Vitaminer
Kanske har ni skrivit om det förr…
Vitaminer, bra eller dåligt ?
Måste man äta vitaminer på konstgjord väg, räcker det inte att man äter en allsidig och nyttig kost med både fisk, kött, grönsaker och frukt ?
Får man inte i sej allt det nyttiga då ? 
Om man äter en ordentlig varierad kost ska man normalt inte behöva ta några vitamintillskott. Möjligen med undantag för D-vitamin under den mörka årstiden. Naturligtvis ska det vara mat tillagad från grunden och inte en massa industrifabricerad mat.
/Désirée
Jag är också övertygad om att man får i sig det viktigaste vid en allsidig kost och menar då också mat som är hemmalagad med fina råvaror och råvaror som är så lite behandlade som möjligt.
Sedan finns det alltid människor som lider av brister av olika anledningar och då ska man givetvis komplettera.
/Maria
Håller med övriga skibenter. 
Som det ser ut idag så är våra jordar utarmade på näring vilket har gjort att maten vi äter inte alls innehåller lika mkt vitaminer och mineraler som för en 50 år sedan. Lägg sen till stress och alla luftföroreninga….så ja jag tror att vi behöver ta extra näringstillskott.
Det är klar att om du odlar själv och har egna djur så ser det helt annorlunda ut, inte stressar och andas ren frisk luft men……hur många har det så?
Är det inte så att vissa tillskott faktiskt ökar risken för cancer? Speciellt var det något med bröstcancer.
Trots allt så har de flesta inga större brister när de testar sig så jag tro ändå att en varierad kost gör att vi får i oss det mesta.
/Maria
#5 Den studien hade väldigt dåligt underlag, det var många aspekter som man inte hade tagit med. Däremot finns det flera studier som visar att vitaminer minskar risken för cancer.
Väldigt många människor har t.ex brist på magnesium. B12 är det också relativt många som har brist på.
#7 Vilken studie syftar du på? Det finns en hel studier av olika karaktär som kommer fram till liknande, men även helt skilda resultat.
/Désirée
Jag tror som de flesta kloka skribenter här att en allsidig kost ska garantera det vitaminbehov man har.
Och att en del människor får brist ändå av diverse skäl, och då får man köra med tillskott. Men som sagt, det borde inte behövas. Men handen på hjärtat: hur många äter så där perfekt som man borde?

#4 piri-piri- vad grundar du det uttlandet på? Vad jag vet så gödslar vi våra "utarmade" åkrar lika mycket som förr, om inte mer. Att grönsakerna blir näringsfattigare kanske snarare beror på förädling o snabbare processser. Intresserad av källan till ditt uttalande. :-)
Känns som att man skulle behöva lite extra vitaminer, nu då mörkret kommer…
Tack för intressanta svar! 
Den studien som gjordes på vitaminer och där man gick ut med att folsyra kan ge bröstcanser har granskats av Peter Wilhelmsson som har skrivit Näringsmedisinska uppslagsboken. Han har även arbetat som föreläsare och terapeft i många år.
Ja jag har varit lite rädd för att stoppa i mig hela tiden, men tro faktiskt att vi inte får i oss tillräckligt via maten på grund av av all konstgödsel som utarmar våra jordar där vi sätter grödorna. Det finns inte idag så mycket mineraler och spårämnen kvar i jordarna och när vi sätter grödorna så innehåller de sedan inte tillräckligt med spårämnen mm tex selen har vi ju dåligt med.
Det var en klok man som jag läste ett inslag med, där han skrev att till och med katter och hundars vitaminsburkar innehåller fler vitaminer och mineraler per tablett. än barnens och våra egna. Korna får ju extra, sjöarna kalkas för de är försurade.men vi blir ju lika försurade vi också enligt honom och då får vi krämpor som ont i kroppen med mera
Lite från mig som tycker detta är så intressant.
Jile