av direkt det är bara en kort luftstöt som man kan känna lite av
Lycka till i fortsättningen
Tack Sven.
/Maria

Håller med om att det låter hoppfullt. När läkarna anser att det går att avvakta så är det inte akut såvida inte du själv märker att du blir sämre.
Håller tummarna för att det ska hålla sig lugnt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag håller tummarna jag med 
Säker på att du och läkarna fixar detta! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag håller med tummarna! fortsätt uppdatera oss om hur du mår!
Tack
/Maria

Ska du leva med den där tumören hela livet? Eller vad kommer det att hända egentligen?
Jag tycker det verkar läskigt, du är jättestark som tar det så bra som du (verkar) göra.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Planerna är en operation. Jag har redan träffat en kirurg. Den sitter lite risigt till men den växer som sagt långsamt.
Så även om det är en godartad tumör så kan den göra stor skada sa man sist. Eftersom jag är påverkad i vänster sida så är risken att jag kan bli förlamad om den växer för mycket. Och så är det ju den förbaskade huvudvärken.
Det är jag själv nu som ska besluta mig. Så vid nästa magnetröntgen så blir det förmodligen någon form av beslut som ska tas.
Kirurgen tyckte att mars, april var dags för ny röntgen men neurologen tyckte att det var lite väl långt fram men jag litar på kirurgen
/Maria
Oj jag tycker att det låter långt till mars april faktikst.
Läser och tänker på dig och hoppas allt ska gå bra……
Tack
Har haft turen att få en väldigt bra neurolog. Han har till och med ringt två gånger för att höra hur jag mår
Det hör ju inte till vanligheten precis.
/Maria
Härligt att höra om bra läkare…
Jag känner med att jag har bra läkare som bryr sig….
Är säker på att detta kommer att gå bra, bumbleboo..tänker på dej! 
Tack
/Maria
Inget fel på mina ögonbottnar inte
Skönt.
/Maria
Det är bara att tacka och ta emot
Jätteskönt faktiskt. Nu ska jag koppla bort detta till våren och den nya röntgen.
/Maria
Så bra..man blir så mycket gladare av positiva resultat!!!
Kramis 
#18 Vad bra att man kan koppla bort saker! Bekymren minskar! 
#20 Jepp, bort bort.
/Maria
Hur är det med dig nu bumbleboo ? Hoppas att väntan på röntgen kan gå fort fort.
Tack för omtanken
Jag försöker att inte tänka så mycket på det. Nätterna är värst med huvudvärk annars går det bra.
Har en ny tid hos neurokirurgen den 16:e men det är nog för att han ska berätta ögonläkarens utlåtande tror jag.
/Maria
Jobbigt med skallebank på nätterna, kan du inte få något för det ?
Önskar dig lycka till den 16.
Jo, jag knaprar en del
/Maria
Okej, hjälper dom dåligt då eftersom du får så ont på nätterna ?
Ja
/Maria
Kan du inte få ut något annat som hjälper bättre ?
Förmodligen (tror neurologen) så blir det något slags ökat tryck när jag ligger ner. Det brukar lätta när jag är uppe men man måste ju sova emellanåt
/Maria
# 29
Detta måste vara jättejobbigt, bumbleboo..
Undrar om det inte kan funka för dig att skaffa en uppblåsbar nackkudde så att du kan sitta / halvsitta och sova?
#31 Ingen dum idé faktiskt Puman. Undrar bara om den håller för vassa kattklor
Peppar, peppar nu när jag har gnällt så har jag faktiskt sovit två hela nätter irad
/Maria
# 32
Hoppas det fortsätter så..du får fortsätta gnälla! 
Lycka till med sömnen! 
/Maria
Ny träff med "hjärnkirurgen" idag.
Det blir förmodligen operation lite tidigare. Vi missuppfattade varandra vid förra besöket.
Vi kan operera redan idag, sa han, men han uppfattade det som att jag ville avvakta sist vi träffades.
Visst vill jag avvakta men inser att man ska nog inte vänta för länge. Jag bad i alla fall att få avvakta över julen så vi bestämde att jag ska få en ny tid i mitten av januari och då ska jag ha funderat färdigt.
Han tycker att jag ska opereras för att få bort "tumören" och att få veta vad det är. Kruxet är bara att den sitter risigt till vid hjärnstammen. Man vet inte utifrån röntgenbilderna om den växer i själva hjärnstammen eller om den är friliggande och trycker emot.
Skit också
/Maria
Nu vet du i alla fall hur det ligger till med ebn operation
