Hjärntumör
Ordet hjärntumör låter laddat men det är vad jag har. Dock med all säkerhet godartad eftersom den växer så långsamt.
Idag var det efterlängtade besöket hos neurokirurgen och det var ett väldigt bra besök.
Han tog god tid på sig och vi pratade i 40 minuter. För första gången fick jag se röntgenbilderna på förändringen som de numera kallar för tumör. Den är avlång ( 1 gånger 2 centimeter) och sitter bakom lillhjärnan vid hjärnstammen och kan mycket väl förklara mina domningar i vänster arm och andra symtom.
Det finns goda chanser att operera bord den. De går in i bakhuvudet för den sitter ju ganska centralt mitt i huvudet så att säga.
Han förklarade att det är en ganska tuff rehabilitering efteråt med yrsel och kräkningar i början och minst två månaders sjukskrivning.
Han förklarade även riskerna som blödningar och infektioner.
Steg ett är en remiss till ögonläkare som ska mäta trycket där synnerven går in. Steg två är en ny magnetröntgen till våren (om jag inte blir mer försämrad) och därefter får jag ta ställning till operation.
Valet är mitt men jag förstod att han nog tyckte att det var idé att göra det för någon gång så kanske den slår ut fler funktioner och blir svårare att operera bort om den blir större.
Så skönt med någon som pratar klarspråk och inte lindar in sanningen.
/Maria
Skönt att höra att den är godartad i allafall, även om beskedet att man har en hjärntumör är mycket skrämmande. Skönt också att du fick träffa en bra läkare, som tog sej tid…
Men hur mår Du ? Känner du av tumören på något vis ?
Jag önskar dej massor av Lycka till!
Jag har förbannat ont i huvudet emellanåt (numera ganska ofta) vänsterarmen är inte riktigt med, högerhanden har börjat domna det sista nu och ibland tungspetsen. Jag har yrsel.
Allt går att leva med
men huvudvärken är så enerverande.
/Maria
tråkigt att du har råkat ut för detta men skönt att dom upptäckt de.
Tyvärr har jag inga goda minnen då min mormor fick en för kanske 10år sedan. Men dom fick bort den och än har den inte kommit tebax. tyvärr har hon blivit sämre av andra anledningar.
kommer ihåg att hon hade tufft under tiden. Så de kommer de gå bra de gäller bara att ha positiva tankar å massa vänner och familj så tror jag man kan klara allt. glöm bara inte att dela me dig av dina känslor å tankar så brukar de kännas bättre..
Önskar massor med lycka till, tankar och kramar
Nu är jag en ganska positiv människa och har förmågan att inte bli så orolig när det gäller mig själv.
Värre är det om mina nära och kära mår dåligt
/Maria
låter inte så härligt för dig med hövevärk å gällande armarna.
men kanske lite skönt att du inte är så orolig..
men se till att inte glömma bort dig själv bara!
Jag ska tänka på det
/Maria
#6 som sagt, hur klarar du vardagen med dessa besvär? I vilka aktiviteter märks problemen?
Håller alla tummar och tår för att det ska gå så jättebra så att du slipper att bli sämre 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#7 Armen går bra. Jag är ju högerhänt
. Jag kan greppa och använda vänster arm men den har ingen större kraft och den är lite långsam.
Det är huvudvärken som hämmar mest.
/Maria
Så skönt att tumören ändå kan avlägsnas. Värk är bland det värsta vi människor råkar ut för, så jag förstår att det är den som är jobbigast för dig. Att fatta beslut om hur du ska gå vidare är naturligtvis jättejobbigt, hoppas att du ska kunna fixa allt detta på ett för dig själv bra sätt.
Många styrkekramar 
/Désirée
#8 Jag hoppas på det bästa för dig, det låter som om det ändå är rätt så ok, trots det otäcka som finns där inne bakom lillhjärnan
Tack
/Maria
Tur att den är godartad! Vänta nu inte för länge utan ta alla chanser som erbjuds, rehabiliteringen fixar du lätt!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja, jag litar faktiskt på sjukvården
/Maria
Oj. Vilken tur att den är godartad, och att den går att operera! Detta klarar du lätt, har märkt hur stark du är :) Kram på dig!
Det var skönt att höra att den var godartad! Men det är skrämmande ändå, ordet hjärntumör. Jag tycker det låter som du har mycket besvär pga tumören! Huvudvärken måste vara hemskt påfrestande! Skönt att din läkare är rak och tydlig och informerar om allt.
Är det inga cellgifter eller kemoterapi inplanerat i behandlingen?
Tänker på dig, du ska se att det ordnar sig men det blir nog tufft!
