Husapotek
Har ni ett husapotek hemma?
Eller är det några produkter ni alltid har hemma uti fall om att
/Maria
Själv har jag alltid Bamyl eller Panodil eller liknande hemma.
Plåster och suturtejp finns också och olika lindor. Elastiska och gasbinda.
Bedövande xylocainsalva, myggmedel, Idominsalva som jag tycker gör underverk.
Jag kommer säkert på något mer
/Maria
Förutom en bilkudde med innehåll finns det mest plåster och tillbehör till fot. Typ tejp, tub med kräm mot muskelont eller nåt åt det hållet, två lindor och ett fotledsstöd. Det har inte behövts på ett bra tag men jag vet i alla fall var de finns utifall det skulle behövas lite stöd.
Ja det är lite av varje det. Huvudvärkstabletter, järntabletter. Antiförstoppningsmedicin (min mage kan krångla emellanåt). Salubrin. Djungelolja. Plåster. Mina övriga mediciner.

Hydrokortison är bra att ha hemma. Hjälper vid insektsbett osv. Huvudvärkstabletter och sen så klart mina andra mediciner.
Plåster, gasbinda, bomull, fetvadd, elastisk binda och tryckförband.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
HeHe jag har ju barn så är det är ett måste att ha saker hemma ifall nåt händer för det gör titt som tätt
plåster,kompresser,tejp,gasbinda tyvärr räcker inte plåster till alla sår
Klorhexidin bra att tvätta sår med
Hydrokortison kräm är oxå bra till lite allt möjligt
Aftamed och Canesten salva för alltid slår Aften eller Klådan i underlivet till när Apoteket är stängt
Jag har nog halva apoteket hemma i förebyggande syfte 
Jag har alltid flera olika sorters värktabletter hemma för jag vet av erfarenhet att bara Panodil eller bara Voltaren/Ipren/Naproxen inte gör någon som helst skillnad för mig utan måste oftast kombinera en anti-inflammatorisk med Panodil för att få någon som helst effekt.
Sen har jag även en del plåster, lite fixeringstejp, handledsstöd, rygg stöd, hydrokortison kräm, Voltaren gel och sporttejp.
Har även en blodsockermätare hemma då jag har en tendens att både gå högre och lägre än vad som är normalt, och i båda fallen mår jag dåligt så då är det bra att veta om det är bara vanlig trötthet/illamående eller om det är sockret som ligger bakom.
Jennie
#7 har du blivit undersökt för diabetes?Bara en fundering eftersom du reagerar så starkt på blodsockret.
Jag går i skola inom vård men har ändå inte mycket hemma. Plåster, termometer, tigerbalsam samt smärtstillande tabletter.
#8 De har tagit fastevärde, men det visar inget. Men det är under dagarna som det svänger som värst så jag håller ett öga på det ibland. Jag har legat så lågt som 3.3 helt sådär och då kände jag mig helt väck. Att ligga runt 10 är ingen höjdare heller!
Jennie
#9 nä 3.3 är inge bra. Mellan 5-8 ska man ligga enligt nyaste råden i Finland.

Treo och plåster.
Men nu när min man blivit strålad som kom det in en massa underligheter som morfin och magsårspiller och specialtandkrämer och jag vet inte allt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#10 Jag ligger inte sällan närmare 9 i flera timmar efter måltider
I och med att jag lätt kan köpa både mätare och teststickor på jobbet så har det blivit en del av mitt husapotek- en del som jag allt som oftast bär med mig också i mitt portabla husapotek som består av mätaren och Ipren och Panodil
Jennie
iprem/alvedon, plåster, hydrokortison, alsolsprit, myggmedel, idomin, helosan, diklofinak och allergitabletter
hmm känns som en hel del 
#13 låter bra tycker jag.

