Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 10772 ggr
Bergspuman
0

Maginfluensa

Inte bara förkylningar brukar grassera under höst och vinter, utan då brukar också olika epidemier av magvirus dra runt. Otrevligt värre för den som drabbas.

Vad jag har förstått, är immuniteten inte livslång för den som en gång fått t ex Norwalk-viruset. Rätta mig om jag har fel.

Har du någon gång haft maginfluensa, eller vinterkräksjukan som det också kallas? Blev du väldigt dålig? Kom det snabbt? Hur länge fick du vara hemma från skolan / jobbet)?

Maria
0

Jag fick förmodad vinterkräksjuka för några år sedan på ett möte. Det kom verkligen som en blixt från klar himmel.

Jag rusade ut från mötet och fullkomligt sprutade ner en hel toalett utan att kunna hejda mig.

Min man fick komma och hämta mig och jag kräktes utan stopp i flera timmar kändes det som. Magen var tom och det bara krampade. Dagen efter var kräkningarna över men jag var darrig som ett asplöv och hade sådan "träningsvärk" i magmusklerna. Jag var hemma i några dagar tror jag.

Jag har haft det två gånger till.

Det är världens "nära-döden-upplevelse"Tungan ute

/Maria

RuiXue
0

Har inte haft någon kräksjuka sedan typ 1992 eller 1993 så jag verkar höra till kategorin immunGlad Då har jag ändå umgåtts med personer som insjuknat timmar senare eller precis tillfrisknat från kräksjukan.

Jennie

Bergspuman
0

Nog har jag haft något slags mainfluensa alltid. Men det var jätte-jättelänge sedan. Tror inte jag haft det sedan jag var barn.

Mosaik02
0

HeHe jag skulle nog kunna skriva en hel uppsats om Vinterkräksjukan Tungan ute

enligt ny forskning så är tyvärr ingen immun emot eländet läs mer här

såvitt jag vet så är ingen immun och man kan drabbas flera gånger på raken av det speciellt om man slarvar med hygienen när man är sjuk

när denna tråden nu är uppe så ber jag er alla med troligen vinterkräksjuka kräkningar feber och diarré håll er hemma i minst 48 timmar efter sista diarrén och kräkningen det förvärrar bara situationen om ni lämnar era barn tidigare på dagis fler blir smittade och även er själva håll er hemma tills ni är friska

det speciella med vinterkräksjukan är att den smittar främst under och efter man har varit sjuk

för oss med kräkfobi länk så vill vi inte få skiten och vi gör allt för att informera folk om hur det smittar för oss är hösten och vintern en enda lång kamp för överlevnad där vi varje minut  går och tänker på kommer vi att bli smittade eller kommer vi att klara oss många blir rejält sjuka oxå och går ner i vikt och behöver äta lugnande tabletter för att ens orka stå ut

bästa sättet för att slippa vinterkräksjukan är rätt enkelt tvätta händerna noga och använd handsprit speciellt viktigt är det när man har vart på toaletten och innan man ska äta

jag har klarat mig ifrån eländet nu i 10 år men varje vinter är en lång ångestkamp min stackars son brukar drabbas några gånger per år troligen på grund av han slarvar med hygienen

några frågor jag besvarar dom gärna……

Lill-Kisse
0

Den s k vinterkräksjukan och dess utbredning under senare år har förvånat mig mycket. Det var inte särskilt vanligt med maginfluensa tidigare. Själv har jag ytterst sällan haft det. Nu minns jag inte ens när det hände senast.

Kan det vara en koppling till slarv med handhygienen? Vi hade ju ovanligt lite influensa den gångna vintern inför hotet om svininfluensa. Några har påstått att det berodde på att vi lärde oss tvätta händerna ordentligt igen t ex före maten.

[Tassy]
0

Jag åkte på kräksjukan mitt under ett lajv för några år sedan. Vi var ett stort gäng som var flera mil ute i skogen, sov i tält och fantasykläder - ja hela den biten. Så kom det dit 1 sjukling, och på brara några timmar hade hela lägret kräkattacker och rännskita från helvetet. Ush! 7kg gick jag ner den natten.

Bergspuman
0

#4 Men om det inte finns immunitet, vilket påstods för några år sedan - ca 20% av befolkningen påstods vara immuna pga en särskild gen - hur förklarar man då att vissa individer inte får kräksjuka trots att de är i närheten av alla som är sjuka?

Min svägerska berättade att hela hennes familj, hennes föräldrar, samt två systrar med makar och alla barn - runt 12 personer - samlades en sommar på lantstället. Någon var sjuk, det var kräksjukan - på några timmar hade alla blivit jättedåliga.

Alla, utom hennes ene svåger. Han var den ende som var frisk. Fast han bara hade sjuka runtomkring sig. Tror knappast att han hade varit extremt noga med handhygien i ett sådant läge, plus att han ju fick ta hand om alla andra som var dåliga, inklusive sina egna barn och sin sambo.

Något måste det vara.

Mosaik02
0

intressanta frågor

den första länken i mitt inlägg visar på att vinterkräksjukevirsuet troligtvis har muterat sig och därför tror man att alla blir sjuka

sen får man tänka på att vinterkräksjuka är ett virus men sen finns det andra virus som orsakar magsjuka

det där med att alla inte blir sjuk i en familj är såvitt jag vet väldigt vanligt och man kan inte riktigt säga varför kanske var personen immun just mot den varianten av magsjuka eller så va det bara tur eller så va han faktiskt lite extra noga med hygienen svårt att säga alltså

men hos dom flesta sjukdomar så blir ju inte alla sjuka fastän man borde bli sjuk

får jag själv magsjuka eller vinterkräksjukan så blir jag extremt dåligt och varför vet ingen heller men jag kräks ungrfär 15 gånger i timmen i  minst 12 timmar och har jag sen svår diarré i flera dagar och det är oxå ett mycket starkt skäl till varför jag inte vill ha eländet