Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 4696 ggr
Mitralis
0

Vårstress

Läste Nemi av Lise Myhre.

Nemi och en kompis är ute och går och Nemi funderar över livet.

- Jag blir så stressad av att det är vår.
På vintern står allt stilla. Liksom för allt är likadant hela tiden…
Men nu går allt så fort! Det är så mycket man kan missa!
Plötsligt är det för sent att plocka vitsippor. Sen är det Midsommar innan man hunnit bada och om man inte aktar sej så börjar det snöa efter tre öl på uteservering.
Å andra sidan är det ju så med allt i livet. Plötsligt är det borta…

- Ibland tycker jag bättre om dej när du är full.

Mitralis
0

Precis så känner jag med våren. Det bara svichar till så ska julpyntet fram känns det som. Inget av det jag tänkt göra under sommaren blir gjort och jag får vänta flera månader till nästa chans.

Är det fler än jag som känner så här?

Musiken
0

Jag kanner absolut igen mig! Sa mycket som ska hinnas med! Semester, bada, grilla, uteservering, plocka vitsippor som sagt osv. Och nar man val planerat in allt sa ar det september igen.

[Tassy]
0

Känner igen mig!

Man tvingas ju jobba bort hela sommaren, övriga året hinner man iallafall andas lite mellan pluggtimmarna, men nej sommaren, den ska man jobba bort! SkrikandesGråter

Maria
0

Haha, Nemi är underbar. Mycket bra beskrivning av vårenGlad

/Maria

Mitralis
0

Sedär ja, nu är hösten här…

Maria
0

Haha, ja det gick fort kan man sägaFlört

/Maria

Lill-Kisse
0

Så där kände jag inför julen förr. Alla på jobbet pratade om städning, pynt, bakning, julklappsköp och verkade på så vis vädigt duktiga. Jag trodde att alla gjorde allt det där. Hur kunde de hinna, men inte jag? Så småningom kom jag på att det var kollektivt skryt. Alla ville bidra med sitt lilla skryt och då lät det mycket tillsammans.

Man måste inte göra allt man hör andra berätta om. Inte behöver man plocka vitsippor varje vår, baka pepparkakor till jul eller grilla på sommaren. Sjunk ned i soffan och slappa framför TVn en kväll och berätta om det, så erkänner nog några att de också kopplat av, för det behöver man.

Bergspuman
0

Apropå julen, så finns ju Jul iFokus!

Där får man tips om hur man lägger upp sysslorna dag för dag, så att man hinner med både rent arbetsmässigt och njutningsmässigt!

Glad

Lill-Kisse
0

#8 För att slippa sådana där stressperioder, bör man undvika just sådana där tips om att läsa råd än här och där. Det är bättre att inte baka några pepparkakor alls och bara ha julgran de jular man får lust till det. Det blir liksom roligare då och inte ett stressmoment.

Bergspuman
0

#9 Men jag syftade på dem som tycker julen är ROLIG och som gillar att pyssla och vill unna sig tid för att göra vissa saker. Då tycker jag en kalender / tidsplanering är en utmärkt idé. Naturligtvis ska det inte vara några måsten. Var och en gör det den har lust och tid med.

Personligen tycker jag det är jättekul att baka, pyssla, klippa till prydnader, kanske sy lite tomtar, osv. och tycker det är synd att avstå från det. Därför kommer jag absolut att sätta upp en tidsplanering för mig så jag kan göra allt det jag vill.

Lill-Kisse
0

#10 Ja visst låter det förståndigt i ditt fall med det intresset. Men framhäver man något annat som du inte prioriterar i ditt liv och tipsar om en tidplan e dyl, så skulle du kunna bli stressad. I ett sånt läge måste man vara ganska stark för att våga säga ifrån.

Själv är jag inte road av bakning, så det lönar sig inte att ge mig recept. Jag köper och äter bra bröd utan att behöva pyssla med bak och är då ingen husmorstyp enligt vissa, men klarar mig bra ändå. Jag hinner ju med mycket annat i stället.

Bergspuman
0

#11 Men hördu, ett tips på nätet är vad det är, nämligen ett tips på nätet och inget annat. Inte en bindande rekommendation. Och jag förväntar mig faktiskt att folk kan sikta och sålla och blunda för sådant som ej passar dem. Om nu någon blir stressad för mitt tips, är det deras problem och inte mitt. Jag kan inte påverka hur någon väljer att reagera på tips.

Lill-Kisse
0

#11 Ingen fara. Jag förstår hur väl du menar och berörs inte personligen. Jag ville bara beskriva hur individer med benägenhet till stress kan uppleva tips och goda råd. För dem kan det bli svårt ibland.

Så än en gång, ursäkta att jag verkade trögfattad!

Maria
0

Om jag får lägga mig i så tycker jag att om man inte klarar tips och goda råd utan att bli stressad så ligger problemet på ett annat plan.

Det är inte de goda rådens eller tipsen fel att man blir stressad utan att man inte klarar av att säga stopp.

/Maria