Jag såg en dokumentär för ett tag sedan om just operationer av hjärntumörer. Nu var det förvisso inte i sverige men det var likväl mycket intressant och fashinerande att få "följa med och se" hurpass skickliga kirurgerna faktiskt är. Förut var jag paniskt livrädd för att få hjärntumör, bottnar bland annat i att en väninna gick bort på grund av det för några år sedan (elakartade tumörer som hade spridit sig ner i ryggraden). Men efter att ha sett detta så känner jag mig betydligt tryggare och lugnare!
Sedan fick man ta del utav patienternas berättelser också, både insjuknandet och en stund efter operationen, och det verkar definitivt värt att ta bort även en godartad tumör. De flesta märkte en klar bättring redan direkt efter operationen, även om de såklart hade ont så beskrev någon det att det var en annorlunda smärta efteråt som var mycket lättare att hantera.
Jag tror och hoppas att det kommer att gå kanonbra för dig Bumbleboo!

Skönt att det går att operera och att den är godartad.
Läkarna är så duktiga idag att dom kan göra många svåra operationer som för några år sen inte var möjliga.
Hoppas du känner att du fått den information du behöver och känner dig trygg i hur du ska göra.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Du klarar detta, bumbleboo…med den positiva inställning du har!
Styrkekramar 
Tack
Det västa är andra småsaker nu tycker jag, som till exempel så är det målning av väggar i vårt radhusområde. Alla väggar som är föreningens.
Jag kan inte hjälpa med detta och jag har heller ingen lust att deklarera för alla varför. Så just nu känns det bara som jag smiter
/Maria
#19 Jag tycker att du kan berätta att du "har problem med att greppa" t ex, men behålla orsken för dig själv 
#20 Jo, det har du rätt i men jag är den typen som känner att jag alltid måste förklara mig
Jag får helt enkelt göra som du säger och strunta i vad de tycker. Men det är lättare sagt än gjort
/Maria
Jag brukar tala om att jag för närvarande inte har full fart i kroppen.
När vi hade årsmöte i älgjaktslaget så bad jag om att få slippa gå så mycket och långt under jakten, och att få de passen som var nära vägarna, och det beviljade gubbarna direkt.
Bumbleboo detta kanske låter lite dumt, men jag har lärt mig den Japanska stilen av min Akita, man ler artigt, men svarar inte på de frågor man inte vill svara på
Alltså vi måste inte alltid stå till svars för våra beslut och vårt agerande. Tidigare har jag kännt precis som du, men nu på "gamla dar" har jag alltså tänkt om.
/Désirée
#23 Den filosofin har jag också precis upptäckt, väldigt praktiskt och bekvämt! 
#22 Men vet dom om dina hjärtbesvär?
På jobbet är det inga problem. För det första så har jag egentligen inga arbetsuppgifter jag inte klarar av mer än att jag inte får upp pärmar på någon hög hylla eller liknande. dessutom vet de närmast på mitt jobb om varför.
Men grannarna här hemma har jag ingen lust att delge detta. Våra gemensamma städdagar brukar jag rensa i rabatterna och sopa och jag undviker grovjobbet som städa i den gemensamma tvättstugan och liknande.
/Maria
#25 Jodå, jag talar om, så slipper de fundera och hitta på egna orsaker.
Nu blir jag alldeles villrådig
Får fundera på detta
/Maria
#27 jag tillhör dem som också lätt känner krav att berätta.
Men tror att det är bra att öva på att bara säga det som andra behöver veta utifrån vad jag vill berätta.

Jag är också sån att jag gärna vill förklara mig varför jag inte kan va med på olika saker.
Fast egentligen har ju ingen med det att göra. Om du säger att du inte klarar av det pga att du har svårt att greppa så räcker det med det.
Man ska inte bjuda på allt till alla. 
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Sicken skön energi du har - oroa dig över målning och grannar.
Du verkar vara en sån som kommer hantera det här bättre än dina nära och kära. Skönt att den är godartad. Hoppas du får chans att kicka ut den så snart som möjligt och gå vidare (förhoppningsvis med mindre smärta)!
_No way! Yes way!
Nu har jag blivit kallad till en entimmeskonsultation hos neurologen om 14 dagar.
Märkligt. Det är som "ketschupeffekten" Först kommer inget sedan allt på en gång.
I våras hade jag ju ramlat ur systemet och fick gå via husläkaren och en remiss till neurolog.
Nu har jag på kort tid blivit kallad tre gånger så jag har till och med tackat nej till en tid.
Det är som det brukar. Är man väl inne i systemet så brukar man få bra vård upplever jag.
/Maria
Vad skönt för dig
Ja det är nog som du säger är man väl inne i systemet rullar det på.
/Désirée
# 31
Skönt att det händer nåt, så du slipper denna jobbiga väntan! Nu ordnar sej allt, ska du se…
Man ska inte berätta mer än nödvämdigt för grannar och andra det räcker med att säga att man på grund av sjukdom inte klarar vissa saket