Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6591 ggr
Tatsja
0

Läkarskrift

Får verkligen en läkare stava hur som helst?

Min son var igår uppe hos läkare då hans finger hade blivit rena köttsåret.

Han gjorde illa sig under arbetstid på en plåtbit som legat i gräset i över en vecka och jag tvingade honom till läkrare igår. Han har enorm värk. Det är oturligt att det är höger ringfinger i första vecket där man böjer fingret och på översidan.

sjukskrivning och antibiotika.

Så här skrev läkare på hans sjuksjrivingspapper.

Sårskada Skaddat sig på juvvet med en metal plott. Såret gör mycket ont evet upp underarm. kan inte sova av ont. Hö.ringfinger avrundat så med svullnad omkring men inga upp handflatta. Litte nekros omkring såret.

Även om hon var utländsk så är hon gift Larsson. Läkare ska ju kunna stava ordentligt, annars be sekreteraren skriva.

Tur man förstod vad hon menade.

Han skulle lägga  om fingret med nytt förband igår. Nu har det svartnat runt såret, så jag sa åt honom att när han ändå är på apoteket på sjukkan så går han upp och visar det.

Nu måste de kanske karva och samtidigt ge honom stelkrampssprutan som är nästan 20 år sedan han fick.

Vilket han upplyste dem om igår och ändå fick han ingen.

Men frågan kvarstår.

Får läkare verkligen stava hur som helst?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Leffe
0
[SvenA]
0

Det finns nog inga krav på stavningen hos läkarkåren

Tatsja
0

Nej, men man tycker de ska kunna stava i alla fall. Nu förstår man vad hon menar, men ändå.

Väl mött, Tatsja

fibro
0

Ja nog tycker jag det ska vara läsligt. Märkligt att FK godkänner sånt här, fattar DE vad det står egentligen kan man undra.

Tatsja
0

Det är ju lätt att förstå ändå, även med stavfelen

Väl mött, Tatsja

Mitralis
0

Konstigt att man kan bli läkare utan att kunna stava men inte polisObestämd En som jag känner måste göra ett prov i svenska för att kunna ansöka till polishögskolan. Känns ju viktigare att läkarna kan stava.

HannaM
0

För min del tar jag hellre än läkare som skriver som en kratta men är en stjärna på att bemöta folk och behandla problem än en som skriver felfritt, om man nu måste välja.

Tofu
0

Svenska läkare blir privat dito och så tar man in utländska till vårdcentralerna.Man tycker väl det duger åt dem som inte har räd med privata??Hoppas grabbens finger blir bättre.Låter inte bra med svartnande sårkanter.

Maria
0

#8 Jag känner hur många utlandsfödda läkare som helst i den offentliga vården. Det finns dessutom en stor grupp privatpraktiserande utländska läkare ocksåFlört Det primära är ju att kunna göra sig förstådd.

Jag håller med om att texten är otrolig men det framgår ju det allra viktigaste som sårskada, svullnad, smärta, sömnproblem och även nekrosen står med.

/Maria

mongu
0

Ja det finns många utländska även bland de privata. Det allra viktigaste är att man får en rätt och bra vård.

Det är krav på utländska läkare att genomgå svenska så de kan göra sig förstådda sen om texten inte blir helt OK är en  annan sak bara den är begriplig.

Då är det värre med handstilen som en del läkare har. Nu är väl de allra flesta recept utskrivna på dator men innan så var det inte lätt att tyda vad det stod. Fattar inte att det inte blev mera fel vad gäller mediciner.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
0

#10  Ja, bara de kan göra sig förstådda, och jag kan förstå dem, för det har jag väldiga problem med ibland.. jag får säga va i varannan mening, men jag måste ju förstå vad de säger. Obestämd

mongu
0

# 11 En fördel om man förstår. Hur ska man annars veta vad man ska göra med eventuell träning eller medicin eller omläggning?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
0

#12  Ja, eller det huvudsakliga: vad är diagnosen? Flört

mongu
0

# 13 Precis kan va viktigt och bra att vetaSkrattande

Ha en bra dag! Mongu.

