Kaotisk PMS?
Visste inte riktigt vart jag skulle placera detta - så det fick bli här
Jag har varit deprimerad sedan -06 till -08 typ.
Tagit 60mg fluoxetin [antidepp] per dag i några år men nu gått ner till 40mg då jag mår bättre.
Jag mår inte bara bättre - utan jag mår BRA, men vågar inte riktigt sänka dosen drastiskt och läkaren håller med på den punkt.
Med andra ord - jag lever ett normalt liv, som en normal tonåring.
MEN, när det blir dags för mens vänds mitt liv upp och ner.
Jag VET att det kan vara jobbigt och allt dte där drabblet, men ska man verkligen gå runt och allt som oftast vilja ta livet av sig veckan innan och under? Låter inte rimligt enligt min mening.
Har även andra besvär under mensen som trötthet, yrsel, nästintill kronisk huvudvärk, en bitchig attityd och enormt sötsug.
Förstår att man inte bara kan trolla bort allt, men finns det något sätt att mildra dessa bäsvär på?
Eftersom jag är överviktig så får jag inte käka p-piller, kanske ska inflika att jag varken gör det eller kör med något annat.
Tack på förhand!
/E
Det finns en mer "extrem" variant av PMS som jag inte kommer ihåg vad det kallas. Alltså där alla PMS-besvär tiodubblas. (PMD kanske? Pre-menstruell depression? Eller nåt) Min kompis har det och hon blev hjälpt av antidepressiva tabletter som hon tar från ägglossning fram till mensen, alltså två veckor i månaden. Men du tar ju redan antidepressiva. Kanske behövs en annan sort?
#1, Kanske bara det att jag måste höja dosen inför mens?
Snackat med dem på BUP men de sitter bara och ler fånigt och säger att allt blir bra
Funderar på att dra till UMO, men vet i fan om dom kan komma med bättre lösningar?
Mycket möjligt att det kan hjälpa. Fast det är kanske bäst att prata med din läkare först? Jag googlade och hittade denna text. Pre-menstruell dysfori kallas det visst. Texten är lång och verkar rätt forskningsinriktad men kanske kan du hitta något där? Eller ta med den och visa för din läkare?
#3, min BUP-kontakt är läkare med, och dte gav ju inge
Men tack för länken! Ska läsa igenom sedan ikväll
Får man inte äta P-piller om man är överviktig? De har jag aldrig hört talas om?
#5, får och får, men de är ovilliga att skriva upp med tanke på blodproppar och dyl.
Vet både att moder blivit nekad och en annan bekant. Själv övervägde jag dte i början av min mens, då jag blödde som satan, men dom var tveksama och jag fick några andra tabletter för att minska mensen.
Sen beror det ju på vad man räknar som övervikt också, jag har ett BMI på över 40 så att.

ok lite "off-topic"
Min fd kompis lider av lätt fetma och hon tar p-piller. Har även 2 andra överviktiga kompisar som också har p-piller.
Jag fick iaf höra att ens BMI inte får överstiga 30 för att få p-pille
Mitt ligger strax över 40, så ja.
Hur som, varit hos UMO, de kunde inte göra något då de får skriva ut som skydd men inte som medicin mot PMS?
I alla fall, fått tid hos läkare
#9, TACK!
Många äter ju antidepressiva just vid mens med gott resultat när man har svår PMS.
Eftersom du redan är insatt på detta så fungerar det säkert inte på samma sätt men en tanke var att kanske höja dosen de dagarna.
Du kan ju ta upp det med din läkare.
/Maria
UPPDATE
Var hos UMO, de kunde inte hjälpa.
Fick träffa läkare, och allt hon kom fram till var att:
1) Jag inte får äta P-piller
2) Jag inte borde ta något annat då jag inte har stadigt sällskap
3) Tydligen funkar bara P-piller och inget annat för att minska PMS, låter skumt?
4) jag inbillar mig bara.
Yes, tack kärring.
Kul att komma till en läkare som säger att man bara inbillar sig att man mård sämre under mensen
#12 Är UMO ungdomsmottagningen?
Kan du inte söka dig till en vanlig gynekolog?
/Maria
Jag hade kontaktat en vanlig gynekolog.
#13 och #14.
Yes, det är ungdomsmottagningen vi talar om
Just ordet gynekolog låter så läskigt :S
Men ja.. det lär ju helt klart vara värt det, ska föra ''mensdagbok'' som barnmorskan tipsade om, och sedan drar jag mig till gynekologen.
#15 Det låter bra
/Maria
Undersökningarna går till på samma sätt, varesig man är hos UM eller gynekolog
#16 och #17, tack för tipset!