Hydrokortison, nasspray, allergitabletter, forsvarets hudsalva, plaster, diverse vitaminer (som jag aldrig kommer ihag att ta), plaster for blasor pa fotterna, huvudvarkstabletter.
// Amanda
Äsch, glömde ju att jag nästan alltid har antihistaminer och Bricanyl hemma också!
Jennie
OK. Då undrar jag:
Vad BORDE ett husapotek innehålla?
Om man nu bortser från de mediciner som är personliga.
Jag tycker att man ska ha saker hemma för att snabbt kunna ingripa vid olycka, typ sårtejp, sårtvätt och sånt. Men även "bra att ha saker" som plåster, febernedsättande och liknande.

Förutom ordinerade mediciner anser jag att ett husapotek ska innehålla plåster, steristrip, gasbinda, kompress, elastisk binda, ev tryckförband (om man inte är säker på hur man fixar det ändå) febernedsättande allt efter vad hushållet består av. Är det barn så ska det finnas så det är anpassat till deras ålder osv.
Däremot tycker jag inte att man behöver ha annat än tvål och vatten för att tvätta rent sår.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Sårtvätt kan ju vara bra vid våtomslag, tänker typ på alsolsprit.
Jag har heller aldrig haft alsolsprit eller liknande hemma. Förr användes "desivon" flitigt och det var mer bakterier i dessa gamla flaskor än vad man skulle vilja veta
Tvål och vatten räcker gott.
Är det värre sår så bör man ändå söka vård så jag tycker nog också att tvål och vatten räcker gott.
/Maria

# 20 Man ska va försiktig med våtomslag. Det gäller att veta hur och var dessa ska användas.
Kan bli helt fel om det vill sig illa. T.ex. om alsolspriten hamnar på hud så blir det onödiga skador.
Ha en bra dag! Mongu.
#21 jag är sådär hyper allergisk mot bett och de rekomenderade en läkare att jag skulle köpa alsolsprit och badde betten med för det är svalkande.
Salubrin är också något som alltid finns i mitt husapotek, funkar super mot just myggbett. Burr vad det kan klia om man fått ett antal på en och samma gång. Jag kan bli riktigt dålig. Tillfogar även Clarityn, ett måste under insektssäsongen.
Åh, Salubrin luktar sommar tycker jag
/Maria
Salubrin luktar husvagnssemester i Norrland under barndomen tycker jag
Jennie
Ja tänk vad vissa dofter kan väcka minnen.
/Maria

Vad som är bra mot bett av olika slag är hydrokortisonsalva så den är bra att ha i husapoteket.
Sen kan man också ta på Xylocain som är smärtstillande det lindrar också bett.
# 23 Om du är hyperallergisk mot bett hjälper det verkligen med enbart alsolsprit då? Eller har du andra medel hemma som Epipen eller liknande?
Ha en bra dag! Mongu.
#28 nej de hjälper ju givet vist inte bara me de. har piller jag får äta me. men att badda på bettet me de lindrar faktiskt.

Vist lindrar det när man baddar ett bett. Det kan va med alsolsprit eller Salubrin eller nåt annat man vet gör nytta. T.ex. Hydrokortisonsalva eller Xylocain.
Ha en bra dag! Mongu.
Vad är skillnaden mellan gasbinda och elastisk binda? Har typ alltid trott att det egentligen är samma sak.

Elastisk binda är som det låter en där man kan linda och få ett visst stöd, t.ex. vid stukningar eller när man lindar svullna ben för att få stöd osv.
Gasbinda är tunnare och gjord av gasväv. Den används mer till att fästa kompresser på sår där det är svårt att sätta plåster eller tejp.
Men det är bra att ha båda dels om det är sår där man inte kan sätta fast ett plåster eller om man stukar foten och vill lägga ett stödbandage så fort som möjligt. Går också att använda om man måste stoppa en blödning. Då man måste linda om hårt för att få stopp. Men viktigt är att inte linda så hårt att man helt stoppar blodflödet förstås.
Ha en bra dag! Mongu.
Aha, isf tror jag att jag har gasbinda hemma, i en bilkudde…
Alvedon, nässpray och plåster…kan jag inte vara utan!