Bihåleinflammation! Aj!
Bihåleinflammationen vill inte ge sig! Nu har jag kännt mig mosig över en vecka efter att jag blivit "frisk" från en förkylning. Svullen om kinderna, ont i nacken, huvudet, ögonen, öronen.
Jag har provat nässpray, vattenånga och halstabletter.
Vad kan man göra?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Du kanske behöver gå och få bihålorna spolade? (har för mig att man kan göra så?)
Slemlösande då?
Blir det inte bättre om några dar så sök vård, säger en som haft bihåle inflammation till leda i yngre dagar.
Kan behövas en penicillinkur om det inte släpper.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag föreställer mig att allt slem i bihålorna inte lossnar av olika anledningar. Det kan vara tjockt och segt slem eller så är gångarna trånga (kanske för att man blivit svullen runt omkring) och då rinner inget ut.
Hälsokostbutikerna har ett preparat som kanske kan hjälpa, när man känner sig så där svullen som du beskriver. Tyvärr minns jag inte namnet, men gå in och beskriv läget, så får du rätt tabletter. Det kan vara värt att prova.
Kortisonnässpray sägs hjälpa. Finns receptfritt på apoteket
Det tar bort inflammationen.
Jennie
#4 Hälsokosten brukar sälja ett Homeopatpreparat som heter Selicia i olika styrkor som CM, D12, D30.
Det ska vara bra för bihåleinflammation.
/Maria

Tack för alla svar! Ska kolla upp om det går att använda kortisonspray under amning. Ringer vårdcentralen om det ine gett sig på måndag.
Homeopatmedecin har jag provat förr. Tycks inte funka på mig.
Med Vänliga hälsningar
Ja, ammar du så ska du nog inte laborera för mycket själv, utan som du skriver höra med vårdcentralen.
Krya på dig.
/Maria

Ja, jag ska snart avsluta ammningen. Min lilla flicka är 6 månader nu. Skönt att slippa tänka på vad man kan och inte kan äta när man ammar. Jag har fått klara mig uan allergimedecin i ett år nu.
Hoppas jag slipper antibiotika för bihålorna,men jag har aldrig haft såhär grav inflammation förut.
Med Vänliga hälsningar
#9 Gör det ont i ansiktet när du skakar på huvudet eller stampar till i golvet? 
Ett tips är nässkjöljkanna som kan köpas på hälsokosten. Man spolar ljummet saltvatten genom ena näsborren ut i den andra och är man förkyld följer det med en hel del ut och det känns så bra.
#10 Hehe, det lät ju kul
men jag förstår vad du menar.
Det brukar också spräng i kinder och panna när man böjer sig nedåt.
/Maria
#12 Visst, och det är DÅ man har bihåleinflammation.
En läkare sa en gång till mig att försöka undvika att snyta mig då jag hade problem med bihålorna, man pressade bara upp mer sk*t i bihålorna då.
Istället skulle man dra ner snoret i svalget och spotta ut, hur äckligt man än tyckte att det var att göra så!
Rinexin är avsvällande ibihålorna där nässpray inte kommeråt. Det ärjättebra, men receptbelagt.

#10 Ja, det gör svinont! Känns som att kinderna och pannan ska sprängas!
Idag känns det lite bättre men igår hände något konstigt som jag inte finner någon förklaring till. Det rann plötslig ut neongult vatten ur näsan! Färgade kläder och allt och var omöjligt att få bort. Det luktade kemiskt och konstigt….väldigt skumt! Vad kan detta ha varit?! Detta har hänt mig en gång förut för några år sedan. Tänk er utspädd jodopax. Så såg det ut.
Med Vänliga hälsningar
#15 Ett besök på VC skulle nog inte vara fel!
obehandlad bihåleinflammation kan vara farligt eller ledatill andra komplikationer.

Kanske skulle ringa sjukvårdsrådgivningen då..
Med Vänliga hälsningar
tycker det är strongt att du orkar stå ut med smärtan. Jag gick i 10 dagar med huvudvärk sen gav jag upp. Dom hittade inget i bihålorna med UL men jag fick antibiotika och två dagar senare tog den hemska värken slut.

Jag drogs med det i 14 dagar sen gick det över. Hemskt var det!
Med Vänliga hälsningar