Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 53152 ggr
Tangotime
188

Inflammation i höften.

Läkaren har konstaterat inflammation i höften. Om man har det länge är risken att den blir kronisk. Jag har haft ont i över ett år så frågan är ju vad som klassas som länge. Han pratade om att vissa kan ha ont i "flera veckor"… Jag fick inga antiinflamatoriska mediciner, men ska få träffa en sjukgymnast. Läkaren sa att man kan ge kortison och smärtstillande rakt i i muskeln, men min inflammation sitter för djupt för att dom ska våga spruta där.

Någon som har haft/har inflammation i höften som blivit av med det? Eller som har kronisk värk.

Jag håller på att bli galen snart på all värk!

Maria
0

Min mamma hade återkommande inflammationer i sin höft med flertalet kortisoninjektioner.

Hon blev däremot helt bra när hon bantade ner sig ordentligt.

Nu vet ju inte jag om du har någon övervikt men det kan belasta kroppen ganska mycket och höfter och knän är ofta utsatta.

/Maria

mongu
1

Jag har inte inflammation i höften men har däremot kronisk värk. Värken startade med knäbesvär 1999. Jobbade så gott det gick men var borta mycket och värken gav inte med sig nån längre tid.

Gjorde en knäoperation 2002 och trodde då att mina värkproblem skulle va borta efter det. Men det blev inte så.

Istället så har jag nu en värk som från början kom från knät, men då värk gärna ger mera värk så har jag nu en fibromyalgi.

Så kronisk värk har jag haft en lång tid nu.

Man säger att det är kroniskt när det varat mer än 6 månader. Däremot behöver inte kroniskt va lika med att det kommer att vara så för all framtid. Utan det kan ge med sig.

Viktigt är att man försöker va igång och att man är bra smärtlindrad. För det är A och O. Då motar man smärtan och det sliter mindre på kroppen.

Hoppas dina höftbesvär ger med sig snart.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tangotime
0

#1 Jag är 164cm lång och väger runt 60kg så problem med övervikt har jag inte. Problemen kommer nog från att jag burit på dottern väldigt mycket och alltid på en sida. Så jag har nog belastat med tyngd men inte ständigt.

#2 Oj, att ett strulande knä kan utvecklas till så mycket trodde jag inte. Låter besvärligt. Smärtstillande har inte min läkare nämnt ens. Bara att han inte vågade spruta mig då det satt för djupt. Rör på mig gör jag så gott jag kan. Har ju tre hundar som ska ut så jag går minst en promenad om dagen. Sen tar min man resten om jag inte orkar med.

Men det här med att sjukgymnastik ska hjälpa, har ni hört det? Tycker det verkar jätte konstigt.

mongu
0

Ja det kan hjälpa med sjukgymnastik. Men du måste få ett träningsprogram av en sjukgymnast.

Det kan ta tid att bli av med det även med sjukgymnasthjälp. Sjukgymnasterna  kan även ge akupunktur och ultraljud som kan ha bra effekt på sån här typ av smärta och besvär.

Ska du ha mer kontakt med din läkare? Då tycker jag du ska be att få nåt smärtstillande. För många gånger störs det dagliga livet av all smärta. Såväl under vaken tid som under natten.

Vet inte om det är VC som du varit på men du borde få träffa en ortoped. Ortopeder är duktiga på att ge kortison in i leder så där borde du få den hjälpen. Fråga om du inte kan få en remiss dit.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tangotime
0

Jag har ingen inbokad tid till min läkare och han sa inte att jag skulle höra av mig. Men jag tvingade till mig tiden iofs. Han har så fullt upp hela tiden men jag vill verkligen ha honom för han är bättre än dom andra.

Att träffa en ortoped har det aldrig varit tal om. Men jag kan ju prata med sjukgymnasten om det och se vad dom säger. Blir det inte bättre så får jag ju ligga på läkaren lite ang en remiss.

Kan jag inte köra med vanlig Alvedon? Har 1g på recept som min man fått utskrivet.

mongu
0

Visst kan det hjälpa med Alvedon men det är bättre med nån som är inflammationsdämpande t.ex. Ipren, Ibumetin och allt vad dom heter.

Man kan också kombinera Alvedon med inflammationsdämpande medicin. Tänk på att maxdosen för Alvedon är 4 g per dygn.

Prata med Apoteket så får du bra råd.

Ha en bra dag! Mongu.

Tangotime
0

Tack, det ska jag göra!

Min man har även Oxynorm och oxycontin kvar efter sin axel operation Cool Men det är nog att ta i! Då får jag ha bra ont för att ge mig på dom!

mongu
0

Nja det ska du nog inte ta. Det är ju morfinpreparat och det ska du ha en läkare bakom dig innan du tar.

Ha en bra dag! Mongu.

Tangotime
0

Ja jag vet Skrattande

AlbaStiffler
2

Akupunktur var det som tillslut läkte min höft som jag haft ont i under flera år. På bara några behandlingar hände mirakel. Värt att testa hos naprapat/sjukgymnast el likn som utövar akupunktur!!!

Tangotime
0

Mmmm, nålar är inget jag gillar direkt. Fick akupunktur i tårna på förlossningen och det var hemskt!

mongu
0

Det är så tunna, tunna nålar så det känns inte så mycket. Det som kan kännas är ju som en stöt genom men det är nog OK verkar det som.

Själv tycker jag att det känns som en slags värmekänsla som sprider sig från mitt knä och ner mot foten. (Får akupunktur för mitt knä) Sen brukar sjukgymnasten sätta en nål i huvudet också, den kallar hon för lugn och ro nål.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

#12 En sådan nål i huvudet skulle jag behöva vissa dagarFlört

/Maria

AlbaStiffler
0

#11 förlossningsakupunktur var inget jag gillade heller, höll på att bli galen på min barnmorska när jag fick det.