Karmatarerskanise
0

Verkar ju inte som det ska när en läkare inte kan skriva på svenska.

Och att din son inte fick sin stelkrampsspruta finner jag mycket underligt.

Zynell
0

Med tanke på att det krävs 20 i snitt för att komma in på läkarlinjerna tycker jag det är konstigt att man ofta stöter på en läkare som skriver fullkomligen oläsbart. Har gått många gånger till apoteket där de haft problem att tyda läkares skrivstilar. Tur är att på senare år har allt skrivits digitalt.

Att läkare dessutom skriver som i trådstartarens inlägg tycker jag är fullkomligen oacceptabelt, vare sig man är född här eller inte. Sådant kan vara livsfarligt om det misstolkas! Eller i värsta fall förstår man inte alls var läkaren menar.

mongu
0

Det är inget krav på skönskrift för att komma in på läkarlinjenSkrattande så där hjälper inga höga betyg.

Sen har vi inga betyg i välskrivning heller.

Ha en bra dag! Mongu.

Anders 50
0

Jag såg ett inslag på TV för nåt år sedan att utländska läkare inte fick praktisera innan de kunde uttrycka sig i och skriva svenska språket förståeligt.

Men det kravet kanske är borta nu i läkarbristens tider.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

RuiXue
0

Det värsta är nog ändå att det finns massor av läkare i Sverige, men de får inte utöva sitt yrke eftersom deras utbildning är från utlandet. Varför inte bara låta dessa läkare få ta Svensk licens istället för att köra taxi! Men nej, låt oss istället snabbutbilda folk från Polen och Indien i Svenska i 6 månader och låt dem sen jobba på närmaste vårdcentralFoten i munnen Jag får inte ihop det riktigt.

Har själv råkat ut för läkare som knappt förstått svenska! Och har samtidigt hört talas om invandrade läkare som inte får utöva sitt yrke i Sverige trots att de pratar bra svenska.

Jennie

Maria
0

#19 Dessa invandrade "läkare" har en del utbildning att komplettera för att få arbeta som läkare i Sverige så riktigt så enkelt är det inte.

/Maria

RuiXue
0

#20 Då borde de få möjligheten att komplettera. Det är väl ändå bättre att dra nytta av kompetensen som finns i landet än att importera snabbutbildade läkare utifrån som då faktiskt inte längre finns att tillgå i sina ordinarie länder.

Jag känner bara två läkare som kompletterat sin licens. Det tog ett år om jag minns rätt. De är från Rumänien och kom till Sverige under tidigt 1990-tal och åkte kort därefter upp till Uppsala ett tag för att komplettera sin utbildning. De har jobbat som läkare i Sverige i många år nu.

Jennie

Maria
0

Jag tror att det är en skröna att det skulle finnas mängder av läkare bland taxiförare och pizzabagareFlört

Dessutom importerar vi inte snabbutbildade läkare.

/Maria

RuiXue
0

Sägs att runt 70% av Malmös taxiförare är akademiker i sina hemländerFoten i munnen Måste vara väldigt svårt att köra taxiObestämd

Men framför allt borde alla akademiker både läkare och andra informeras om vad de kan göra för att fortsätta inom samma arbetsområde i Sverige. Integreras i samhället och bli likvärdiga med "lokalbefolkningen" Glad

Jennie

mongu
0

De läkare som kommer hit är inte snabbutbildade. Vi har många från Polen och det är en utmärkt utbildning där.

Många svenska studerar till läkare i Polen.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

#23 Självklart ska människor integreras i samhället.

Det är bara det att "akademiker" är ett stort luddigt begrepp. Vissa utbildningar blir omoderna oerhört snabbt och det kan vara svårt att konkurrera. Många har svårt med språket och det kan vara svårt att "ta tag" i sin utbildning igen.