Så nu måste mognadsprocesseb få ta sin tid så att du tar det beslut som känns rätt för dig själv och ingen annan
Jag tror nog att du fixar det mycket bra
Ja, jag har nog inte smält detta riktigt men allting brukar ordna sig och jag är av en ganska positiv natur.
/Maria
Jag är säker på att du tar det bästa beslutet.
Och visst, det ordnar sig alltid! 
Det kommer ordna sig :) Kram på dig!
Nankurunaisa- Lev för idag, men se fram emot imorgon eller allt kommer att ordna sig (japanska) Ett sett som jag blever efter.
Ta en dag itaget, lev lungt och oroa dig inte. Hoppas du får en underbar jul och sammlar kraft till januari. Håller tummarna för dig.
Tack alla
/Maria
Det går bra ska du se. Naturligtvis är det ett stort ingrepp och det låter lite oroväckande att man inte kan se på röntgen hur den sitter.
Bra att du får fira jul och nyår i fred först!
Tänker på dig.
Tack Puman.
Idag har varit en kass dag men nu är det fredagkväll.
Jag inser ju nu att ju förr dess bättre men efter jul låter bra
/Maria
Har läst och följt denna tråd länge nu.
Jag tycker också att du gör rätt i att vänta till efter julen, hur som helst så verkar det inte vara akut, och julstöket är snart över
Tack.
Jag tänker sluta att skriva här för jag tycker att det blir bara gnäll från min sida
Jag är egentligen ingen gnällig natur så jag har faktiskt börjat blogga här på iFokus. Egentligen är det bara för min egen del och för att jag ska få skriva av mig.
Jag är positiv och glad till naturen men givetvis är jag både orolig och rädd och därför är det kanske bra att "blogga"
/Maria
nämen, jag har då inte uppfattat något gnäll? 
att ventilera och gnälla är inte samma sak!
Det är ju inte så att du sitter och skriver "å hå hå aj aj aj så synd det är om mig"
Det vore gnäll.
Tack Tassy men jag har så svårt att uttrycka mina egna besvär.
Jag lyssnar gärna på andras men att prata om mig själv känns obekvämt på något sätt
Därför kanske det är bra att blogga
/Maria
Jag förstår. Ville bara uppmärksamma på att din bild av dig själv kontra gnällande är skev 
Jag har då inte uppfattat det son något gnäll alls det du gör är att beräta hur det är och det är verkligen väldigt bra så fortsätt här tycker jag för det är viktigt att vi talar om hur verkligheten ser ut för oss
Jag vet att jag också kan uppfattas som väldigt gnällig när jag talar om hur det verkligen fungerar i sanhället för oss med olika funktionshinder
Jag bjuder på att bli betraktad som gnällig för jag tycker det är viktigt att vi talar om hur det fungerar i verkligheten för oss med funktionshinder och alla dom problem som man kan stöta på
Folk i allmänhet tror faktiskt att det fungerar helt perfekt i samhället även för oss med olika funktionshinder och att vi verkligen får den hjälp och stöd som vi behöver men tyvärr så är det inte så i dagens samhälle
Jag är glad att du har modet att skriva om din tumör här på forumet för det hjälper säkert en dela andra som har liknande problem
OK jag läser gärna din blogg!

Tycker inte att du gnäller för det är skillnad på att gnälla och att berätta.
Men förstår din känsla av att gnälla för jag känner själv så ibland att allt som kommer ur min mun är gnäll.
Om du orkar fortsätta skriva så tror jag det är bra. dels för andra att se den kämparanda du har men också för att visa hur det är med en allvarlig diagnos.
Självklart kommer jag att följa din blogg.
Var rädd om dig!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vad snälla ni är.
Jag tror att det beror på vilken personlighet man är. Jag har lätt att prata och lyssna om andras krämpor men upplever själv att jag gnäller.
Jag tycker inte om att vara i centrum. Jag har dragit mig från det längsta att berätta på jobbet men det är ju inte bra det heller
Jag blir obekväm när någon frågar hur det är. Brukar oftast säga att det är bra och börjar gärna prata om något annat.
/Maria
Så är nog de flesta av oss vi vill inte gärna gnälla över våra sjukdommar för det finns alltid dom som har det sämre än en själv
Men att berätta sanningen är igentligen bara positivt för då först kan man få den förståelsen för sin sjukdom som kanske behövs
Så fortsätt och berätta om du vill själv