Meningeom
Mormor blev opererad för en meningeom, som påstods sitta utanför hjärnan precis. Den hade växt runt en ådra, så dom fick inte bort allt.
Tumören skulle inte sitta vid talcenter, utan långt därifrån. Men idag, dagen efter op, så kan min mormor inte prata, och knappt skriva. Läkaren säger att det KANSKE kommer tillbaka?
Hur är detta möjligt då det inte sitter vid talcentrum? Har läkaren gjort något fel?
Stackars mormor..
Jättesvårt att svara på.
Är det en gammal människa så har man många gånger svårare att repa sig och hon kan vara så medtagen att hon kanske inte orkar.
Hoppas att det går åt rätt håll.
/Maria
Hoppas allt kommer gå åt rätt håll!
Din mormor är förhoppningsvis fortfarande bara lite tagen av själva operationen.
Jennie
Jaha. Nu har mormor hamnat på intensivvården igen. Hon har fått epelepsi. Tycker op gjort mer skada än nytta.
Och det man läser om tumören är att man först ska kolla om den växer och så. Ingen pratade med familjen innan heller om risker osv, vilket det också står att man ska göra. Fattar inte varför allt hände så fårt då hon inte led av tumören. Nu gör hon det!
Åker dit till henne på torsdag.
Jag undrar också om det verkligen är rätt att ingen i familjen kontaktades då min moromor fick epelepsi och hamnade på intensiven?
Borde inte hennes make eller barn få veta detta??
De borde berätta! Otroligt dåligt att de inget sagt innan. Men det är nog en del sånt inom vården. Min kusin fick för ett par dagar sedan reda på att hon haft två hjärtstopp medans hon låg på intensiven efter en operation som utfördes för 3 veckor sen!
Jennie
Jag tycker också att det verkar konstigt.
Är din mormor "klar och redig" eller var det innan operationen så kan det förklaras med att hon själv tagit beslutet.
Inför sjukhusvistelser och operationer brukar man få skriva på papper vem som är närmast anhörig och skall kontaktas.
/Maria
bumbleboo; jag vet inte riktigt.
Får nog veta mer då vi kommer till Helsingfors. Min mormor kan ju inte prata riktigt just nu, så man fösrstår inte vad hon säger. Min morfar som lidit av depression flera år är just nu självmordsbenägen, det sa han till min kusin. Allt är kaos hos dom nu och min morfar äter inte ens. Han bara gråter.
Jag vet bara att min morfar och morbror och mamma står som närmast anhöriga.

Om den sjuka är klar och inte dement så är det hon som tar informationen. Ibland så är det bara patienten med, kanske för att patienten själv vill ha det så.
Kan säkert va olika på olika sjukhus eller länder hur man gör.
Vet att vi helst ville ha med nån mera anhörig när jobbiga besked skulle lämnas. Även vid bra besked så är det bra för anhöriga att va med.
Sen tar man inte alltid eller rättare sagt sällan till sig all information när det gäller sjukdomar, särskilt sjukdomar som är livshotande.
Så information kan ha givits men inte tagits in.
Därför är det bra när det finns anhöriga med som hör. Fast det är inte alltid som man som anhörig tar till sig ändå.
Vet när min pappa fick sitt cancerbesked. Jag var med och min mamma var med. Men vi uppfattade helt olika.
Läkaren sa att det var cancer men den var behandlingsbar. Det fick min mamma till att det var en ofarlig cancer för att den var behandlingsbar.
Viss skillnad, eller hur?
Information är svårt. Jättesvårt. Men så viktigt!
Hoppas det ordnar sig bra för din mormor.
Kanske hennes epilepsi kommit av att det varit störning i hjärnan i och med operationen. Behöver ju inte finnas kvar när hon hämtat sig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#8 Men att dom in te kontaktade familj då hon hamnade på intensiven IGEN. Det är konstigt. För mig är det en självklarhet att kontakta de som står som närmast anhöriga.
#9 Ja, nog tycker man att det är en självklarhet.
/Maria
Idag hade mormor kunnat prata lite :) Skönt med lite bra nyheter.
Hon hade haft ett litet epelepsianfall igen, men det tar väl lite tid att reglera medicinen så att hon får rätt dos.
Imorgon kör vi till sthlm, tar båten över och på torsdag träffar vi henne :)

# 11 Självklart tycker jag med att dom skulle tagit kontakt när din mormor hamnade på IVA.
Skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!