Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6096 ggr
[Ai-chan]
0

hjärnskakning?

I lördags när man plockade undan saker och ting så var man så duktig så att man smällde till huvudet ganska rejält.

jag bara reste mig upp normalt. och helt plötsligt svartnade allt och jag tror jag såg lite stjärnor. Tror jag var borta någon sekund för jag minns inte så mycket. Slog i nå järn grej som stack ut ut väggen, metall eller vad det var. Jäkla hårt var det allafall. 
Fick rejält ont så jag började gråta allafall och rann en del blod.
Var flummig resten av dagen med ordentlig huvudvärk.
men idag är jag rejält trött. kanske det bara är ändå? Och huvudet gör fortfarande ont. tror jag har fått mig en bula, väldigt ömt är det allafall. och sen så är man lite illa mående.

jag har inte vågat rört såret så mycket. såg nog då värre ut än vad det är. men har aldrig gjort illa huvudet så mycket förr.

Ska man göra rent såret på något sätt? är så rädd för att det ska svida så jag har inte änns duschat idag.

Ska man våga gå till skolan imorrn för en hel dag pluggande? Eller ska man vila mest bara?

Jag har inte varit till sjukhuset något eller nåt. men känns som att det inte behövs heller.

[Ai-chan]
0

kan även nämna att jag har lite svårt med ljuset tex av solen och skramel av ljud, höga ljud o sånt. :(

men har inte haft kräkning eller nåt

mongu
0

Om du fortfarande har besvär som du inte hade innan du slog i huvudet så tycker jag att du ska åka till akuten.

Bäst att kolla upp för vill det sig illa kan man få en blödning som inte ger sig till känna med en gång.

Så sök akut i kväll tycker jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Håller med Mongu.

Såret är det mindre noga med. Det kan du spola av med vatten. Det brukar ömma och blöda en hel del i huvudet när man slår sig där. Utan det är andra symtom som att du mår illa som du skriver om som är mer alarmerande.

/Maria

RuiXue
0

Åk in akut! Det är bäst att få sånt kollat när man slagit i huvudet så rejält att man känner av det såpass efteråt.

Jennie

[Ai-chan]
0

Okey. jag tänkte att jag ska testa o ringa idag till sjukhuset o kolla vad dom säger då allafall. så jag blir väll hemma idag antagligen ifrån skolan.

[Ai-chan]
0

ringde nyss till rådgivningen. om det blev värre och om det inte skulle avta inom en vecka så skulle jag åka in.

jag skulle nu bara vila, vila ögonen o sånt. Så ska undvika datorn o tvn.

Så får hoppas det känns bättre imorrn så man kan gå till skolan!

Betty
0

ehh en vecka?! Då är det ju definitivt ngt som är fel. Jag har haft hjärnskakning ett antal ggr och ibland har jag åkt in och ibland inte, men min erfarenhet är att det går över ganska snabbt ändå.

Känner du dig trött så skulle jag åka in. Min kompis hade sådana symptom och hon fick en hjärnskada.

mongu
0

Jag tycker också det är lång tid och skulle ha sökt redan i söndags. Så jag tycker du ska åka in om dina besvär finns kvar idag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Ai-chan]
0

Jag tror jag ringer imorrn och be om att få komma in imorrn till sjukhuset.
Har fortfarande huvudvärk och trötthet. Sen vet jag inte om tröttheten beror på en kattunge som ska gosa massa om nätterna.
Men var ute och gjorde en del ärenden idag som jag var tvungen och fixa. Känner att jag inte skulle ha gjort det. SLuta me att man har världens huvudvärk.
Jag var också på psyk möte idag. Kunde inte koncentrera mig eller nåt.

mongu
0

Varför åker du inte in akut när du inte mår bra?

Ha en bra dag! Mongu.

[Ai-chan]
0

För lat.  och så läre jag fixa någon som kan köra. plus att jag ville äta och se om det kanske är det. och så tänkte jag lägga mig tidigare ikväll så kanske det är det med. kan finnas så mycket annat med.

plus att sjukhus kostar å sånt  finns roligare saker att lägga pengar på. och så tycker jag inte om sjukhus

Maria
0

Det är klart att det finns roligare saker att lägga pengarna på och vem gillar sjukhus?

Valet är ditt men du borde kanske lyssna på råd för huvudskador ska man inte förringa.

/Maria

mongu
0

# 11 Det kostar ännu mer om du skulle råka ut för att det blir en bestående skada pga att du inte söker hjälp.

Särskilt när det gäller skador i huvudet och du beskrev att du mådde så dåligt. Skador i huvudet ska man aldrig nånsin nonchalera.

Hjärnan är bra att ha i så bra skick som möjligt.

Men som sagt du väljer själv. Jag hade aldrig frågat på nätet om det gällt mig eller mina anhöriga utan sökt direkt.

Ha en bra dag! Mongu.

[Ai-chan]
0

Mjo, tänkte ringa o kolla imorrn om man ska åka in o få sig en undersökning. Och då kan jag lättar fixa någon som kan köra med =)