Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 11054 ggr
awkward
6

Tandkostnader?

Ja, nu när man betalar för allt som ska fixas i sin mun hos tandläkaren, undrar jag lite..

När är det man får rabatt och ja, högkostnadsskydd av något slag?

Kan man få något bidrag eller andra ekonomiska hjälpmedel om man har stark magsyra som försämrar ens munhygien och om man tar tabletter som gör att man försämrar det hela och får lättare hål?

Och kan man ta summan på avbetalning och isf hur lång tid får man på sig?

Karmatarerskanise
0

Här kan du kolla. Man kan varje år teckna ett fast pris.

http://www.folktandvarden.se/frisktandvard/

Det är så jag gör. HAr man mycket problem med sina tänder tjänar man på de.

Mitralis
0

Har för mej att man får ca 300kr per år ocksåObestämd

Maria
0

#2 Från var då?

/Maria

Mitralis
1

"Allmänt tandvårdsbidrag

Från det år du fyller 20 år får du ett tillgodohavande hos Försäkringskassan som du kan använda som betalning för din tandvård. Det allmänna tandvårdsbidraget varierar beroende på din ålder.

* Är du 20-29 år blir bidraget 300 kronor per år - 600 kronor under två år.
* Är du 30-74 år blir bidraget 150 kronor per år - 300 kronor under två år.
* Är du 75 år och äldre blir bidraget 300 kronor per år - 600 kronor under två år."

Maria
1

Jösses, det hade jag ingen aning omGlad

/Maria

Karmatarerskanise
0

Visste inte jag heller.

awkward
0

#4 Jodå, det visste jag och senast för 1 år sedan jag var hos tandläkaren fick jag 300 kr rabatt, men det gick då på ens undersökning så det är inte jättemycket om man ska fixa hål och sådant och det kommer upp i några tusen :\

mongu
0

Det brukar dras av automatisk när man är hos tandläkaren i alla fall här på Folktandvården

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

#8 Men du har fått ett tips till.

Mitralis
1

Sedan är det ju någon procentuell rabatt när man kommer över olika nivåer också. Har inte din tandläkare berättat om det?

"Hur fungerar högkostnadsskyddet?

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3000 kronor. Sedan får du ersättning för

* 50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
* 85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Om tandläkaren skulle ha tagit ut ett högre pris än referenspriset för någon åtgärd som ingick i behandlingen hade din kostnad blivit högre."

Lill-Kisse
0

Tandläkarna är uppkopplade till Försäkringskassan och ser därför vilken rabatt man ska ha. Där syns också om man har besökt någon annan tandläkare (t ex akuttandvård) under perioden. På det sättet samlas alla uppgifter ihop, så att man inte missar någon rabatt.

Är du orolig för kostnaderna, så gör som med allt annat du funderar på att köpa. Be om prisuppgift på olika alternativ och kom överens om betänketid. Det är du själv som bestämmer vilken behandling du ska köpa.

awkward
0

Så, nu har man bokat en tid för undersökning :( 15 Dec så det var ju inte jättelång väntetid.

Nu inväntas bara domen.

Jag gissar på MINST 10 000 gränsen som jag kommer hamna på i alla fall, det känner jag redan nu.

Nernötta tänder pga hård tandborstning sedan tonåren - Tunnare emalj och därmed lättare hål.

Smååt mellan måltiderna ofta som ung - "Till början på hål" mellan många tänder.

Tar antidepp som gör att jag får torr mun - Lättare hål pga dålig salivstimuli.

Senaste halvåret halsbränna varannan dag minst, om inte oftare. Misstänker att jag har läckande magmun, vilket ska kollas upp hos läkare snart - Lättare hål.

SUCK -_-

Mitralis
0

#13 HuaRynkar på näsan

Mammzing
0

# 13+14 Ujuj…
Jag har nog inte varit hos tandläkaren på 15 år. Har tänder som tappat bitar bla. Och förmodligen hål. Törs inte tänka på vad det kommer att kosta. Å vad säger man när man kontaktar tandläkaren?

Jag har inte haft tid/ råd ?
Jag har glömt bort?
Jag har inte tyckt att det varit viktigt?

Eller säger man sanningen?
Min X man gick hos tandläkaren kanske en gång i månaden, tamdlossning. Det var viktigt att prioritera hans tänder så pengarna gick till hans tandvård.

Nåt tips?

Vad säger man?

Mitralis
0

#15 Behöver nog inte säja nåttGlad

awkward
0

#15 Nää, du är inte skyldig att berätta för dem, det är din ensak :) och hoppas du kan ta tag i dina tänder snarast och få dem gjorda :)

awkward
0

Men alltså jag förstår inte hur eller när man väl får pengarna inskickade till sin tandvård, från försäkringskassan?

Om vi säger att jag tex har 13 st hål och kommer då borra vid olika datum och tider, hur gör dem med kostnaderna då?

Betalar man inte efter varje besök? Och skickar FK automatiskt DÅ direkt över, eller får man betala ALLTING själv och SEDAN ansöka om det högkostnadsskyddet och få tillbaks en del? :S

Det stod på sidan att de skickar pengarna direkt till tandvården där man är, men jag är inte alls med på hur det går till med tanke på olika besökstider, kostnader osv under 1 års tid osv.

Mitralis
0

#18 Tandläkaren och försäkringskassan gör upp sinsemellan, du behöver därför aldrig kontakta försäkringskassan.
Spelar ingen roll om det är flera besök på olika datum, det utgår dom frånGlad
Från början så är det ju fullt pris sedan går högkostnadsskyddet in vid 3000kr. Tandläkaren kommer då automatiskt att dra av rabatten så att du hela tiden bara betalar det du ska. Du kommer därför inte att ligga ute med pengar.
Det går även utmärkt att få en avbetalningsplan, om det känns för blodigt att betala efter varje besök.

awkward
0

#19 Åh! Då känns det genast mycket bättre, tack! :)