Men trots det är det en helt annan sak att få akupunktur i till exempel höften. Vad som händer är att kroppens eget läkningssystem aktiveras och ger sig på inflammationen. Dessutom utsöndras kroppen eget "morfin" som är smärtlindrande. På mig botade det som inga tabletter kunnat.

I övrigt tipsar jag om att sitta på en dyna, speciellt när det gäller hårda stolar o tex i bilen.

En naprapat kan åxå kolla om det är några andra saker som triggar höftontet, till exempel stela muskler, olika långa ben (som i många fall kan dras/stretchas ut), ryggproblem eller ge recept på inläggssulor. Samt ge träningsövningar. rekommenderas starkt. och hjälper inte en naprapat, prova en annan.

Tangotime
1

Sitter jag på för mjukt underlag får jag ont av det också. Olika långa ben har jag men det skiljer bara knappt ½cm så läkaren trodde absolut inte att det gjorde saken värre.

En naprapat finns väl inte innom vårdsystemet så att högkostnadsskyddet gäller?

[SvenA]
0

Alvedon och inflamationshämmande tillsamasns brukar göra susen det är många reumatiker som kör detta och det fungerar för många men inte för alla jag personligen tycker det är så där

men man lär sig leva med en viss vär jag vet efter över 30 års erfarenhett

Tangotime
2

Vilken typ av inflammationshämmande ska jag kombinera med Alvedon då? Eller ska jag ringa läkaren och be om recept?

mongu
0

Ja Sven visst lär man sig att leva med värken. Jag har inte haft min lika länge som du haft din men jag kan skriva under på att man måste lära sig att bli vän med värken för att klara sig.

Det låter kanske konstigt att bli vän med värken, men jag hoppas ni är med på vad jag menar. För om jag försöker att kämpa  emot så känns min värk ännu värre.

Det finns dynor som höftopererade brukar ha där den ena sidan är mjukare än den andra. Det kan ge en bra avlastning för höften.

Ha en bra dag! Mongu.

Tangotime
0

#18 Aha, vad smart. Det kan jag tänka mig fungerar. Men hur får man tag i en sån kudde då? Gularehab? Ska kolla deras sida, har ju knappt 1mil dit

Tangotime
0

Hittar inget sånt där. Någon som vet exakt hur dom ser ut/heter som vill leta?

www.gulare.com

mongu
0

Titta på den här länken  http://www.varsam.se/shop/  under avlastning/tryck där finns förhöjningskudde med utskuren 1/4 del.

Sen kan man få låna från antingen sjukgymnast eller arbetsterapeut, i alla fall här. Så hör med sjukgymnasten om det går att få där du bor.

Hittade inte heller den typen av kudde hös Gularehab.

Ha en bra dag! Mongu.

[SvenA]
0

Vilket märke man ska ta i hop med inflamationshämmande måste mannog prova sigfram till själv men dom allra flesta går att kombinera

Jag själbv har relifex och alvedon

Tangotime
0

Är Relifex receptfritt? Har nog aldrig hört det namnet.

[SvenA]
0

Det är receptfritt i mindre doser men jag äter stora doser så jag har det på recept

Gerbilflicka
0

Jag hade en långvarig och väldigt jobb inflammation i höften förra året. Det varade i över ett år och för mig blev det tyvärr bara värre och värre trots kortisonsprutor.

Det som funkade var att börja ta starka värktabletter så att jag hade en chans att röra på mig igen. Blev så gott som sängliggande utan medicinerna men med dem så kunde jag halta ut på långa promenader. Be din doktor skriva ut lämpliga läkemedel och säg också att du vill ha något för magen (de glömde ge det till min farmor och nu har hon problem med magsår istället). Att kombinera olika läkemedel ger bäst effekt.

Mina tips är att först och främst få mediciner som gör att du kan leva lite mer normalt utan att hela tiden bli begränsad. När du har kommit dit så kommer det bli lättare att träna dagligen. Du kommer att få ett program av din sjukgymnast men även om det hjälper så är jag helt övertygad om att min vardagliga motion hjälpte mer: Ut och gå, vicka på benet, gör ett tålyft då och då… Bara använd benet lite mer än innan.

Jag försökte också lägga om min kost när jag hade ont så att jag åt mat som är naturligt antiinflammatorisk.

Lycka till och hoppas att du blir fri från inflammationen snarast!

AlbaStiffler
0

2 tips till som mjälpte mig bli bra. Byt till en mjukare säng eller mjukare bäddmadrass. Gärna en sån där foambäddmadrass som formar sig efter dig. Jag kunde bara ligga på min bra sida innan jag köpte ny säng.

Sen funkar dunkuddar lika bra som specialkudde. Sätt en mellan knäna O en mellan fötterna så höften vilar rakt. Alt köp en lång kudde som räcker hela vägen.

Tangotime
0

Tack för tipset. Av en slump bytte vi faktiskt ut våra sängar för bara någon månad sen! Men tyvärr har jag ju en dotter på två år som sover lite dåligt. Och jag älskar ju att ligga jämte henne så när hon vaknar på natten går jag och lägger mig i hennes säng. Som är anpassad efter barn… Så min mjuka säng hjälper mig bara kortare stunder tyvärr. Obestämd

Gerbilflicka
0

Glömde säga att en vetekudde som man kan värma i micron kan hjälpa tillfälligt för smärtan.