/Maria

Tatsja
0

Fast läkare ska kunna förmedla sig till patienten, både i tal och skrift. Många äldre kommer gråtande till receptionisten och frågar vad läkaren menar. De har med andra ord inte förstått ett ord av vad som sagt och vilka ordinationer de ska ha.

Sen finns det jätteduktiga läkare som verkligen anstränger sig.

Väl mött, Tatsja

asvensso
0

Haller med om att lakare skriver som krattor. Stavning loser man latt genom at kora igenom spell check/stavningsprogram innan man sparar en journal i systemet. Handskriftsproblem loser man genom att tvinga dem att skriva allt pa datorn istallet och skriva ut recepten med skrivare istallet for att kora de urmodiga receptblocken.

Jag tycker att ratt-stavningskrav pa lakare ar lojligt - skulle inte vilja utestanga de manga akademiska genier som lider av ordblindhet och hindra dem fran at tex losa cancer-gatan. Lika relevant som ett matte-test pa en polis i safall. For ni tror val inte att det bara ar utlanningar som inte kan stava?

Gittan
0

Har ni tänkt på det att det egentligen inte spelar någon roll hur en läkare stavar. De skriver ju med sådan stil att ingen mer än andra inom medicingrenar kan läsa. Det viktigaste är att apotekstekniker kan tyda vad det står och i värsta fall ringer läkaren och frågar. Ska receptet användas fler gånger kan patienten se i klarskrift på sin dator vad det står. Likaså syns på pillerburken hur medicinen ska intas.

Annars så håller jag helt med dem som menar att det ska skrivas på datorn från början. Det gör min husläkare, men det är klart på en akutmottagning kan det vara stressigt och bråttom och då blir det nog handskrift.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

mongu
0

De allra flesta recept idag är väl ändå utskrivna på dator? Många är också så kallade e-recept som går direkt till apoteket så man kan hämta ut.

Ha en bra dag! Mongu.

Tatsja
0

Fast när det gäller arbetsintyg om skadan så vill man att det ska vara läsbart. Det gäller ju försäkringssak i det detta

Väl mött, Tatsja

Maria
0

#30 Skrivs verkligen dessa intyg för hand?

De ställen jag besökt både privat och inom mitt jobb  så sker all kommunikation via dator, via sekreterare.

De flesta använder sig av e-recept men det kanske kan variera i landet?

/Maria

Anders 50
0

Har heller inte sett några handskrivna intyg eller recept på många år.  Jo förresten, veterinären här skriver för hand på recepten.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

PNILA
0

Jag har vart med om att få prata engelska med läkaren på akuten ,

OM man vill bli läkare i Sverige så borde grundkravet vara att kunna uttrycka sig i ord o bild .

Detta krav ställs på alla andra jobb !!!

Tatsja
0

Detta intyg sonen skulle ha, skulle gå till praktikplatsen och arbetsförmedlaren.

Väl mött, Tatsja

asvensso
0

Intressant men manga svenskar ar ordblinda och stavar som krattor. De flesta lakare anvander dator och dar finns det stavningsprogram. Att kunna uttrycka sig i ord och bild ar inte alls ett krav pa alla andra jobb. Jag har stott pa manga datakillar och mattelarare som stavar daligt och gor standiga meningsbyggnadsfel. Aven om jag kan tycka at det ar lite irriterande sa  paverkar det faktiskt inte kvaliteten pa deras jobb. Konstigt nog inte heller for min snickare ;-)

Daremot bor personalen tala svenska pa akuten. Fast man bor ocksa ha i atanke att svenska inte alltid funkar med patienter heller och tolk maste tillkallas.

Tatsja
0

#35 Fast det blir fel om man måste ha tolk för att förstå en läkares svenska. Jag önskar att jag slapp få tolkning av läkare. OBS jag är svensk

Väl mött, Tatsja