Dumma mage
Brukar inte ha problem med magen men dom två senaste månaderna har jag blivit förstoppad flera gånger och tycker det är jätte jobbigt..
Det har gått så långt att jag slutat äta, jag motionerar och är aktiv och har tästade äta allt möjligt "påskjutande" men blir samma sak om och om igen.
Nu äter jag i stort sätt ingenting på dagen bara joghurt mariekex och dricker vatten, ibland på kvällen är jag så hungrig så jag måste äta för att kunna sova och då blir det att jag äter för mycket och då mår jag inte bra för det.
Någon som vet vad man ska göra?
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Du ska absolut inte äta som du gör nu utan istället försöka med att äta mycket frukt och grönt och en varierad kost.
Försök också att äta vid regelbundna tider.
Det är bra att dricka mycket vatten också.
/Maria

Har du kommit in i en ond cirkel? Det är obehagligt att bli förstoppad och då vågar du inte äta. Det blir fler problem och på flera sätt som du beskriver.
Försök i stället att äta ofta men lite åt gången. Joughurt, filmjölk, frukt (t ex bananer) och grönsaker är bra. Man kan knapra på morötter, kålrötter eller annat som är lätt att ha med sig. Mariekex är inte bra. Försök i stället hitta ett knäckebröd som du gillar.
Sedan gäller det att gå på toa regelbundet och sitta i lugn och ro. Försök komma på några tider under en dag då du kan sitta på toa utan stress och vänj dig med att hålla de tiderna.
Det brukar ordna sig, när man gjort upp en sån plan.
Ursäkta men banaer är stoppande, så det ska man inte äta när man är förstoppad. Torkad frukt och avkok av torkad frukt brukar kunna sätta fart på de flesta tröga magar. Surkål som sallad och andra mjölksyrade grönsaker och mjölkprodukter likaså. Beträffande att ha svårt med att gå på toa så kanske du kan ta med dig en tidning eller bok och läsa lite medan du sitter där, dels kopplar du då av bättre och dels blir du sittande lite längre.
/Désirée
Kan tipsa om Apoteksprodukter. Det finns ett pulver med ispaghulafrön som man blandar ut i vatten eller i fil. De fungerar så att de gör Sk-n mjukare och lättare att få ut.
Jag hade mycket problem med förstoppning för en 20 år sedan, då körde jag sådant.
Ett annat alternativ är att äta några matskedar linfrön varje dag, som innehåller ett slags slem som fungerar ungefär likadant.
Kiwi lär också ha den effekten.
Ta med något att läsa och var inte rädd för att sitta länge. Själv är jag stenhård i magen just nu då jag på grund av djup personlig kris inte klarar av att äta något i stort sett. Jag har dulcolax tabletter hemma att ta till utifall att, men har inte använt dem än, men det kan också vara något kanske. Dock ska man vara försiktig med laxermedel så man inte blir beroende av det!
Jennie
Tack så mycket för alla råd!:)
ska väl försöka äta igen då mer regelbundet så att det inte blir endast på kvällen. men det är svårt när det känns som maten är ända upp i halsen och man tänker "det som komer in måste ut":(
Va på apoteket och köpte pulver som är liknande det någon tipsade om. står att det ska tas för att förebyga men hoppas att det kan fungera endå:S
Har använt mikro lax tidigare men fungerade endast för dagen och tyckte det blev värre sen när jag slutade med det så förstår vad du menar med att kroppen kan bli "beroende" av det!
mikrolax är väl inte beroende framkallande men man ska väl inte använda det för ofta ändå
jag får ofta oxå svårt att äta när jag är förstoppad men om man inte äter så blir det bara värre
och får du inte ordning på det hela så sök läkare så

Testa dulcolax (det är ett ganska snällt medel) om du varit förstoppad under flera dagar. Du kan även köpa inolaxol på apoteket som bildar ett slags gele i magen det har fungerat toppen för mig. Drick mycket vatten! Jag är sälla törstig och dricker jag för lite blir det stopp direkt.
Har börjat att äta mer nu, ganska mycket tycker i alla fall men har bara minimal avföring. man undrar var rästen av maten tar vägen..jag har bara ont ibland och mage är häller inte speciellt hård (deta är pinsamt att skriva om jag hoppas ni ursäktar mig)
Känns som att jag lagt ut så mycket pengar på min mage dom senaste månaderna hälsokost, laxsering, fiberpulver, mat mm och inget av det har direckt fungerat. måste dessutom hålla i pengarna nu..
Idag kolapsade jag även när jag var ute och sprang, vaknade upp och hade slåt i huvet, vet inte hur länge jag legat där var ricktigt läskigt! Kommer ihåg att jag fått ont i sidan av ryggen igen innan jag ramlade ihop.
Läkarna säjer att jag har ryggskått men jag har bara ont i ryggen ibland, jag litar inte på dom..
Usch så tråkigt för dig! Försök fortsätta att dricka och äta lagom mycket och motionera lagom mycket. Då toror jag att du får ordning på situationen.
/Désirée
Ditt ryggskott kan möjligen ha något med den trilskande magen att göra. Ryggmusklerna går ju tvärs igenom buken.
Det är dessutom svårt att krysta när man har ont i ryggen.

#9 Det verkar fortfarande som om det är en ond cirkel du hamnat i. "Lagt ut mycket pengar på … hälsokost, laxering, fiberpulver, mat m m m" skriver du.
Personligen tror jag inte att man ska prova flera olika medel tätt inpå varandra. Då kan obalansen i magen bli ändå större. Har du försökt komma ihåg vad och hur du åt tidigare, när magen var bra? Var det husmanskost eller vad och hur ofta åt du varje dag?

Lika viktigt som olika medel för magen är att dricka extra. Tar man fiberpulver så kan det bli tvärtom om man inte dricker tillräckligt.
Håller med om att man ska inte testa alla sorter för tätt inpå. Viktigt att låta magen hitta sin rätta form igen. Det tar tid.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!